Advertenties

olie lek?

Gestart door BlueStar, 29 november 2009, 20:38:52

Vorige topic - Volgende topic

BlueStar

Goededag,

Ik kan er zelf geen wijs meer uit, ik was laatst naar de garage geweest, hebben ze gekeken waar hij lekt. haalde ze die zwarte kap eraf aan de onderkant(waar dan boven de versnellingsbak hangt) en daar zag je een schakelas, hij drukte op die rubbertje, en toen kwam er een beetje olie langs die as. Dus wij denken dat hij daar lekte.. dure reparatie. gehele versnellingsbak demonteren. Keering bleek dan niet goed te zijn(niet zichtbaar uiteraard)

Nou was ik tog even benieuwd en keek onder de auto na een rit. en ik zag dat de olievlek op een andere plek lekte dan bij die as. Een maat van mij zag onder de auo, als ik schakelde dat er een zwarte vierkantje op en neer ging (naast die zwarte kap, geen idee wat het is)en daar hing een druppel op.

Nou hoop ik eerlijk gezegt dat dit een reparatie is waarbij de versnellingsbak er niet af hoeft.
Wat is nog meer een plek waar de versnellingsbak meestal lekt?

Wat denken jullie ervan?

En heeft er iemand een exploded view van de bak?

Bedankt alvast!

matthew

Ik zou eerst terug gaan naar de garage en daar op de brug kijken.

Ik begrijp dat de krukaskeerring versnellingsbak zijde is vervangen.(dan moet het motorolie lekkage zijn geweest).

Wat je nu zegt druppel aan schakelstang kan en dat dan daar het keerringetje defect is.Hier hoeft de bak niet voor af,maar daar hangt aan elke Renault wel een druppeltje.

Het kan ook nog bakolie lek zijn via de linker aandrijfashoes bakzijde,oorzaak hoes defect of niet goed gemonteerd.

BlueStar

Matthew,

Er is eerlijk gezegt nog helemaal niks vervangen. Wat jij zegt, dat de bak er niet af hoeft ALS de schakelstang lek is. Maar is de schakelstang hetzelfde als de schakelas? (het is een metalen stangetje met een hoes eromheen en die stang loopt vertikaal de bak in.

Lek via de linker aandrijfashoes bakzijde, hij lekt net naast de uitlaat (kat?) aan de rechterkant als je voor de auto staat. Dus bij die blokje die horizontaal op en neer gaat als je schakelt. Zit daar de aandrijfashoes?

En stel dat is de boosdoener, is dat een reparatie waarbij er niet de gehele bak eraf moet?

thnx voor de reactie!

matthew

Lekt die wel erg dan?

Ja schakelasis schakelstang.En daar hoeft de bak niet voor af.Maar het kan ook nogde ashoes zijn(als het een erge lek is).

BlueStar

Wat is volgens jou een erge lek? Het is net zo dat er een hele plas licht. Maar het is wel een behoorlijke vlek van 5x5 cm na het rijden, en hij lekt wss onder het rijden ook. stationair iig wel.

Lek via de linker aandrijfashoes bakzijde, hij lekt net naast de uitlaat (kat?) aan de rechterkant als je voor de auto staat. Dus bij die blokje die horizontaal op en neer gaat als je schakelt. Zit daar de aandrijfashoes?

thnx

matthew

ja dat is een behoorlijke lek.En daar zit inderdaad een aandrijfashoes.

Maar is het dan misschien geen koelwater wat lekt en wat allemaal via rare wegen naar beneden stroomt.

Even koelwaterpeil checken.

Anders echt niet doorrijden ,anders rijdt je dadelijk misschien zonder bakolie met als gevolg dat je de bak in puin rijdt.

BlueStar

Nee het blijft echt in de tegels zitten en is een olie substantie.

Aandrijfashoes vervangen, is dat een raparatie waarbij veel moet worden gedemonteerd?

Ik rij zowiezo deze week weer langs bij de garage om een 2de kijk te nemen.

matthew

subzero

Hier zie je de aandrijfashoes en nog net het schakelmechanisme. (blauwe pijl)

Bron foto

Hier van de onderkant.

Bron foto

BlueStar

Van foto 2, is dat gezien van de achterkant van de auto, dus als je voor de auto staat zie je de aandrijfashoes links?

subzero

Als je voor de auto staat is het de rechter kant,dus als je achter het stuur zit is het de linker kant (wiel).

In de ashoes zit een lager,die er met een pers en speciaal hulpstuk wordt afgehaald.

Bron foto (voorbeeld foto,meerdere maten beschikbaar)

BlueStar

Zit er aan de andere kant van de bak ook een aandrijfashoes? want ik zie de druppeltjes namelijk daar vallen.. Ze vallen langs de rechterkant van de uitlaat(als je voor de auto staat)

bedankt voor de reacties

matthew

Nog 1 keer als je voor de auto staat en het lekt dan rechts van de uitlaat is het eventueel de linker aandrijfashoes.
Rechts zit er ook 1 ja,maar daar komt geen bakolie uit als deze lek is.

Je kunt er nog lang en breed over praten maar je ziet resultaat als je hem naar de garage brengt en dan op de brug zet om een correcte diagnose te stellen.

Ep Woody

Krik de auto omhoog, en kijk of je het lek kan zien.

Als het aan de bestuurderskant lekt, dan zal het idd de ashoes aan de bakzijde wel eens kunnen zijn. Opzich geen extreem moeilijke reparatie, maar er moet wel een boel voor los. Bakolie eruit, fusee los van de draagarm, as moet uit de fusee, as uit de bak, homokineet eraf, ashoes vervangen, en de boel weer terugbouwen.

Ps. Versnellingsbakolie ruikt erg lekker :-D

BlueStar

Diagnose is gesteld! Er komt een nieuwe carterpakking in en de keering van de schakelas wordt vervangen. Dat was tog degene dat lekte..

@ matthew, je hebt gelijk, maar ik vertrouwde de garage voor geen meter(slechte dingen gehoord).
Maar heb hem naar een andere gebracht die wel goed aangeschreven zat en wordt deze maandag gemaakt.

Bedankt!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev