Advertenties


Turbo monteren op een 1.6e 8v Kunnen de zuigers het aan?

Gestart door KevinCabrio, 23 november 2009, 12:08:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

JPF

In principe het antwoord op de allereerste vraag: de zuigers kunnen het aan ja.
Maar de gehele combinatie niet. Met een turbo zou de compressieverhouding terug moeten naar zo'n 1:8,0 a 8,5 als je tot een kleine 0,5 (tevens maximaal) bar wilt vullen.
Speciale zuigers hoeft niet, de goedkoopste oplossing is afdraaien en overal nieuwe lagers monteren en een goeie koppakking gebruiken. Oliekoeler: graag!
Voor het uitlaatspruitstuk een verloopflens frezen en de brandstofdruk op de injector regelbaar verhogen. Ontsteking alleen vervroegen tot maximaal 28 graden zonder vacuumvervroeging. Dan blijft alles in principe heel en moet rijdbaar zijn. Misschien heb je een grotere injector nodig.
De wastegate van een turbo heeft als functie dat er boven de ingestelde druk (van die drukpot die 'm bedient dus) een klepje opengaat om de uitlaatgassen naast de turbo weg te laten lopen. Een "kleine" turbo werkt dus al vanaf lage toeren bij een grote motorinhoud. Een grote turbo zal dus pas "aanslaan" bij hogere toeren, lees: meer uitlaatgassen.

Christian de Vriend

ook een turbo kan je voor een groot gedeelte laten reargeren zoals je zelf wilt,ook een grote turbo kan je
vroeg laten ingrijpen,het is alleen dat als je met een 8v bovenin de turbo goed wil laten presteren,moet
je ook gaan denken aan een nokkenas,Sk-tuning heeft voor de k7m een nokkenas,maar dat is als je voor
hooge toeren kies,persoonlijk hou ik liever voor een kick onderin.

wat betreft de zuigers zou ik persoonlijk toch voor de op maat gemaakte kiezen,tis
ff een klap met geld,maar dan heb je ook goed spul.

de benzinedruk regelaar zit op de rail zelf,dus als je een regelbare wilt monteren (waar ik mee bezig ben)
kan je 2 dingen doen,of hele rail vervangen (waar ik voor gekozen heb) en er 1 laten maken
of een manier verzinnen om de regelaar te overbruggen,zodat deze alles doorlaat en de instelbare regelaar
de druk bepaald op de injectoren,Rpower in belgie heeft hier een adapter voor,die zou je kunnen monteren
om zo een regelbare er tussen te kunnen zetten.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

JPF

Ik snap goed wat er allemaal nog meer mogelijk is, maar het gaat hier om een oude motor met veel km's en een experiment als ik de eerste vraag goed heb begrepen. Mag dus allemaal ook niet veel kosten denk ik. Je gaat geen dure nieuwe zuigers in een oude motor zetten.
Als je alles goed wilt doen moet je met een volledige motoropbouw en revisie beginnen met alle aanpassingen en dat kost zomaar 5000.- als je het perfect wilt hebben.
Mijn vorige opsomming sloeg dus meer op de vraag van de auteur, "hoe kan ik met weinig geld een turbo monteren".

Christian de Vriend

weinig geld?ja dan is het er op gooien,en hopen dat alles het houd  ;)
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes


KevinCabrio

bedankt voor de goede uitleg! nu eindelijk eens een goede uitleg wat ik nou afvraag.
Hoe bedoel je met verloop flens tussen zetten? waarom moet dat gedaan worden?

Christian de Vriend

om van de motor (4 buizen) naar het aansluitblok/stuk te gaan van de turbo
de turbo zit op een flens vast met 3 of meer bouten,zodat je die altijd kan demonteren.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

KevinCabrio

Ja oke dat dacht ik al maar toch even vragen want misschien is het anders.
En ik begrijp dat ik er een regelbare brandstofpomp op moet zetten.

Christian de Vriend

das wel verstandig,en mischien zelfs grotere injectoren,je wilt niet dat je blok arm gaat lopen
en een chip op maat is ook aan te raden,of nog beter,een nieuwe computer,zoals dirk dat heeft gedaan.
zoiezo ga je het niet redden met de orginele ecu.ik ben bezit geweest om een KDFI te nemen
ben je voor 350 euro klaar,een dta is mischien beter,maar wel duurder,en zo heb je dat met alles
er is altijd iets beters en duurders.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

JPF

Hi Kevin, nog 1 post dan:

Zoals ik het je hieroven heb uitgelegd is het "simpel" realiseerbaar.
Een goeie turbo ombouw kost je dus ook een hoop geld, of je doet het zoals beschreven.
Vergeet alle extra's en leef met de foutjes die een halve ombouw met zich meebrengt.

Mijn advies: doe het niet als je:
A- niet in het geld zwemt
B- zelf onvoldoende kennis hebt
C- een "oude" auto hebt
D- een goed lopende auto wilt

De meest simpele oplossing en mijn beste advies aan jou?
Spaar 500.-, ruil jouw auto in en koop een 1.6 16V type II uitvoering en geniet van de auto.

KevinCabrio

Jongens hartstikke bedankt voor alle informatie en uitleg ( geduld voor mij :P )
Ik zie nu dat er eigenlijk veel meer werk inzit dan dat mij was verteld.
Met een turbo laat ik het er bij.

Misschien in de toekomst dat er dan wel eentje komt maar dan met een ander blok. Of inderdaad een andere auto.






KevinCabrio

Nu we toch lekker in gesprek zijn heb ik nog een vraag :P ja ik ga nog wel door haha.

Nokkenas vervangen. Zijn er voor mijn motor type sport nokkenassen te verkrijgen?
Of kan je net als een oude golf een nokkenas pakken van een een grotere motor type?

Wat moet er nog meer vervangen of verstellen als dit gebeurt?
Zoals pakking van de kleppenhuis.

Dirk Kuipers

kijk eens op reichardsport of mail eens rond, dan weet je vanzelf of er nokkenassen te krijgen zijn.

Ik heb voor mijn motor (f7r) wel andere nokkenassen.

Volgens mij kun je ze niet van een andere motor pakken..
Wat je moet doen als je nieuwe nokkenassen hebt is in ieder geval deze nokkenassen goed afstellen met verstelbare poelies. Als je je nokkenassen gaat vervangen moet je distributieriem ook los, dus je zult een distributieset moeten aanschaffen met pakkingen.

Christian de Vriend

Ik spiekte ff op je project topic,en zag dat je cat cams had

toen dacht ik,nee heb je,ja kun je krijgen,maar voor de K7M hebben ze bij cat cams 6 soorten van 255/217 tot 300/265 graden,toch iets wat ik niet had verwacht.

Als ik zo rond kijk,is er toch stieken veel te leveren,voor zon betrekkelijk kleine motor,mischien omdat er zoveel zijn
is er veel te verkrijgen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

JPF

Jij hebt toch een enkele nokkenas? Ofwel een "oud" type 1.6?
Daar gaat dus 1 nokkenas in, met alleen 1 losse distributieriem.

Maar ook hier geldt weer, het kost best wat en het resultaat is niet mega.

Spaar echt beter wat geld en koop een fabrieks snelle auto.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev