Advertenties


Zwabberend wiel

Gestart door ForzaMollie, 5 januari 2010, 08:01:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

ForzaMollie

Ik heb het al eens eerder aangekaart, maar eigenlijk gedurende lente, zomer en herfst nergens last van gehad tot 2 weken geleden.

Probleem: Zo nu en dan, na een tijdje gereden te hebben, merk ik opeens een lichte trilling in het stuur welke steeds erger wordt. Op na een seconde of vijf is het zo erg dat ik het stuur gewoon stevig vast moet houden (is geen trillen meer, maar gewoon zwabberen). Het rechterwiel lijkt z'n eigen weg te willen gaan. Als ik het stuur loslaat trekt de auto fors naar rechts. Het komt het vaakst voor bij snelheden van boven de 100, maar ik heb het nu ook al een paar keer bij 50-80 gehad.

Het probleem deed zich vorig jaar ook al voor met deze temperaturen (alleen boven 100), zoals ik al zei had ik er de lente, zomer en herfst erna geen last van (op een enkele keer na).

Uitgesloten:
- onbalans in de wielen, aangezien ik het ook een keer heb gehad met een andere set velgen.
- wiel zit niet goed vast; herhaaldelijk gecontroleerd (en dan zou het probleem zich eigenlijk altijd voor moeten doen)
- anwb constateerde een kapot lager, 2 garages ontkenden dit en we zijn inmiddels een jaar verder.
- vering; originele schokdempers en veren zijn vervangen door koni's een paar maanden terug.

Als ik gaf bij geef wordt het trillen iets minder, bij gas los of koppeling intrappen is het weg. Ook als ik over een flinke hobbel rij, is het soms even weg, om vervolgens vrijwel meteen terug te komen. Nadat ik van de snelweg afkom en ik moet een paar flinke bochten maken lijkt het probleem ook even weg te zijn, maar meestal als ik dan weer een langer stuk rechtdoor moet komt het terug.

Ik weet inmiddels niet meer waar ik moet zoeken, behalve in de aandrijving. De koppeling is overigens niet meer helemaal 100%. Slipt niet, maar pakt pas heel laat (mag ook wel na 275k met 1 koppeling). Er hebben nu al 3 garages gekeken en die kunnen allemaal niets vinden (ben zelfs al 2 apk's verder). Overigens is bij de afgelopen 2 apk's een stuurkogel rechts vervangen.
Het vervelende is dat het probleem zich natuurlijk net niet voordoet als iemand van de garage meerijdt... Het vreemde is gewoon dat het niet altijd voorkomt. Ondanks dat ik op dit moment lange stukken vermijd door te carpoolen, kan het best zijn dat ik nu weer een tijdje probleemloos kan rijden.

Het betreft een Coupé 1.9 dTi uit 1999 met 275k op de teller. Bij 200k is de auto gechipt (misschien kan dat iets in de aandrijving overbelast hebben?).

Dirk Kuipers

Heb je de auto al eens laten uitlijnen?

ForzaMollie

Meermaals, moest sowieso na het vervangen van de schokdempers rondom. Heb em nog eens laten uitlijnen toen de winterbanden erop kwamen.

maXcomX

Het lijkt mij dat er aan de voorwielophanging iets niet goed zit (fusee, draagarmrubbers, veerpoot- of toplager) of een aandrijfas is defect. Ik zou dat toch eens goed laten nakijken, en dan bedoel ik flink wrikken op alle ophangpunten en bevestigingspunten. Met kijken alleen kom je met dit soort gebreken niet ver.

ForzaMollie

Ik breng hem deze week nog eens weg, met de vraag of ze nog eens goed willen checken. Maar destijds hebben ze me gezegd dat alles toch echt goed vast zit.

Preventief laten vervangen van de zaken die je noemt maXcomX, zitten daar erg dure zaken bij?

maXcomX

Nou, de onderdelen zelf vallen wel mee. Het arbeidsloon is vaak schrikbarend. Als je toch laat checken, vraag dan of ze de caster checken, die kun je bij een aantal modellen (waaronder de mijne) in drie standen zetten. Bij mij staat hij neutraal, maar dat heeft wel als nadeel dat je hij erg gevoelig wordt voor sporen in de weg en bij het remmen gaat hij al gauw "Zoeken". Ik ben eraan gewend, omdat hij dan erg direct stuurt en beter reageert in de bochten, zeker met low-profile banden. Mijn vriendin vindt het niks, omdat ze denkt dat de wielen "los" zitten op sommige wegen  :D

JPF

Zoals jij de klacht beschrijft lijkt het op een "shimmy". Dit komt vaak voor bij 4x4 voortuigen met een bladvering aan de voorkant. De oorzaak is dan versleten veerschommels.
Zoals collega clublid ook al beschrijft is dit eigenlijk altijd een speling in de wielophanging.
En zoals je zelf vertelt dat de auto naar rechts trekt: dan staat waarschijnlijk jouw rechter wiel naar achter tov het linker.
Kort samen gevat, ik denk ook 1 van de volgende oorzaken: draagarmrubber verdewenen, draagarm is beschadigd, extreem uitgelopen wiellager, fusee kogels versleten, homokineet sterk versleten.
Vergeet balanceren, schokbrekers, uitlijnen. Alhoewel met 4-wiel uitlijnen jouw probleem waarschijnlijk aangetoond had kunnen worden!

ForzaMollie

Met uitlijnen krijgen ze de vluchthoek van het rechter voorwiel niet helemaal gecorrigeerd. Dit hebben ze op moeten lossen door er een kleinere bout in te zetten bij de schokbreker. Wellicht dat dat ook iets zegt?

Fusee, homokineet, zijn dat geen apk onderdelen? De auto is in november gekeurd.
Wiellager versleten zou toch duidelijk hoorbaar moeten zijn lijkt me?


Overigens rij ik al weer 3 dagen probleemloos rond :S

JPF

Dat uitlijnen zegt dus als iets; het wiel zit er niet goed onder.
Dus toch de zaken die ik hierboven beschreven HEEEEEEEL goed nakijken want daar zal de oorzaak in zitten.
Ik denk uitgelopen draagarmbussen. Haal de 2 bouten maar eens los en trek de draagarm omlaag. Dan zie je het.

Die dingen die je opnoemt zijn inderdaad wel APK eisen. Maar die hebben wel een tollerantie natuurlijk.
Maar wat ik eerder denk, niet alle APK keurmeesters keuren zelf en niet iedereen kijkt overal naar...

Het wiellager moet je in 99% van de gevallen horen. Misschien niet als de aandrijfas-moer los zit en de speling daarvandaan komt.

Laat me even weten, begint het als je een drempeltje of hobbeltje in de weg hebt gehad?
Ik denk van wel.

maXcomX

Je moet echt de auto uit laten lijnen op alle 4 de wielen!
En alleen als alle bevestigingspunten in orde zijn, anders heeft uitlijnen totaal geen zin. Als ze de camber aan het rechterwiel niet goed krijgen, dan is er aan de ophanging van dat wiel iets niet goed, en dan denk ik toch dat er aan de draagarm en/of stabilisatorstang iets mankeert. Een kleinere bout plaatsen is overigens geen goed idee.

ForzaMollie

Citaat van: JPF op  7 januari 2010, 12:51:45
Laat me even weten, begint het als je een drempeltje of hobbeltje in de weg hebt gehad?
Ik denk van wel.

Nee, het kan ook "zomaar" beginnen. Soms is het wel weg na een hobbel!

Vandaag ook iets aparts... ik haal een busje en een vrachtwagen in welke als een dolle beginnen te seinen. Het busje haalt me in en maakt een aansteker gebaar... Meteen de afslag gepakt en gekeken maar kan niets vreemds ontdekken. Remmen niet warm, uitlaat niet warmer dan normaal... Doorgereden en van niemand commentaar gehad...

RobScénic

misschien had hij een vuurtje nodig??
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Stefan

***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

ForzaMollie

dan vind ik het toch vreemd dat hij me niet volgde toen hij de afslag nam :P

maXcomX

Een aansteker gebaar  betekend "vonken gezien", en schijnbaar aan de rechter kant? (misschien loopt remschijf aan?) Maarja, kan ook grapje zijn natuurlijk.
Is er voordat dit allemaal optrad een reparatie uitgevoerd aan de voortrein?

Dat je na een hobbel weer niets merkt, lijkt toch wel op een bus die los zit. bij remmen schiet die een stukje uit de behuizing en bij hobbel schiet hij weer terug. Vandaar dat ie het soms doet, onder bepaalde belastingen. Ik zou er toch rap naar laten kijken

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev