Advertenties


Turbo monteren op een 1.6e 8v Kunnen de zuigers het aan?

Gestart door KevinCabrio, 23 november 2009, 12:08:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Christian de Vriend

:P suc6 :P

het enige wat je met de ecu zou kunnen afstellen is ontstekkings vervroeging,thats it.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Roy16v

hoe bedoel je dat met die lambda sonde?
heb je de stekker er af of heb je de massa onderbroken?

lijkt mij dat als er een turbo op zit met b.v. een 3 bar map sensor dat de ecu de brandstof hoeveelheid dan automatisch afregeld na de hoeveelheid lucht dat ie binnen krijgt/meet via de map sensor.

Christian de Vriend

De stekker los getrokken,dan kan je wat meer spelen met de benzine druk,anders blijft die economisch afstellen.\

Moet eerlijk zijn dat ik betwijfel of dat gaat werken,de mapsensor die er nu op zit werkt op vacuum,een turbo-mapsensor
werkt op overdruk,komt erbij dat de hoeveelheid benzine en licht die de motor dat voor zn kiezen krijgen,toch veel
meer is,dan dat de ecu gewent is.

niet om je idee af te kraken,ik hoop dat ik mn excuus moet geven als het werkt,maar heel mn gevoel zegt nee
als ik zie na 6 jaar dynobank meetings te hebben meegemaakt en geregeld,wat er allemaal bij komt kijken om een
turbo motor goed te laten lopen,ben ik wel van mening dat de standaard ecu van de 1,6e,zonder extra hulpmiddelen
dmv computer ect, dat niet gaat redden.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

-Jo-

Als dat het geval moest zijn moest ik geen enkele auto custom laten afstellen. Het zou wel easy zijn moest de ecu zelf het ontstekingsveld en brandstof gaan regelen maar geloof me, dat is niet het geval. Trouwens, een 300 kpa ? Dat leest ie noooooooooit accuraat. Hoe kom je aan een 300 eigenlijk ? Ga je 2 bar boost draaien ?  

Rogier





Citaat van: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 16 mei 2011, 00:36:05
Maar de antwoorden hebben we! een 1.6 8v kan je een turbo op zetten!   !-!

Ik zou het eigenlijk nog wel eens willen zien: Dirk zijn 2.0 16v Compressor vs 2.0 8v Turbo  Y
Nou heeft Dirk voor een Compressor gekozen, maar daarin heeft hij ook vermogen verlies. ( Correct my if am wrong )

denk maar niet dat dirk daar aan begint ;), en dirk heeft aardig wat vermogen erbij gekregen (geen verlies) ik heb zijn auto 1x zien rijden. het is echt super om hem te zien rijden ;)

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

#200
Ik las ergens op een site dat als je een Compressor monteert dat dat wat verlies met zich mee brengt.

Ik heb het gevonden:

Citeer
Compressor

Een mechanische compressor wordt ook wel 'blower' of 'supercharger' genoemd. De meest bekende zijn de g-lader, de Roots en Eatoncompressor (steinmetz), de Columex, de Comprex en de compressors van vortech.
Bij achterafmontage zul je meestal te maken krijgen met Eaton en Vortech.
Doordat een compressor (via een riem) wordt aangedreven door de krukas, is er van een turbogat geen sprake. Bij iedere beweging van het gaspedaal is de compressor bij de les. Keerzijde van de medaille: een compressor kost daardoor ook wat pk's.
Een ander voordeel is, dat - door de toepassing van een elektromagnetische koppeling - de compressor bij een vooraf bepaald toerental kan worden ingeschakeld, waardoor de laaddruk en het oplaadmoment beter te regelen is.
Het is ook hier weer belangrijk te weten of een compressor voor de auto in kwestie (of eigenlijk: voor de cilinderinhoud en het motorkarakter) geschikt is.
Een compressor vraagt meer ruimte onder de motorkap dan een turbo.

Turbo

De officiële benaming voor een turbocompressor is uitlaatgasturbo. Turbospecialisten monteren in hoofdzaak de merken Garrett, KKK, IHI of holset.
Een turbo maakt gebruik van de stromingsenergie in de uitlaatgassen, waardoor er geen vermogen verloren gaat. In theorie bespaart dat zelfs tot 5 procent brandstof.
Vroegere turbomotoren werden gekenmerkt door het beruchte "turbogat" (het duurde even voordat er een reactie kwam op het intrappen van het gaspedaal). Vandaag de dag hoef je daar niet meer bang voor te zijn.
Een turbo is in wezen een simpel apparaat, met slecht 1 draaiend onderdeel: de turbine-as(het hart van iedere turbo), dat draait met toerentallen van tussen de 120.000 en 200.000 per minuut.
Bij moderne motoren hoeft achterafmontage van een turbo geen probleem op te leveren; het drijfwerk heeft over het algemeen voldoende reserves. Natuurlijk moet er wel plaats voor zijn, maar dat spreekt voor zich. Overigens meent een turbo minder ruimte in beslag dan een mechanische compressor. Het is uitermate belangrijk te weten of een turbo voor de auto in kwestie (of eigenlijk: voor de cilinderinhoud en het motorkarakter) geschikt is.
Duurdere turbo's hebben vloeistofgekoelde lagers, een keramische rotor en een perfect instelbare wastegate (overdrukklep).
Grotere turbo's komen pas in actie bij hoge toerentallen. Het is maar waar je voorkeur naaruit gaat. Een combinatie (groot en klein) kan ook, evenals 2 identieke turbo's. In zulke gevallen spreken we dus van een Bi-turbo.
Met alleen een turbo ben je er niet. Meestal zijn verdere motoraanpassingen noodzakelijk. Wie het motorblok laat voor wat het is, zal genoegen moeten nemen met een turbo overdruk van 0,4 bar (nog altijd goed voor +/- 60% meer koppel). Een hogere druk betekend een bijna onmiddellijk einde van je motor.
Wil je meer, dan zul je een tussenkoeler moeten monteren (zie hieronder) en de compressie moeten verlagen. Bij een verlaging van den compressie met 20% kan de turbodruk richting 1 bar. Resultaat: zo'n 100% vermogenwinst.
Bij een turbo heb je eigenlijk per definitie een ander (sterker) uitlaatspruitstuk nodig.
Een turbomotor heeft extra aandacht nodig vanwege de grotere belasting van diverse onderdelen. Je turbospecialist kan hier alles over vertellen.

!-!

Vw heeft trouwens auto's gemaakt die en een Compressor en een Turbo hebben, Onderin werkt de Compressor en bovenin neemt de turbo het over van de Compressor! Ideaal!
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

-Jo-

allemaal leuk om te lezen maar het gaat hier over een 1.6 8v met een gesealde Fenix/bendix/siemens leeseenheid van het jaar kruik. Die reactie kreeg ik ook toen ik over de F7R begon (lol). Ik krijg de indruk dat er mensen zijn die het wiel weer proberen uitvinden. Om over te gaan naar een geblazen motor zijn er theoretisch niet veel mechanische aanpassingen nodig, feit ! Maar in de praktijk komt er wel nog het managment kaartje bij kijken. Je kan probleemloos onderdelen van andere autos gaan afslopen, waarom niet, maar je krijgt het niet deftig aangestuurd met het huidige managment. Simple as that.

Je kan en mag me mijn reactie niet kwalijk nemen, maar hier werd maar weinig technisch onderbouwt. Heeft er al iemand bij stilgestaan dat bij omschakeling naar geblazen de kleppen wel eens zouden wegsmelten vanwege de hoge temp. ? Geblazen motoren gebruiken natrium gevulde kleppen om bestand te zijn tegen de hoge temperaturen. De klepzittingen zijn eveneens van ander allooi dan een atmo. Wanneer dan iemand plots zegt, we gooien er een 3 bar (300 kpa) mapsensor op en de ecu regelt het zelf wel...

Dus al bij al .... waar gaat dit nog over ? 

megcab2000 (Verkocht)

#202
@Jo,

ik geef je helemaal gelijk. Ik heb zo ook al eens (eenmalig) gereageerd op het Lagunaclubforum. Laguna's II zijn wat moderner en techniek vanaf 2001,
maar op een 1.8 16v 'even' een turbo plaatsen vond ik daar ook onzinnig. Inderdaad het wiel opnieuw proberen uit te vinden waar Renault ingenieurs jaren over gedaan hebben (F1 jaren '80/ R5 gt turbo '87 ...heb er 1 van 3 jaar oud gehad, 1 en al ellende). Ook heb ik een Alfa 75 1.8 8v inj.turbo intercooler + oliekoeler(1986) gehad, waarbij vrijwel dagelijks de pingelsensor overuren draaide, plus 2x het gescheurde peperdure spruitstuk vervangen moest worden.Het remoliereservoir (ondanks hitteschild) ging koken door de enorme hitte onder de kap, enz. enz.

Mijn andere Renault, een Laguna 2.0 16v turbo had slechts 163 pk (na software-update 170 pk) en dan wordt er hier gesproken over een 1.6 8v met 300 pk en ook nog met origenele koppeling/remmen/aandrijfassen ??
Laat me niet lachen, ik geef je max.100 km dat het heel blijft.Voor al dat geld wat je investeert en vooral repareert, kun je beter mijn fabriek uit turbo-Renault kopen.
E 225,- investeren in chiptuning en je hebt 200 pk.
Wil je meer, dan moet er nog veel meer aangepast worden.

groet,
willem
Megane is verkocht

Christian de Vriend

Is het vloeken in de kerk om een 1,6 op te willen voeren?

Je zou voor de gein eens naar engeland moeten gaan (met voorkeur frensh car show),daar maakt het geen sjoeger uit of je nou een 1.0 3 cyl hebt
of een 7.2L V8,als je het opvoert vinden ze het al prachtig,als je terug leest weet je ook waarom de gedacht gaat
naar een 1,6e , dat is mede door de plaatsing van de motor,het bied een goeie mogelijkheid om een turbo te plaatsen.

om een voorbeeld te nemen,vorig jaar stond er op FCS een pug 205 (opzich oud en klein wagentje) jammer dat de
dikke intercooler en de dikke remschijven het een beetje weg gaf dat er 512Pk onder de kap lag

2jaar ervoor een pug 306 met voor en achterin een 3.0 V6 met turbo en Nos,en dan netjes ingebouwt

als je bij beide autos al dat geld opzij legt,kan je daar ook iets dikkers en sneller voor kopen mischien,het is meestal
al fun om er voor te zorgen dat het werkt,en blijft werken

nogmaals,zelf zou ik niet voor de 300 gaan,nog niet eens 250,zolang het netjes en betrouwbaar loopt,met een
leuk koppel verloop,zou ik al blij zijn.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

-Jo-

Chris, hoe dikwijls hebben we het er niet over gehad ? Het kan, zonder twijfel, maar niet voor 500 € en a la beunhaas.

Vermeld je er wel even bij dat die pug met 512 het einde van de meeting niet gehaald heeft ;) :p

megcab2000 (Verkocht)

Nee hoor Christian, als je denkt dat het lukt en je wilt veel geld erin steken, dan moet je zoiets zeker proberen.Leuk als het lukt, punt 2 is of het wel heel blijft.
En dan heb ik het nog geeneens over rijden op het circuit, maar op de gewone weg.
Met een 1.6e mag je heel blij zijn als je max. 150 pk gaat halen.

Heb 4 jaar een Miata mx-5 gehad, en bij die zeer grote club zit erg veel aftermarket ervaring met turbo's en superchargers (ook vanuit GB en USA).
Ook op 1.6 en 1.8 motoren. Enkel die blokken zijn standaard al oersterk, omdat ze afgeleid zijn van een mazda 323 turbo rallye.
Gemiddeld komen ze uit op 150 pk (1.6 16v inj.) of 180 pk bij een 1.8 (met turbo of SC). De hele winter sleutelen om dan in de zomer wat te rijden.
Differentieel kapot, olielekkages, koppeling, remmen, enz. Er komt rustig E 5000,- bij kijken.
Dan kan je toch beter een originele turbo uitvoering verder gaan tunen, lijkt mij. Die is er op berekend.

Met een 1.6 e is niets mis (heb zelf een ook een 1.6 16v), maar verzekeringstechnisch kan het ook problemen opleveren.
Zeker als bijv. beginnend bestuurder of op kenteken staat 90 pk en je krijgt een ernstig ongeluk met 250+ pk. Denk niet dat een autoverzekering dan uitkeert.
Bijvoorbeeld bij mijn Miata (Amerik. mx-5) stond er op kenteken enkel : 4 cilinder. Niets over het aantal pk's/Kw of cilinderinhoud. Dan loop je minder risico.
Anders mag je wel langs het RDW voor een type goedkeur.

groet,
willem
Megane is verkocht

Christian de Vriend

nee dat klopt,een setje wosner zuigers kost al rond de 900 euro.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

-Jo-

Citaat van: megcab2000 op 17 mei 2011, 14:13:09
Dan kan je toch beter een originele turbo uitvoering verder gaan tunen, lijkt mij. Die is er op berekend.

berekent tot op bepaalde hoogte, de oudere types renaultmotoren zijn oersterk. Meestal is de bak de zwakke schakel.

Christian de Vriend

max 150 uit een 1,6? oke

Binnen de RTC rijden een paar 5jes rond met een 1,4,die toch wel iets meer hebben dan 150pk,en dan heb ik het over
wat ze aan de wielen hebben.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

-Jo-

RCB doet beter  :q 176 adw met 1.2 bar en een carb van negentienhonderdNoah

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev