Advertenties


Zwabberend wiel

Gestart door ForzaMollie, 5 januari 2010, 08:01:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ForzaMollie

Remschijf kan niet aangelopen hebben want dan had die bloedheet moeten zijn? Was ijskoud toen ik de auto aan de kant zette. Grapje denk ik niet, aangezien die vrachtwagen ook als een dolle begon te knipperen...

Vandaag was het weer zover... weer zwabberen. Ik breng hem morgenavond weg, hoop echt dat ze iets kunnen vinden dit keer want heb niet echt een goed gevoel hierbij...

maXcomX

#16
Als er vonken optreden, dan moet je dat gehoord hebben. Dat hoeft niet te betekenen dat bijvoorbeeld de schijf heet wordt. Zeker niet als er sporadisch iets aanloopt. Over het zwabberen nog het volgende: Als je low-profile en brede banden hebt dan wordt je auto veel gevoeliger voor spoorvorming  of afwijkingen in het wegdek. Dit kan soms redelijk extreme vormen aannemen. Om dit effect enigszins teniet te doen, moet de wielvlucht aangepast worden. En dan is de bandenspanning ook van belang, omdat deze banden de neiging hebben om het loopvlak in te trekken bij te lage bandenspanning, waardoor deze op de wangen gaan sporen. Te hard, en in combinatie met camber laat de band op binnen of buiten wang lopen. Allemaal zaken die goed afgesteld moeten zijn.

Ik ben vaak verbaast met welk gemak gedacht wordt over het "even" aanpassen of veranderen van essentiële onderdelen van een auto, zonder gedegen technische kennis. Maar goed, ik ben dan ook geen voorstander van tuning aan mechanische delen die het technisch gedrag veranderd of aanpast op voertuigen die aan het verkeer deelnemen, door "doe het zelvers". Als het dan fout gaat, dan is vaak de volgende eigenaar de dupe van al dat gepruts.

ForzaMollie

Het gaat om de winterbanden, maar ik begrijp je verhaal.

Maar nogmaals het is echt vele malen heftiger dan "gewoon" wat onbalans. De auto trekt echt heel stevig naar rechts als ik het stuur loslaat.

Heb em gisteren weggebracht, hoop vanavond meer te weten!

matthew


ForzaMollie

k.. met peren... 2,5 uur gekeken. Alles gecheckt, vraag me niet wat allemaal. Hij heeft niets kunnen vinden, maar wel wat geschroefd aan motorsteunen en veerschotels verdraaid. Enige wat het nog zou kunnen zijn, maar dat was optisch niet te controleren, is de homokineet. Nieuwe aandrijfas zou op iets van 170 euri zitten....

Bedank de man vriendelijk, rij weg en 10 minuten later op de snelweg zelfde probleem.......

Toch maar nieuwe aandrijfas? :S

RobScénic

Even een stomme vraag maar hoe is het met de bandjes? Ik heb met een clio namelijk eenzelfde probleem gehad, en uiteindelijk bleek het canvas in een band gebroken te zijn, waardoor die zijn stevigheid verloor.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

ForzaMollie

heb ik ook al aan gedacht, maar ik heb dit eens met mijn Renault 5 gehad en dit lijkt er in de verste verte niet op. Maar goed, dit is eenvoudig te proberen natuurlijk. Moet alleen een setje velgen ergens vanaf toveren aangezien er bij mijn zomervelgen 2 banden versleten zijn en om nu al 250 euro aan 2 nieuwe banden uit te geven vind ik wat veel...

Iemand toevallig een setje liggen (passend op een meg 1 ph 2) ?

JPF

Jongens jongens jongens, sorry hoor, maar dit zijn een heleboel tips en hier en daar herhaling wat niet zinvol is.
Die auto moet heel goed nagekeken worden door iemand die er echt kijk op heeft en niet zomaar een willekeurige automonteur.
Ik zou er ook absoluut niet te lang mee blijven rijden zo, want het zou kunnen dat het ook nog eens kwalijker af kan lopen dan alleen maar even even schudden aan het stuur.

Het naar rechts trekken kan geen veerschotel zijn want dat hoor je (verschieten) en het verandert van gevoel (nadat 'ie weer een stukje is verschoten) waardoor ook soms naar de andere kant wordt getrokken.
Een homokineet kan het ook niet zijn tenzij je dit gewoon als speling met de hand voelt of met je ogen ziet dat de as op en neer gaat.
Alles is zo simpel te beredeneren!
Af en toe schudden van de wielen (dus niet onbalans of trillen) is altijd speling ergens in de wielophanging.
Denk maar even nuchter na, uitlijning (ongeacht hoeveel wielen en wat dan ook) was niet juist en ook niet binnen de toleranties te krijgen bij het rechter voorwiel.
Het zit dus rechtsvoor in de OPHANGING (inclusief wiellager en fusee) goed fout. Niet een klein beetje. Een wiel dat naar achter staat trekt met rijden.

En als er werkelijk vonken gesignaleert zijn zou ik die naaf maar eens uit elkaar trekken...

Als aanvulling op mijn tips op pagina 1: in een heel extreem geval kan trekken worden veroorzaakt door een kapot differentieel. Maar reken daar niet op gezien het schudden dat daar niets mee te maken kan hebben.

Kortom, ga naar een goeie monteur en trek de boel uit elkaar.

ForzaMollie

waar woon jij ergens ;)

Stuurstangen hadden ook wat speling, maar niet overdreven. Wellicht een verklaring voor het feit dat reeds 2 apk's op rij de stuurkogel vervangen is?

maXcomX

Nou, Om kort te zijn de rechter voorwielphanging is niet goed.. M
Maar die conclusie was al getrokken.
Als vervolgens een garagebedrijf het euvel niet kan vinden, en ik ga ervan uit dat die monteurs daar in ieder geval een diploma hebben, wie zijn wij dan om hun kundigheid in twijfel te trekken? Dan komen de andere tips/ervaringen aan de beurt.

De vraag was immers:
1 Onder het rijden trekt de auto af en toe naar een kant en zwabbert.
2 De andere is vonkvorming, althans dat moet je maar aannemen van andere weggebruikers, die dat aangeven met vage gebaren.
Tot zover tjonge jonge.

Een probleem dat af en toe optreedt is lastig te analyseren.
Misschien dat een chassismeting iets kan bijdragen, en dat moet ook wel, omdat de nasporing niet goed is en blijft.


JPF

#25
Allereerst Mollie, mijn woonplaats is zichtbaar als je op mijn naam klikt. Dat is zeg maar in de omgeving van Beverwijk.

Ten tweede Maxcomx, dit soort dingen bedoel ik nou. Hoezo een chassismeting??? Iets wat krom is trilt niet.
Gewoon een goeie monteur een diagnose laten stellen! Ik durf die monteurs waar jij het over hebt best in twijfel te trekken, zelf als ze hun 1e monteurdiploma hebben. Tegenwoordig gaan ze van verveling naar school, niet uit idealisme (laat ik het niet helemaal uitsluiten, 90%).
En ik vraag me af of een eenmansbedrijfje, waar Mollie zo te lezen is geweest, überhaupt een diploma heeft (maar daarentegen misschien wel de kennis en kunde).

Het gaat hier om iemand die hulp vraagt bij een misschien wel gevaarlijk probleem. Een serieus antwood is dan op zijn plaats, niet alle kennis spuien en typen die er niets mee te maken heeft (wat vaak wel gebeurt).
De punten die goed onderzocht moeten worden staan al op de eerste pagina als 7e punt.
Dit probleem is absoluut te vinden, zonder wat voor meting dan ook, met gewoon zeer goed technisch inzicht en zeer veel verstand van auto's en mechanica.

RobScénic

Bij mijn weten is de bedoeling van een forum, dat als je een probleem hebt wat lastig te vinden is, de forumgebruikers hun ideëen en ervaringen betreffende het probleem kunnen aandragen, wat kan bijdragen aan de oplossing van het probleem. Als men het niet bij de garage kan vinden, dan kan een forum uitkomst bieden doordat de leden vergelijkbare ervaringen uitwisselen, waarmee de vrager zich kan identificeren.
Dus een beetje respect is dan wel op zijn plaats.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

JPF

#27
Dat respect is er voor mensen die iets zinnigs zeggen, maar niet voor herhalingen of onzin.
En de oorzaak staat er ook al een tijdje. Alleen nu nog iemand met verstand die er naar wilt kijken.

RobScénic

#28
Dus jij bepaald of iets onzin is, of dat mensen er verstand van hebben? Sorry hoor, maar sommige dingen die in eerste instantie volslagen onzin lijken, blijken er vaak uiteindelijk toch iets mee te maken te hebben. Dat is uit ERVARING wel vaak gebleken!

Je hebt gelijk als je zegt dat het in de rechtervoorwielophanging zit, ik doe dus niets af aan je diagnose. Maar ik vind de manier hoe jij andere ideeën afdoet beneden alle peil.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

JPF

#29
Gelukkig is een forum er ook om beiden ons eigen mening te kunnen ventileren.
En anders maar een topic openen wat de lezers van mij vinden? Want waar wij het nu over hebben heeft geen fuck met een zwabberend wiel te maken.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev