Advertenties


Het grote wielen topic.

Gestart door GRUMPY, 28 februari 2010, 15:14:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GRUMPY

Ik ben zelf ook op zoek naar een ander setje wielen, alleen na lang zoeken kan ik het nog niet vinden over wat er past en wat niet en vooral hoe het dan eruit komt te zien...


Tot mijn spijt, zal ik hier een nieuw topic over moeten openen. Er is geen duidelijkheid over de passende velgen, wat betreft de inch maat, de ET-waarde en de velgbreedte (J-waarde). Ook over de bandenmaat worden veel vragen gesteld.
Mijn voorstel is om hier alle vragen te behandelen voor eens en altijd, wat betreft de wielen van onze auto's. Ook zou het helpen om diverse foto's te plaatsen van verschillende combinatie's en daarbij een goede beschrijving van alle gebruikte velg en band maten.

De velg opbouw is vrij simpel, je moet het alleen even weten:

* de inch-maat is de hoogte van de velg in inches.

* de ET-waarde is de afstand van het hart van de velg vanaf de wielnaaf (auto) in millimeters, voor de duidelijkheid hoe lager de ET, des te verder de velg naar buiten komt.

* de velgbreedte (weergegeven met J) wordt weer afgebeeld in inches.

* de naaf is ook erg belangrijk. Deze maat staat niet op de velg, maar bij Renault is dit bijna altijd 60,1 in millimeters.

De band opbouw is ook vrij simpel:

* het eerste getal is de breedte van de band in millimeters.

* het tweede getal is de bandhoogte in procenten tot verhouding van de breedte, daar is een formule voor.

* het derde getal komt overeen met de hoogte van de velg, ook in inches.

* verder staan er nog meer getallen op maar dat heeft niets met het wel of niet passen te maken.


Uitgaande van mijn 2.0 16V uit 2003, hierbij is 15 inch, ET 43, 6J de standaard velgmaat en 195-55-15 de standaard bandenmaat.

Zo is 18 inch de maximale velghoogte, ET 20 de maximale ET-waarde en 8J de maximale velgbreedte voor, achter geld hetzelfde alleen kan je hier tot 9J gaan en ET 0. Zonder dat er wat uitsteekt, zonder dat er wat aanloopt (ZONDER VERLAGING) en zonder tellerafwijking. Dit is echter het extreemste geval!!!
De bandenmaat wordt dan 215-35-18.


TIP: Dit is een goede website om uw bandenmaat uit te zoeken en om de tellerafwijking zo klein mogelijk te houdenwww.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

En hier kunt u uitzoeken of de gekozen bandenmaat bestaat en wat het zoal moet kostenwww.autobandenmarkt.nl
Mijn advies kies wel een bekend merk band uit en niet de goedkoopste!!! Je band is het enigste wegcontact dat je auto heeft en dat moet goed zijn.


Joey Voormolen

ook wel een handige site met foto's dan weet je een beetje hoe het euit komt te zien

www.tyrestretch.com
Lowered M3C GT

GRUMPY

#3
Citaat van: Dennis Postma op 28 februari 2010, 15:50:26
Op de website staat anders aardig wat info over dit onderwerp  ;) :

http://www.meganeclub.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=93&Itemid=47

En ook voor de Megane II:

http://www.meganeclub.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=47
Inderdaad, maar overal en nergens en zeker niet duidelijk. Lijkt mij handig om de info hier te verzamelen en alle onduidelijkheden helder te maken.

PS, die links zijn super. Ik had ze hier op het forum nog niet eerder gezien en met mij waarschijnlijk vele andere. Joey ook bedankt, goede link.

Dennis Postma

Staat gewoon op de website hoor. Onder het kopje FAQ en dan onderstel.  ;)

Maar goed het is duidelijk zo.  !-!

GRUMPY

#5
Hierbij mijn eigen auto, staat nu op 16 inch AEZ Xylo's, 7J en ET38. De bandenmaat voor is 205-50-16 en achter 215-50-16. De bandenmaat heb ik bewust zo gekozen om de tellerafwijking vanaf de fabriek te minimaliseren en om de wielkasten mooier te vullen.
De auto is met zo'n 40 mm gezakt en achter heb ik nog spoorverbreders van 6 mm, de wielen lopen op deze manier niet aan.












Stefan

Hebben we nu alweer een wielen topic....????? :x

Aangezien het in het Meg I board staat, gaat het dan vanaf nu ook alleen over wielen voor de Meg I of....???
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

GRUMPY

Inderdaad, meg 1 fase 1 en 2.

Dan kan je snel en duidelijk zien wat er past en hoe het er dan uitziet.

Stefan

okee...
Niet echt een uniek topic dan helaas, maargoed, we geven het gewoon een kans he.. ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

GRUMPY

Citaat van: Stefan op  6 maart 2010, 19:50:04
okee...
Niet echt een uniek topic dan helaas, maargoed, we geven het gewoon een kans he.. ;)

Tja, daarom begin ik ook met "tot mijn spijt".
Ik heb zelf ook de FAQ gemist, omdat ik eigenlijk alleen op het forum zit. Net als vele andere. Overal en nergens staan er op dit moment vragen over velgen en banden.
Daarom juist hier op het forum wat duidelijkheid met goede foto's, onder een kop.

GRUMPY

#10
Wie heeft zijn velgmaten en verlaging op een rijtje en kan mij/ons hier verder helpen met cijfers en foto's?

Misschien Joey Voormolen of Kenny Matheus?

Joey Voormolen

#11
Velgen 7J  205-40-17
Verlaging van 8 cm wel wielkasten voor laten rollen.
ET waarde weet ik niet.

Lowered M3C GT

Joost-cabrio

velgen 8.5 j et 35 18 ince
banden 215/35/18

verlaagd schroef cm geen idee verschild ;)

wilekasten om laten rollen

Rick Santbergen

Velgen 7J  205-40-17
Verlaging van (ongeveer) 6,5cm  met KW schroefset, wielkasten laten rollen, loopt heel soms nog aan.
ET waarde weet ik niet.

GRUMPY

Joey, joost en ... bedankt.

Ciao Robin.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev