Advertenties


electrisch probleem coupe ph 1

Gestart door the_paashaas, 7 december 2009, 19:44:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

the_paashaas

hallo,

zit al een tijdje rond te kijken op dit forum als gast en me laatst maar eens aangemeld.
ik rij nu in de coupe phase 1  1.6e  uit `96 van een vriend van mij die in afghanistan zit en kan hem straks waarschijnlijk overnemen. denk wel dat dit doorgaat, vind het een superstrakke auto.

alleen is er nu 1 probleem.
als ik me lampe aan doe of ruitenwissers op interval verlies ik voor 1 seconde 500 toeren.
hij slaat niet af mits ik maar genoeg toeren heb
dit is gekomen sinds er een nieuwe computer+kabelboom inzit.
volgens de garage die dit heeft vervange was het het gasklephuis, deze was vervangen maar probleem bleef, dus oude weer terug laten zetten. hoefde niks te betalen als k die weer nam
zij konder er verder na zoeken en uitlezen ook niks aan vinden.

kan iemand mij helpen?? tis erg vervelend om de ruitenwissers vol aan te zetten als het lichtjes sputtert.
zit zelf te denken aan een kapot relais oid?
heb al de helft van het forum doorgepluist, maar kan niks relevants vinden

the_paashaas


Benjamin Renon

Ik begrijp dat je dit snel verholpen wilt hebben, maar nog even geduld. Er zitten hier wel een paar monteurs die je kunnen helpen, maar deze zijn niet altijd online. Zodra ze online zijn en dit topic zien kunnen ze je helpen.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

subzero

Bedoel je met 'computer' het kastje achter/op de zekeringkast?

Er zijn twee modellen,geloof ik.

1. de BFR (Boîtier Fusibles Relais) bij basismodellen zonder afstandsbedienning


2. de UCH (Unité de Contrôle Habitacle) uitleesbaar/instelbaar met de XR25 'computer' geloof ik

maXcomX

#4
Dat is idd een vreemd probleem.
Natuurlijk kan de garage een fout hebben gemaakt met het aanleggen van een nieuwe kabelboom... overigens waarom is die vervangen? Binnenbrandje gehad?

Als dat het geval is, dan zou ik eens de startmotor nakijken - metname het startrelais-. Die kan inwendig wel eens kortsluiting of een contact met hoge overgangsweerstand maken (Vaillo heeft daar reputatie op), waardoor extra stroomafname net de druppel is dat de dynamo en accu teveel belast worden Zeker als de auto wat ouder is en het laadcircuit/batterij wat minder zijn. Uit ervaring weet ik dat je zomaar 400 ampere erdoorheen kan jagen zonder vonk of vlam en dat de computer of andere instrumenten daar niets van laten merken... Het klinkt raar maar het hele laad/stroomverzorgingscircuit loopt namelijk ook over de startmotor (ooit bedacht om te besparen op kabels). Ik kan je daar zo 123 geen direct advies over geven, maar je zou dan de startmotor ff moeten verwisselen met een goede, omdat het doormeten vaak afwijkt van normale procedures -onder belasting-. De meeste leveranciers weten hiervan en nemen dan vaak de geruilde startmotor wel terug.

Letwel, dit is een typische Vaillo kwaal. Als je een 8-klepper hebt dan kan je nog kiezen voor een alternatief, Bosch. Die worden ook op Volvo (Renault) gemonteerd (met hitteschild, maar die heb je niet nodig). Deze startmotoren hebben geen problemen met startrelais die maar half werken als ze wat ouder worden. Overigens zijn Vaillo startmotoren ook gevoelig voor temperatuurswisselingen waardoor je de meest vreemde startproblemen kan krijgen afhankelijk van de weersomstandigheden of temperatuur van de motor (ook bekend bij oa. Peugeot en Citroen). Het euvel van al deze problemen zit in het feit dat de contacten in het startrelais niet zelfstellend en zelfreinigend zijn ontworpen.

Als ik het zo lees, dan wordt de dynamo zwaar belast en dat is dan ook de reden dat het toerental inzakt en misschien zelfs de benodigde spanning zodanig zakt dat alle componenten te weinig spanning krijgen waardoor eigenlijk alles niet meer goed functioneert..

the_paashaas

#5
@subzero
ik heb wel een afstandsbediening bij de auto. computer bedoel ik mee de ijzeren kast links onder de motorkap waar een heel brede stekker in gaat. als je hem openschroefd is alles in siliconen gegoten. dacht dat dit DE computer was van de auto?


@maXcomX
de kabelboom vervangen was volgens de renault garage een standaard procedure. wat we wel zagen aan de oude comp. en kabelbaam was corrosie, maar dit was niet de oorzaak destijds.
zal in  ieder geval jouw tip ff probere. kan k gewoon naar de sloop gaan voor een startmotor?? of liever een nieuwe. geef liever niet veel geld uit aan een nieuwe als dat het niet blijkt te zijn. als het dat wel blijkt te zijn koop k wel een nieuwe/gereviseerde.

subzero

Ok,het gaat dus over de ECU (motorregelmodule).

'Normaal gezien' als je een elektrische verbruiker inschakelt registreert de ECU dit en laat zodoende de motor een hoger stationair toerental draaien om de verhoogde weerstand van de alternator op te vangen. (net zoals de drukschakelaar bij stuurbekrachtiging)

Maar of de 'fout' nu in de ECU zit of in de stekker zou ik niet kunnen zeggen. :?

the_paashaas

de vorige eigenaar is nadat we het hadden ondekt direct teruggegaan naar de dealer.
deze zeiden dat de ECU en stekker goed waren en net nieuw. ze zijn er toen weer een tijdje mee bezig geweest en konden alleen bovengenoemde gasklep vinden wat het niet bleek te zijn..
is het ook mogelijk om de dynamo tijdelijk door te lussen bij wijze van test of draai ik hiermee het electrisch systeem aan gort??

subzero

Als de dealer 'hem' heeft uitgelezen hebben ze toen ook getest met draaiende motor en ook de exacte waardes van de sensoren bekeken?

maXcomX

#9
Hoi,

Ik denk wel dat je voor weinig aan een starter kan komen. Hoewel een nieuwe ook niet veel kost (de oude moet je wel inleveren).
Of een kabelboom vervangen standaard procedure is, dat is wel sterk. Bij de hele oude meganes misschien wel, die wilden nog wel eens affikken. Maar toch vreemd dat een dealer dat zegt.
Gebeurt dit fenomeen ook als je de kachel(blower) op vol vermogen zet? (was ik ff vergeten te vragen) want dan moeten we het ergens anders zoeken. Check voor de zekerheid ook ff je accuspanning (alle grootverbruikers aan), je moet dan bij ongeveer 900-1000 rpm +/- 13,8 volt op je accu meten.

the_paashaas

oke.
ben gister ff langs de dealer geweest en volgens hem lag het probleem niet in de startmotor, maar in de kabelboom. ik had begrepen dat die vervangen was, maar alleen de stekker van de ECU was vervangen. daar werd mij geadviseerd (dit keer door de monteur zelf) dat ik op de sloop ff een kabelboompje moest score en die erin moest zette op een vrije dag.

is een pens vol werk, dus ga eerst andere opties bij langs. dus vanmiddag ff spanning checke en binnenkort een startmotor hale.

maar hij doet het niet als k de kachel vol aanzet, daar doet ie niet moeilijk over

maXcomX

Dan zou ik de startmotor niet vervangen. De aanjager trekt nl ook veel stroom. Voor goedkope onderdelen  -ik weet niet waar je woont-, zou je sloop in Tiel ff moeten bellen. Die zijn spotgoedkoop, goede service en hebben nogal eens meganes staan.
Maar en kabelboom vervangen... Ik zou toch eens onder je stuurkolom kijken, ofdat je daar "rare" verbindingen ziet -die niet door de fabriek gemaakt zijn- Je hebt van die oelewappers die zelf alarm, stereo en weet ik wat voor "modificaties" aanbrengen, en bij verkoop de boel de boel laten en alles er zo uitrukken. Ik heb in mijn praktijk de meest bizarre "Tuningsaanpassingen"  gezien waarbij de hele autoelectriek #### was. Onder de motorkap zou ik niet beginnen te zoeken, dus.

the_paashaas

gister een vreemde ontdekking gedaan..
achter de accu ligt zo`n afwateringsgootje, hierin lagen 2 stekkers weg te rotten in het water.
weet niet waar ze van zijn, maar lijkt me niet bevorderlijk..
morge maar ff uitzoeke welke dat zijn en onder stuurkolom kijke.
jullie horen het dan wel

RobScénic

passen ze in elkaar? dan zijn het waarschijnlijk de stekkers van de recirculatieklep, die dan waarschijnlijk kapot is.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

the_paashaas

zoals ik het zag passen ze in elkaar, was avond dus zag het niet al te best met me zaklampje.
kan het kwaad dat die stuk is?? en wat is die klep?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev