Advertenties


12v permanente spanning voor Pioneer subwoofer in kofferbak

Gestart door richardv, 21 november 2009, 15:12:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

richardv

Ik heb sinds vandaag een Pioneer subwoofertje (inclusief versterker ingebouwd) (TS-WX22A). Duidelijk wat er moet worden aangesloten echter mbt de 12v spanning:

Er zit een dikke 12V + kabel bij die op de accu moet. Nu heb ik niet zo'n trek om die kabel helemaal daarnaar toe te trekken. Allereerst is het noodzakelijk dat ie op de accu rechtstreeks moet worden gezet? En waarom dan?

En zo nee, moet hij wel op permanente 12v spanning en waar haal ik die vandaan het dichtsbij in de KOFFERBAK. Nb. Ik heb een 2004 Hatchback.

Robin

Het is ten zeerste aan te raden om de voeding voor je woofer direct van de accu te pakken, vaak zijn andere aansluitpunten niet zwaar genoeg afgezekerd waardoor je zekeringen gaat verbranden :P

Permanente 12+ hoeft niet persé, je woofer wordt ingeschakeld door je remote kabeltje, maar nogmaals; ik zou hem zeker even naar de accu toe leggen, dan heeft de woofer zijn eigen "schone" toevoer van 12+ en weet je zeker dat het goed afgezekerd is e.d..
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

richardv

#2
Ok. Dat zal ik dan toch maar doen. Heb je nog een tip waar ik die kabel het beste en het makkelijkste kan doorvoeren.

Op het forum lees ik verschillende reacties: Rechts achter het dashboardkastje. Onder het stuur.

Maar volgens mij betreft dat andere modellen.

Benjamin Renon

Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

richardv

Dat ga ik maar proberen. Merk alleen wel op dat de gehele handleiding niet op Nederlandse voertuigen is gebasseerd. Immers is dit een tut voor een Engels voertuig. En daa zit natuurlijk het dashboardkastje links in de auto. (Daar kom je dus wel gunstiger in het motorcompartiment aangezien daar de accu in 1 rechte lijn ligt met de plek waar je doorvoert.) Ik laat nog wel weten hoe dit is gelopen. (TENZIJ iemand nog een beter voorstel heeft!)

Benjamin Renon

Klopt dit was ik vergeten erbij te vermelden. Maar hopelijk is dit een goede basis voor je.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

Roadkill (Michiel)

Hmm ben er zelf geen voorstander van,maar je zou hem ook onder je auto door kunnen trekken.Maar zou hem iig wel direkt op de accu zetten(met een goede zekering er tussen) Meeste orginele bekabeling is te dun voor een rechtstreekse plus voor een versterker.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

richardv

Nu zie ik aan de bestuurderskant even boven het koppelingspedaal ook een doorvoer. Hier loopt oa de kabel doorheen voor het openen van de motorkap. Je lijkt dan uit te komen in de wielkast. Iemand daar ervaring mee?

nijntje

#8
Heb zelf de wielkuip links verwijderd en daar een groot gat geboord naar binnen.
Hier heb ik een doorvoer rubber in geplaatst zodat mijn stroomkabel niet beschadigd.
Heb dit gedaan omdat ik anders niet met een 50mmq voeding naar binnen kwam.
Het gat zit helemaal links zodat ik gelijk mijn voeding onder de kappen kon laten lopen.
heb hier helaas geen foto's van gemaakt.

richardv

Citaat van: nijntje op 23 november 2009, 21:42:50
Heb zelf de wielkuip links verwijderd en daar een groot gat geboord naar binnen.
Hier heb ik een doorvoer rubber in geplaatst zodat mijn stroomkabel niet beschadigd.
Heb dit gedaan omdat ik anders niet met een 50mmq voeding naar binnen kwam.
Het gat zit helemaal links zodat ik gelijk mijn voeding onder de kappen kon laten lopen.
heb hier helaas geen foto's van gemaakt.


Bedoel je dan een gat geboord het interieur in ? Daar zit toch al een redelijk groot doorvoer kanaal ?! (Nabij het koppelingspedaal)

nijntje

Juist.
Kreeg alleen mijn kabel hier niet doorheen dus heb ik nog een gat geboord.
Wil ook het liefst de voeding gescheiden hebben van alle andere kabels ivm storingen.
vandaar deze oplossing.

richardv

Ah ok. He en kon je de draad makellijk doortrekken richting accu nadat je de binnenstewielkast had verwijderd.

rened

heb hem zelf ook door dat gat bij de koppeling getrokken. Heel gedoe en veel makkelijker als je ff
de tijd neemt om de accu en het luchtfilter te demonteren.
Het lastige eraan is dat het vrij stug materiaal is, dus je moet er een gat bijprikken en de kabel daar doorwurmen met wat vet eraan ofzo.

richardv

 !-! Ik weet inmiddels genoeg. (denk ik).  Ik ga het op deze wijze maar doen. Bedankt voor de input jongens. Ik laat nog weten hoe het is gelopen en wellicht heb ik nog aanvullende tips waar de volgende weer wat aan heeft.

richardv

Nou de kabels liggen. Ik heb niet het luchtfilter en de accu verwijderd. Zoals al vermeld heb ik de doorvoer gebruikt die links boven het koppelingspedaal zit.
Wel de binnnkant van de wielkast verwijderd. (enkel de rechterzijde). Met een kruiskopschroevendraaier door het doorvoerrubber geprikt.(LET OP DAT JE NIET IN DIE DRAADBOOM PRIKT!!!)  Vervolgens een 220 V draad er doorheen geduwd. De 220V draad vervolgens doorgevoerd naar het motorcompartiment. Daar de 12V kabel aan vast gemaakt (nadat ik hem doorgeknipt) en weer terugtrekken. Ik had hem doorgeknipt omdat er nog zekeringkastjes aanzaten.

Vervolgens een kwestie van wegleggen in de dorpels. Van de week de montage van de speaker in de kofferbak.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev