Advertenties


NTC

Gestart door fitz, 18 februari 2010, 00:58:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fitz

Hoi forumers,

Weet iemand toevallig wat voor NTC er gebruikt wordt voor de temperatuursensor in de buitenspiegel?
Als ik naar de weerstanden kijk in de tabel op pagina 1115 van http://en.calameo.com/read/00002232085db32d90bfa dan volgt daaruit dat het een 2.5 kOhm NTC moet zijn, maar van welk materiaal gemaakt? Daar wordt het zoeken een stukje makkelijker van. (elk materiaal heeft z'n eigen curve)
Beetje prutsen en een goede temperatuurweergave kost me maar 2 euri en een beetje werk. Misschien zelfs even een houdertje maken van kunsthars... zo gebeurd.

Alvast bedankt,
h

subzero

Ik ken weinig van electronika,maar kan je met die curve het materiaal waaruit het gemaakt is dan niet vinden???

http://www.rtie.com/ntc/smdconv.htm

Ik roep maar wat hoor. :P :)

Christian de Vriend

Is het niet beter om iets van de sloop te halen,anders heb je kans dat de temperaturen niet kloppen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

fitz

@subzero
Moet inderdaad kunnen, maar ik dacht ik vraag hier eerst even... misschien dat iemand het weet :)
Oh en die link opent niet hier. Ik kan natuurlijk ook even met de info die ik heb naar okaphone gaan hier in groningen. Die lui hebben en weten veel op dit gebied.

@Christian
Bij de sloop krijg je ook een oude sensor, die overigens wel goed kan zijn. Maar ik hou wel van een beetje prutsen op z'n tijd. Bovendien zou het niet moeilijk moeten zijn. Een gemiddelde ntc weerstand kost je misschien 2 euri. Malletje maken van bijvoorbeeld wat klei, ntc erin hangen en dan een beetje hars erin gieten... half uurtje wachten en klaar.

subzero

Dit is wat er in die link staat.



Anders even langs een proxy proberen. http://myproxysite.org/

Misschien het houdertje van de NTC slopen?
Dan zal er waarschijnlijk wel een code op die NTC staan?

Christian de Vriend

#5
Als het te lezen is,dan wordt het zoeken naar het onderdeel,of idd kijken welke je er voor in de plaats kan monteren
iets zegt me dat ze niet speciaal daarvoor een aparte ntc ontwerpen,mijn gevoel zegt dat ze een standaard type hebben gebruikt.

Maar ik snap wat je bedoeld,ik heb mn hele raambediening moeten omzijlen,de bestuurder raam gaat via de ubix (int. ecu)
ik had ff geen 650 euro liggen voor een nieuwe,met programering,gelukkig heb ik alles schemas ligen van de mc uit 98
dus heb ik de hele bende omzijld,jammergenoeg werkt de stand niet meer dat die in 1x doorgaat,maar daar ga ik
van de zomer eens naar kijken met een stel relais,of met een siemens logo module,die ik nog heb liggen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

fitz

Ja subzero, ik zou het houdertje kunnen slopen, maar die wou ik juist gebruiken om een malletje mee te maken. En dan is er nog geen garantie dat er iets te lezen valt.
Als ik de info van renault over de weerstanden/temperaturen mag geloven, dan hebben ze toch niet echt een standaard ntc gebruikt, ook al zou ik dat wel denken (goedkoper).
Ik heb vanavond een aantal online catalogi doorgespit en kon niks vinden wat voldeed aan mijn eisen... beetje frustrerend. Misschien dat een van jullie meer geluk heeft :)
Ik heb wel ongeveer vastgesteld wat nodig zou zijn en dat is een ntc met een R25 van 2,5 kOhm met een B (beta) waarde van zo ongeveer 3200-3400. En dan het liefst een die ingepakt is in epoxy en waarvan de aansluitingen buigbaar zijn.
Oh, als je even googelt op ntc calculator krijg je handige hulpmiddelen voor het berekenen van de waardes. Het kan ook wel met de rekenmachine, maar dat duurt wat langer.

gr,
h

fitz

Heb het voorlopig maar even opgegeven :(
Zoals Christian zei gisteren even naar de sloop gegaan hier en een paar spiegels gedemonteerd. Gelijk maar 3 meegenomen... ik had niet veel zin om te gaan staan meten in de stromende regen.
Vanmiddag gemonteerd, netjes gesoldeerd met wat krimpkous en hij geeft weer netjes 1 graad Celcius aan op dit moment.
Oh ik heb dus 3 sensors, 1 uit een megane, 1 uit een laguna II en een uit een modus. Allemaal identiek met dezelfde weerstandswaarde na meten. Uiteindelijk de jongste maar gemonteerd (uit de modus). Sensorbouwjaar 2004.
Misschien dat ik over een poosje nog met een dremel aan de slag ga en de ntc uit z'n omkasting slijp, ben nog steeds wel benieuwd.

mvg,
h

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev