Advertenties


megane aan de kook

Gestart door ed1987, 17 januari 2010, 18:06:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ed1987

Hallo allen,

Net na een ritje van 1,5 uur reed ik de stad weer in en zag wat rook onder de motorkap wegkomen.
motorkap omhoog en allemaal rook en vloeistof(voelde wel vettig) om de beschermkap van de db riem.

De temperatuur op het dashboard stond op plusminus 50 procent van de meter,maar na dat ik de auto uitzette (en later weer aan) schoot ie omhoog.
verder zag ik dat de ventilator niet draaide en dat er bijna geen koelvloeistof meer in het reservoir zat.
Nu dacht ik 2 maand terug ook  al dat ik daar een lek in had maar heb er een pil ingegooid en bijgevuld dit ging 2 maand goed tot vandaag.

Iemand enig idee wat hier gebeurd is en wat ik allemaal moet nalopen / vervangen voordat ik er weer mee rijden kan.
De zekering van de fan was nog heel dus zal daarvan de thermostaatschakelaar waarschijnlijk stuk zijn?

of moet ik weer diep in de buidel tasten voor een koprevisie :(
p.s het is een megane 1.6 uit 98

Nick Mattheus

Het is dus idd koelvloeistof dat je daar zag...
Maar waarom gooien sommige mensen daar nu een "pil" in? Dit is echt het grootste misverstand om dit te doen.

Maar maak eens wat foto's hiervan, dan kunnen we misschien meezien. ;)
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

maXcomX

De pil is een noodmaatregel, die je beter niet moet gebruiken. (tenzij je autohandelaar bent  8))
Er komt namelijk allemaal zooi in je koelsysteem, waterpomp, etc.
Je motor afzetten bij oververhitting is ook geen goed idee.
Je loopt hiermee nog meer kans dat de doordat de koeling dan helemaal niet meer werkt, de motor zijn hitte niet kwijt kan, dat je inderdaad kunt uitkijken naar een nieuwe koppakking.
Altijd je motor laten draaien en koelmiddel bijvullen, totdat de motor weer op normale temperatuur is.
Ik raad je aan de lekkage te repareren, met nieuwe onderdelen en je koelsysteem goed door te spoelen om de troep eruit te werken.
Als je dit gedaan hebt, de motor starten en maar hopen dat je koppakking niet doorgeblazen is.

ed1987

het stroomt eruit onder bij de beschermkap van de db riem. :( waarschijnlijk de waterpomp lijkt me.

zal hem naar de dealer brengen, en een kraslot halen.
bedankt allen

Birt

Idd zeer waarschijnlijk de waterpomp. Die krijgt het ook zwaarder te verduren met zo'n pil in het systeem.
Vervangen moet met distributie erbij. dus een zakje geld zou handig kunnen zijn. En daarbij komt dan het oplossen van het echte probleem, waarom je die pil erin hebt gegooid (en zo blijkt, goedkoop is weer duurkoop gebleken).

succes ermee!
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

ed1987

Citaat van: Birt op 19 januari 2010, 12:32:54
Idd zeer waarschijnlijk de waterpomp. Die krijgt het ook zwaarder te verduren met zo'n pil in het systeem.
Vervangen moet met distributie erbij. dus een zakje geld zou handig kunnen zijn. En daarbij komt dan het oplossen van het echte probleem, waarom je die pil erin hebt gegooid (en zo blijkt, goedkoop is weer duurkoop gebleken).

succes ermee!

Daar had ik nog niet eens over nagedacht dat er misschien nog wel een lekje zou kunnen zijn naast de waterpomp.
Maar neem aan dat ze hem nog wel afpersen nadien toch?
Als ik mazzel heb gaat dit grapje me 575 euro kosten (nieuwe waterpomp distributieriem spanners rollen en multiriemen) ;(
Als de kop ook nog krom is moet ik maar hard gaan nadenken of de auto het nog wel waard is, heb er dit jaar al 400 euro aan reparatiekosten inzitten (aandrijfassen fusee en veerpootlagers) en hij begint al te roesten onder  ;(

Nick Mattheus

Je moet wel in gedachte houden dat als je deze wagen nu verkoopt, je bij de volgende misschien terug kan voorhebben.
Als je dit laat maken weet je juist wat er al aan vervangen is en wat niet. ;)
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Benjamin Renon

#7
Laten vervangen en weer +/- 5 jaar plezier hebben. Het kost even wat maar als je het over 5 jaar zou smeren valt het nog mee.
Het is ook een auto van ruim 10 jaar oud. Dan kunnen dit soort (slijtage) zaken gebeuren.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

subzero


Stefan

 :D :D :D

Ik wist niet dat we in het humor topic zaten...??? 8)7 :q
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

matthew

ja idd.


Maar 40 euro valt wel mee en riem waterpomp ook.

Echter je ven liep ook niet dus dit moet zeker nagekeken worden want dit moet ook werken.
Het kan namelijk een oorzaak zijn waarom het heet is gelopen/oorzaak van lekkage door oververhitting.

Mijn advies is ook idd om het koelsysteem door te spoelen.(om de rotzooi van de pil te laten verdwijnen).
En ook een nieuwe thermostaat te plaatsen.


maXcomX

Kijk, met deze adviezen bespaar je toch weer een nieuwe Opel  :D
Een kromme kop komt niet zo gek vaak voor, de koppakking kan ook wel wat hebben, of hij moet echt loeierheet gelopen zijn.

subzero

Whaaa.....ik kom niet meer bij. :D :D !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev