Advertenties


Remschijven + klauwen 238 en 259 mm uitwisselbaar?

Gestart door JPF, 28 november 2009, 18:50:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JPF

Vraagje, wie heeft het wel eens geprobeerd, en past het?

Ik heb een standaard 238 mm schijfremsetje op mijn cabrio type I.
Kan ik gewoon de 259 mm remklauwen en schijven van een ander type I of II gebruiken en monteren zonder aanpassingen van het fusee?

Reactie op jpf12@hotmail.com of reply op deze post.

Groeten, Jeroen.

matthew

Nee ,want dan loopt deze aan op de remzadel,en draaid de schijf dus niet meer.

Christian de Vriend

Als je ergens schijven besteld moet je daar alart op zijn,dat je wel de goeie hebt
ik heb bij K-tec van de zomer een set schijven en blokken besteld,de blokken passen
maar de schijven niet,die waren te groot

Ik vraag me dan ook af op welk type die wel passen,als ik op h-base mn kenteken invoer,dan komen
er 2 maten naar voren,en dat zijn de maten die Jeroen vermeld,heeft dit te maken met ABS?
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

matthew

1 is voor 1.4 en 1.6 en de iets grotere maat voor 2.0.

Blokken zijn wel hetzelfde van deze types.

JPF

Dank u tot zover heren, maar nog even het volgende:
Ik begrijp dat de schijven niet zo maar passen. Maar misschien wel met de juiste bijbehorende remklauwen dus.
Renault heeft voor de "oude" type I de kleine schijven genomen. Daar het remvermogen iets te beperkt was is men overgestapt op de grotere schijf. Hierdoor remt de auto makkelijker en trekken de schijven niet zo snel krom vanwege de lagere hittevorming.
De 2e type I Megane en ik geloof ook de andere uitvoeringen al van begin af aan, zoals de Scenic, hebben dus de iets grotere schijf. Bij die grotere schijf hoort natuurlijk ook een grotere (hogere) remklauw.
Nu is mijn vraag of iemand dat hogere type remklauw al eens op zijn Cabrio of Coupé heeft gezet met bijbehorende schijf en of dit dus past? Of is het fuseelichaam anders?

matthew

Het gaat om de remzadel,de remklauw komt er dan weer van boven overheen.

Als je remzadel niet aanpast kan schijf nog steeds niet draaien.

Waarschijnlijk moet je ook een ander fusee lichaam omdat de boutgaten wel net iets anders zullen staan.

JPF

Ik heb er nog niet onder gelegen, heb de auto net een weekje namelijk.
Maar ik begrijp dus dat het remzadel vast zit aan het fuseelichaam, en dus niet met bouten is bevestigd? (Misschien dat jij dat me kunt bevestigen)
Dan gaat het inderdaad niet.
Anders zou de hele remklauw dus verwisseld kunnen worden, met remzadel.

Christian de Vriend

Je kan ook bij k-tec een set bestellen,waar er adapters bij zitten,waardoor je de zelfde klauw behoud
maar wel grotere schijven kan monteren.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

JPF

Maar kan ik ook de grotere klauwen van het nieuwere type nemen en die er op zetten zonder verdere aanpassingen?

Christian de Vriend

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

JPF

Mooi spul !!!

Maar ik weet nu helaas nog steeds niet hoe het zit met de originele remklauwen/schijven.
Passen de originele "grote" schijven (259 mm) inclusief de daarbij horende klauwen nu op de klein (238 mm) uitgevoerde auto's zonder het fuseelichaam te wijzigen?

Christian de Vriend

mits je een adapter maakt voor je klauw.... is het antwoord simpel...nee
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

subzero

Hier zie je het verschil in remklauwdrager tussen een 1.6 en een 2.0. (klik rechtsboven op 'catalogue')

matthew

Citaat van: JPF op 29 november 2009, 14:47:33
Mooi spul !!!

Maar ik weet nu helaas nog steeds niet hoe het zit met de originele remklauwen/schijven.
Passen de originele "grote" schijven (259 mm) inclusief de daarbij horende klauwen nu op de klein (238 mm) uitgevoerde auto's zonder het fuseelichaam te wijzigen?

Antwoord al gegeven kan niet.
De remklauw zal wel passen maar met een grotere remschijf zal deze aanlopen op je remzadel.Je remzadel is aan het fuseelichaam bevestigd.

Christian de Vriend

Wil je naar betere remmen gaan?

Nu rij ik rond op EBC schijven en greenstuff blokken,ben er super tevreden mee,zonder aanpassingen
en zo heb je meerdere merken die betere remmen leveren dan dat standaard meuk,want dat komt er niet meer op bij mij.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev