Advertenties


Km teller tot wanneer je moet tanken

Gestart door Leedielee, 28 november 2009, 00:04:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Leedielee

ik heb eerst gezocht of ik het antwoord kon vinden maar ben nog niet veel wijzer geworden vandaar mijn topic.
ik ben sowieso niet goed met auto's maar hoop dat iemand mij kan helpen
Ik heb een renault megane 1.6 uit ´99 , en je kan op een knopje drukken zodat je kan zien hoeveel km je nog kunt rijden met de tank.
alleen nu van het 1 op het andere moment gaat die teller heel vreemd doen.. als ik rijd blijft ie omhoog tellen en als ik langzamer ga heb ik het idee daalt hij weer naar beneden.
ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen maar ben helemaal de kluts kwijt.

ik had hiervoor ook al problemen met het starten af en toe deed hij het niet en dan na een uur wel weer..
hier heeft de garage de bpd sensor voor schoongemaakt stekkertjes eruit of zo en er weer in en klaar en nu loopt hij prima

hoop dat iemand mij hier bij kan helpen over wat ik moet doen. en wat het kost als ik het laat doen?

alvast bedankt,

Groetjes Leah
Leah Berkenpas

RobScénic

Je hebt dus een boordcomputer. Heb je al eens geprobeerd om deze te resetten?
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Leedielee

Ja er zit een boordcomputer in klopt kan ik dat zelf resetten? op 1 of andere manier?! of moet dat echt bij een garage
Leah Berkenpas

ErikVr

@-KJ-
Je blijft maar opmerking in de zin van "RTFM" (read the f'in manual) geven...
Ga er vanaf nu eens vanuit dat de kans dat je bij een auto van 10 jaar oud nog een instructieboekje krijgt, nagenoeg 0 is.

Mocht niemand een antwoord hebben kan je altijd de accu nog loshalen. Dan is ie ook leeg :)
Gr, Erik van Rijn

Mazda MX5 Executive Leer/Bose/Nav/Xenon

A110

Als het goed is zit er een klein zwart knopje op je instrumentenpaneel. Met dit knopje zet je ook je dagteller op 0.

Als je nu naar een boordcomputer functie gaat en dan wat langer op dat kleine knopje drukt gaat alles weer op 0 en is je boordcomputer gereset.
Ik doe dit na elke tankbeurt dan blijft de boordcomputer nauwkeurig.
Let op een boordcomputer is altijd wat voordeliger dan het werkelijke verbruik. Boordcomputer is wat positiever. Maar als je hem na elke tankbeurt reset dan is hij redelijk betrouwbaar.

Hopelijk heb ik het zo een beetje goed uitgelegd.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Robin

Dat lijkt me een goede uitleg, anders inderdaad even de accupool los :)

-KJ-, wat Erik probeert te zeggen is dat je misschien wat minder moet happen op het feit dat mensen geen boekje hebben, of niet gekeken hebben. Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat het forum geen vervanging is voor de meest bassale zaken, maar alleen een reactie als: "Werp eens een blik in het instructieboekje, die worden niet voor niets geschreven... " is ook niet erg hulpzaam, sterker nog, het voegt weinig waarde toe aan het topic, gebruik het verwijzen naar de manual dan als extra tip ofzo !-!
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

AndreV

Wees wel voorzichtig met het zomaar loshalen van je accu.
Je moet bv de code van je radio/CD speler weten en mogelijk verander je wel een aantal andere ingestelde zaken zoals bv je gas-installatie

Robin

Citaat van: -KJ- op 28 november 2009, 16:18:04
De boodschap is duidelijk. Ik zal me beperken tot het lezen van het forum.-- -- --
Dat wil ik natuurlijk ook niet zeggen, je reacties zijn bijna altijd erg behulpzaam voor degene die het nodig heeft !-! Probeer het meer te zien als "opbouwende kritiek" ;)

No hard feelings ofcourse ;)
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

Leedielee

Hallo allemaal bedankt voor de reacties..
ik heb de boordcomputer al een paar keer met dat knopje ingedrukt weer op 0 gezet alles.
alleen de km hoeveel je het gereden vanaf de tank enz die werken allemaal goed..
alleen die van hoeveel km je kunt rijden tot de tank doet nog steeds vreemd.
als ik harder rijd blijft ie omhoog gaan.
en als ik langzamer rijd gaat ie weer per seconde naar beneden.
maar heb het idee dat het nu wel al wat minder hard heen en weer gaat als dat het ging dus misschien word het nu wel beter..
ik wacht het nog wel even af!

in iedergeval bedankt..
ik zie het nog even aan miss tref ik nog meer bruikbare tips:D

Groetjes
Leah Berkenpas

Robin

Ik denk dat je verkeerd aan het kijken bent, ik heb het gevoeld dat de cijfertjes waar jij naar kijk het actuele verbruik van de auto is.

Wat voor cijfers staan dan? variërend vane 5.0 naar 15.0 ofzo? Of echt in honderden kilometers?

Maak er anders ff een foto van :)
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

Leedielee

Neee echt rond de 500 km
hij deed het eerst gewoon normaal hoor en van het 1 op het andere moment niet meer
en gaat ie heel vreemd en snel heen en weer..
ik kijk niet verkeerd..
staat ook een tekentje bij van een autotje en dan -----> en dan een tank
dus kan niet missen denk ik zo :)
Leah Berkenpas

Robin

Klopt, dat is inderdaad het juiste schermpje :P
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

Leedielee

Hahah Gelukkig. :P
ik wacht het nog wel ff een dagje of 2 af..
kzou niet weten wat ik er anders mee moet doen
Leah Berkenpas

JPF

#13
Een hoop zinloze tekst helaas, nu nog het antwoord op Leah's vraag:

Het klopt wat je ziet:
Je kijkt naar de verbruik/afstandmeter (een van de display opties van de boordcomputer naast: dagteller, verbruiksmeter, enz.).
Die geeft inderdaad aan hoeveel kilometer je op een tank kunt rijden.

De uitleg:
Als je rijdt verbruikt de auto laat maar zeggen 1: 12, met een volle tank van 50 liter is dat 50x12: 600 km.
Als je stil staat verbruikt de auto 1:niets, want je maakt geen kilometers. 50 liter x nul kilometer = nul kilometer.
Nu blijft de tank natuurlijk ook niet vol, dus de 50 liters nemen ook af, waarmee de "nog af te leggen afstand" ook afneemt.

Begin je nu na het tanken met stadsverkeer, is niet zuinig (1: 7), dan zal de computer met 50 liter in de tank zo'n kleine 400 km aangeven.
Ga je daarna de snelweg op, dan gaat jouw gemiddelde verbruik verbeteren (1: 12) en nemen de kilometers die je nog zou kunnen rijden weer toe.
Stop je daarna weer voor een stoplicht of ga je daarna weer stadsverkeer rijden: dan nemen de kilometers dus weer af.

Snap je de werking nu een beetje?

Paul

Je was me voor, maar deze uitleg klopt helemaal. !-!
Na ong. 100km heb je een redelijk goed aanduiding van de af te leggen km's.
Je zult merken dat hij dan niet meer zo varieert.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev