Advertenties


Turbo monteren op een 1.6e 8v Kunnen de zuigers het aan?

Gestart door KevinCabrio, 23 november 2009, 12:08:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Christian de Vriend

#75
jo? daar was ik al een tijdje achter,of mogen alleen 16 kleppers worden opgevoerd?
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dirk Kuipers

Wie heeft dat? Ik niet in ieder geval. Ik heb 2 nokkenassen.

En ja een tweedehands fabrieks snelle auto is inderdaad goedkoper.
Dat is natuurlijk maar net een keuze die je maakt.
Ik vind het gewoon leuk om juist deze coupé snel te maken en wil helemaal geen ander type auto.. Daarnaast leer je er nu ontzettend veel van wat je niet doet als je hem fabrieks snel koopt..

Christian de Vriend

#77
Citaat van: Dirk Kuipers op  1 december 2009, 19:32:11
Ik vind het gewoon leuk om juist deze coupé snel te maken en wil helemaal geen ander type auto.. Daarnaast leer je er nu ontzettend veel van wat je niet doet als je hem fabrieks snel koopt..

kijk,zo denk ik er ook over. !-!


Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

-Jo-

A'nd heren,

via via ben ik op dit topic gewezen en moet eerlijk zeggen dat er veel geroepen wordt maar weinig technisch onderbouwd wordt op een enkele post na waaronder deze:

Citaat van: JPF op 29 november 2009, 11:16:10
In principe het antwoord op de allereerste vraag: de zuigers kunnen het aan ja.
Maar de gehele combinatie niet. Met een turbo zou de compressieverhouding terug moeten naar zo'n 1:8,0 a 8,5 als je tot een kleine 0,5 (tevens maximaal) bar wilt vullen.
Ontsteking alleen vervroegen tot maximaal 28 graden zonder vacuumvervroeging. Dan blijft alles in principe heel en moet rijdbaar zijn. Misschien heb je een grotere injector nodig.

de opgegeven compressieverhouding is te laag voor afgedraaide zuigers, je kan minimaal naar een 9.1:0 gaan en een maximale laaddruk van 0.6 bar creeën. Ik vraag me tevens af hoe je de berekening gemaakt hebt ? Ook de ontsteking naar 28° brengen lijkt me wel wat teveel van het goede maar je zou er nog mee wegkomen.

Verder kan ik er uit ervaring aan toevoegen dat een goedkope turbo-conversie niet bestaat. Je kan wat aanmodderen en wat beunen maar betrouwbaar werken zal het niet doen.

KevinCabrio

Ja heb 1 nokkenas erin zitten.
en het gaat er ook niet om dat ik een mega verschil krijg maar gewoon een leuk verschil,
want nu lijkt het erop dat de verdeling van de kracht op de kilo's van de auto niet helemaal overeen komen.

En het lijkt mij gewoon super leuk om dit te doen. deze auto gewoon vet maken en wat sneller.

KevinCabrio

Oke je hebt dus gezien bij cat cams dat er meerdere soorten te verkrijgen zijn.
Welke moet ik dan kiezen? en waarom kies je dan voor deze?
want wat betreft de graden weet ik niet wat er wordt bedoeld.

Ep Woody

Ik kwam laatst een mooie zin tegen.
When building a car, you can pick 2 : Cheap, Reliable, Fast.

Wat je wel kan doen, is een relatief simpele ombouw van een 1.6 8v naar een 2.0 8v. Dan heb je een serieuze vermogentoename, en een hoop extra koppel, zonder dat het extreem veel geld kost. Daarna kan je eventueel nog gaan tweaken om er meer vermogen uit te krijgen. Je zal er echter altijd meer aan over houden dan dat je vanuit een 1.6 gaat lopen upgraden.

Dirk Kuipers

Jep, daar begon mjin post ook mee.
Beste stap die je kunt maken is een 2.0 16v kopen.. :)

De graden van een nokkenas? Je hebt verschillende nokkenassen. Je nokkenassen gooie de kleppen van je in en uitlaat in je kop (bovenkant motor) open.
Door de nokken anders op de as te hebben kun je hiermee gaan spelen..
Eerder je inlaat open? Of later? enzovoort...

Maar Jo is meer expert wat dat betreft.. Misschien kan hij mijn verhaal van onderbouwing voorzien? :P

-Jo-

Iedereen is expert en iedereen kan wel iets bouwen.

Nokkenassen is ook een delicaat onderwerp, een 8v is niet bepaald een toerenmotor, dus een scherpe nokkenas gaat weinig winst opleveren en een bijkomend nadeel is dat je de powerband verlegd naar een hoger toerental.

Ik ben absoluut voorstander van turbo conversie alleen zijn er enkele hindernissen die toch duiten gaan kosten en in de eerste plaats een degelijk managment.
Om de prijs zo laag mogelijk te houden zou je een F7P blok kunnen gebruiken en dat ombouwen naar turbo. 190 wielpk's gegarandeerd en goed passend in de meg. Alles bij elkaar ben je ook dik 3k kwijt maar dan heb je wel een hufterproof blok dat blijft gaan.

RobScénic

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een F7P blok niet zo hufterproof is als je zegt.... Zelfs origineel blijft het opletten met die motor... Wel een heel lekker blok trouwens.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Paul

F7P is echt wel hufterproof, behalve als je er koud meet gaat stampen, dan liggen de lagers er zo uit.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

-Jo-

Citaat van: RobCoupe op  2 december 2009, 18:08:04
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een F7P blok niet zo hufterproof is als je zegt.... Zelfs origineel blijft het opletten met die motor... Wel een heel lekker blok trouwens.

je kan elk blok verrot rijden, daar is geen moeilijkheid aan. Als je natuurlijk vertrekt van een blok dat 2ton gelopen heeft zijn we snel uitgepraat.

Christian de Vriend

#87
Citaat van: KevinCabrio op  2 december 2009, 15:26:01
Oke je hebt dus gezien bij cat cams dat er meerdere soorten te verkrijgen zijn.
Welke moet ik dan kiezen? en waarom kies je dan voor deze?
want wat betreft de graden weet ik niet wat er wordt bedoeld.

de 1e 2 types zijn sport,die kan je er makkelijk in doen,maar zoals jo zegt,een 8v is snel bovenin uitgepist,nou vind ik
dat niet zo erg,een 8v heeft meer koppel onderin,het is maar net wat je zelf wilt.aangezien ik er een 421 spruitstuk
op het gezet,is dat koppel onderin nog beter geworden.

zelf zou ik nooit een 16v atmosferisch willen,als die ooit komt,gaat er meteen een turbo op.

hier een afbeelding van de te leveren nokkenassen

Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

RobScénic

Ik heb 2 hele nette 19 16v's gehad, allebei motorisch goed en netjes warmrijden enzovoort, maar allebei veel problemen gehad met de motoren. Dus zeg niet dat ik niet weet waar ik het over heb, dat blok moet je voorzichtig mee doen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

-Jo-

Rob, ik heb niet gezegd dat je niet weet waarover je praat. Dat haal je zelf aan. Ikzelf bouw de conversies en na desondanks het misbruik blijven die dingen heel. Zo zijn we naar UK, frankrijk, duitsland en diverse andere meetings gereden met het pedaal onderin. Ik zeg er wel bij dat deze dingen een perfecte afstelling hebben, custom maps op de dyno, en dat er niet op bespaard is.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev