Advertenties


schokbreker demonteren

Gestart door maikeldep, 18 januari 2010, 20:14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

maikeldep

hoi allemaal

heb een probleem met mijn schokbreeker rechts voor.
gister reed ik over een drempel toen hoorde ik mijn veer knappen.
ben gaan kijken en de veer kwam tegen mijn band aan,
zolang een stuk afgeslepen kan nu nog gewoon rijden.
nu heb ik een 2de handse rechter schokbreeker gehaalt van de sloperij. kosten 35 euro.
is het makkelijk om die te vervangen?
zo ja, waar moet ik dan op letten.

mvg maikel

maXcomX

Nee is niet moeilijk te vervangen.
Zorg wel dat je goede doppen en voldoende WD40 hebt en een verlengstuk voor je dopsleutel. De bouten/moeren, aan de draagarm kunnen ontzettend vast zitten.
Verder is het vervangen zoals bij praktisch alle andere auto's.

maikeldep

#2
als ik de motor kap open doet, dan zit er 1 dikke bout boven op de veer
ik denk dat die los moet klopt dit  of moet ik hem ergens anders los maken

onderaan is inderdaad ook een bout,  zitten hier toevallig nog lagers waar ik op moet letten

maXcomX

#3
Auto op krikken, goed ondersteunen, en draagarm appart ondersteunen (met bijv. krik), want die klapt naar beneden als je de bovenste bouten los draait, maar eerst:
Remslang van de veerpoot losmaken en stuurkogel losmaken (is wat makkelijker met verwijderen en monteren. Als laatste de onderste moeren (2x) verwijderen.

Als je nog nooit een voorpoot vervangen hebt, dan raad ik je aan eerst goed een manual te lezen! (http://www.renault25.cz/graphics/manuals/138/MR312MEGANE3.PDF

maikeldep

nee klopt heb nog nooit een vervangen
ben ook dialogys aan het downloaden om te kijken hoe het allemaal vast zit


iedereen zegt tegen mij complete veerpoot vervangen is makkelijker dan alleen de veer
ik ga aankomen weekend ff proberen

in iederegeval bedankt alvast

ik laat wel weten of het is gelukt

Nick Mattheus

Nooit de centrale moer losdraaien!!
Altijd de boutjes rond die centrale moer losdraaien om de gehele veerpoot te demonteren.

Als je de centrale moer losdraait springt je veer met een ontzettende kracht weg met alle gevolgen vandien...
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

maXcomX

Klopt, zo staat het ook in de manual (waar de link naartoe verwijst)  :)

Dirk Kuipers

Niet teveel en te hard gaan "rukken", je moet je as niet uit je bak wegtekken... dan loopt 'i leeg. ;)

maikeldep

zo, gistermiddag ff een half uurtje bezig geweest het was inderdaat heel erg makkelijk.

nog ff iets is een roestige veer apk afkeur want zag dat mijn andere veer
ook een beetje veroest is, ik haalde er zo een stuk verf vanaf.

groeten maikel

maXcomX


Nick Mattheus

Trouwens nog een weetje voor jullie...
Het is niet een schokbreker, maar een schokdemper.  :D
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

maXcomX

#11
Breker of demper, beide absorberen of verspreiden krachten zodat een vlak minder krachten hoeft te weerstaan 8)7.
Een golfbreker noem je ook geen golfdemper,  l-.
maar natuurkundig gezien bereik je met beide termen hetzelfde resultaat  Y.
Maw: Het breken of dempen van een kracht, is een taalkundig, maar geen natuurkundig issue.
In mijn opinie zijn beide termen dus juist.

Nick Mattheus

Weet dat we on topic moeten blijven, maar kon het toch niet laten...

Een golfbreker breekt de golven, niet dempen... Ooit al een golfbreker een halve meter zien opschuiven omdat er een golf op bonkte? :P

Gelukkig heeft ieder zijn eigen mening hier weer over he... :q
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Marius.

Hier moet ik me toch ff stiekem aansluiten bij Nick, als de Golf alleen maar gedempt werd, zou het praktisch weinig nut hebben :P
Renault Megane Coupé 2.0 16V - 1996

maXcomX

#14
Julie geven zelf het antwoord al:
Een golfbreker, breekt -spreidt- de golf, waardoor er minder kracht en dus minder druk op de kust komt (waardoor zand niet wegspoelt), de vloeistof wordt dus als het ware geremd in z'n vaart.
Een demper bestaat uit een een cilinder en zuiger -of demper- welke bestaat uit kleine gaatjes in het oppervlak van de zuiger, waardoor ook de vloeistof in kleinere partjes door nauwe openingen gebroken -verdeeld en geremd- wordt.
Het principe blijft het zelfde, drukgolven verminderen/vertragen.
Dit is redelijk basale natuurkunde hoor.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev