Advertenties

Koelvloeistof lek

Gestart door BlueStar, 17 december 2009, 15:58:24

Vorige topic - Volgende topic

BlueStar

Goedendag,

Ik was laatst benieuwd wat dat nippeltje was boven aan de radiator(vooraan de auto staan en dan linksboven). Dus ik draai hem open met de ontluchting in mijn achterhoofd, maar er kwam geen zak uit. ik ga even rondje rijden, ik kom trug en 5 min. later ligt er een plas onder mijn auto, ik kijk in de motorkap en zie dat dat nippeltje lekt.. Ik heb er een keer op gedrukt en hij stopte nagenoeg. Maar hij blijft een beetje lekken(alleen als de motor warm is)

Hoe kan ik dit oplossen?

Renault megane 1.6e K7M uit 1996

maXcomX

Hallo,

Dit is idd een ontluchtings nippel.

Hoe de auto moet ontluchten kun je vinden door op de forum pagina op "Ontluchten" te zoeken. Daar zijn vele tips te vinden.
Voordat je gaat ontluchten, moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn (thermostaat open) de kachel volledig open (heet) draaien.

Hier een stap voor stap benadering http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=10858.msg193840#msg193840

Het is wel zaak, om de nippel weer stevig dicht te draaien! Als deze blijft lekken, dan kun je het 0-ringetje vervangen.

Succes!

BlueStar

OKee ik weet genoeg, thnx !-!

BlueStar

Heb net geprobeerd om hem verder aan te draaien maar hij zit aan zijn eind(hij klikt). maar hij blijft lekken, Als de koelvloeistofsysteem warm is.
Is er hier een trucje voor zodat hij stopt met lekken?

thnx!

BlueStar

AndreV

Heb je met de eerste keer losdraaien het rubberringetje niet kapotgedraaid of laten vallen?

BlueStar

Ik had hem gewoon losgedraaid toen ik net de motor uitzette, ik heb hem er niet uitgedraaid omdat je op het gegeven moment hem niet verder kan losdraaien dus heb ik zelf ook geen idee hoe ik hem eruit krijg om dat ringetje wat jij zegt na te kijken.

Dus ik draaide hem een beetje los, na 5 sec. draaide ik hem weer vast omdat er koelvloeistof uit kwam. dus ik ging weer rijden, ik kwam terug en 5 min. later lag er een hele plas koelvloeistof onder de auto, en jaa, die nippel lekt.

matthew

BlueStar

krijg ik die er gewoon uitgedraaid en loopt er dan niet alle koelvloeistof uit?

maXcomX

Als je de "nippel" helemaal uitdraait, en trekt, dan zie je een rubber O-ring zitten, in een groef. Die moet je eruit peuteren en vervangen.
Nu kan het zijn dat je een afwijkende radiateur (bijvoorbeeld geen originele Renault radiateur) en dan zou je ff en fotootje moeten plaatsen.

Er kan idd wat koelvloeistof lekken, maar hooguit een liter ofzo. Plaats wel een lekbak onder de auto.
Het hele koelsysteem loopt niet leeg omdat het nagenoeg het hoogste punt is in het ontluchtingscircuit.

BlueStar

Okee bedankt maXcomX!

Ik ga er vanmiddag wat aan doen!

BlueStar

Ik heb net geprobeerd die nippel eruit de draaien met mn maat die zijn hand op de reservoir hield(vaccuum shizzle).
Ik krijg hem er niet uit getrokken, heb er met een tang op gezeten enal. ook krijg ik hem niet verder gedraaid.

Hoop dat er iemand nog meer advies heeft o-)

matthew

garage gaan,want je kunt zo niet door blijven gaan,dadelijk rijdt je een keer te lang door zonder koelvloeistof en dan sta je langs de weg te kijken.

Want wat Tony beschrijft moet gewoon lukken.

maXcomX

:D :D

Het is niet de bedoeling dat je de hele "plug" eruit trekt! Dat kan ook niet, want die is geborgd aan het uiteinde, zoals zoveel plastic pluggen met een soort "weerhaken" aan het uiteinde.
Alleen uittrekken tot het einde dus. De plug heeft een groef (goed kijken), waarin een rubber O-ring zit en daar kun je bij als je hem helemaal uit de zitting hebt getrokken. Misschien zie je hem niet, omdat de plug vuil is. Dus goed schoonmaken, dan zie je die groef wel zitten.

Als je wat langer wacht, ik heb net een nieuwe radiateur besteld voor een RMC die ik van de week ga monteren, als de temperaturen het hier toelaten, het dooit nu en de werkplaats ook wat aangenamer om in te werken. Dan maak ik wel wat foto's van de plug en hoe je de O-ring vervangt.

BlueStar

Helemaal top Tony!

Ik ga zo weer even kijken voor die groef(had geen idee) En als het niet lukt wacht ik op de foto's!

thnx!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev