Advertenties

Megane start niet altijd direct

Gestart door Moky, 15 november 2009, 14:30:05

Vorige topic - Volgende topic

Moky

Ik had bij aanschaf van de megane uit november 1997 maar 1 sleutel ontvangen.
Deze sleutel werkte soms niet om de deuren te openen. Ik heb dus en nieuwe sleutel besteld en via de onderstaande procedure ingeleerd.

-startonderbreker erop zetten
-oude sleutel op contact zetten
-vergrendelingsknop binnen 1x in drukken en ontgrendelingsknop 1x indrukken
-noodcode invoeren via de vergrendelingsknop binnen
-oude sleutel uit contact halen.
-vergrendelingsknop binnen ingedrukt houden totdat hij klik klik doet.
-Nieuwe sleutel ingedrukt op de binnen spiegel richten totdat deze nieuwe sleutel ook klik klik doet en vergrendeling eraf haalt.

Vergrendelen en ontgrendelen van de deuren werkt nu goed.

Nu heb ik nog wel het probleem dat de auto met zowel de nieuwe sleutel niet direct start nadat ik ontgrendeld heb.

Het lijkt wel of bijv. de accu leeg is als ik de auto wil starten. Als ik dan de sleutel terugdraai en het nog eens probeer dan lukt het soms wel soms niet. Soms moet ik het wel een aantal keer proberen
Volgens mij is het niet een probleem van de accu of de startmoter maar ligt het aan de sleutel of startonderbreker

Iemand een idee wat dit kan zijn

ErikVr

Als het de onderbreker was zou je startmotor wel ronddraaien maar krijg je geen ontsteking.
Ik heb ooit hetzelfde gehad met de megane en toen was het de connector van de startmotor die niet helemaal lekker was.
Gr, Erik van Rijn

Mazda MX5 Executive Leer/Bose/Nav/Xenon

A110

Als hij niet aanslaat knippert dan het rode ledje van de startonderbreker snel? Dan duidt het op een probleem in de startonderbreker.
En de optie van ErikVr komt ook nog eens voor. Hoe is de stekker wit van kleur meen ik in de parafaan naast de accu? die willen nog wel eens oxideren.
En is je B.D.P. sensor in orde?

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Moky

Het lampje van de onderbreker knippert niet als hij de aangegeven startproblemen heeft.

Kunnen jullie mij uitleggen of ik als leek wat testjes kan uitvoeren of zelf die stekkers kan controleren/vervangen >

Of moet ik gewoon naar de dealer.

Alvast bedankt

maXcomX

Als binnen alles het doet (lampje knippert niet), je hoort en duidelijke KLIK bij ontgrendelen, dan ligt het niet aan je sleutel.
De oorzaak ligt ook niet bij je startonderbreker, maar bij eerder bij het startrelais.

Hier moet je goed opletten: Bij het starten moet je een duidelijke klik horen van het startrelais, waarna meteen de startmotor gaat draaien. Hoor je die klik niet of nauwelijks, dan zijn de contactpunten van het relais versleten of ingebrand. Die kun je niet vervangen, evenals het relais zelf, dat een integraal geheel is met de startmotor. Je zult dus een nieuwe startmotor moeten aanschaffen (oude inruilen) dit is goed zelf te doen. Als je te lang wacht met vervangen, dan loop je de kans dat er inwendig kortsluiting gaat optreden bij dit type startmotor, waardoor je accu beschadigd raakt en in het ergste geval de hoofdbekabeling afbrand. We hebben eens een meting gedaan met een Megane die dit probleem had, en die trok 600 ampère uit de accu (terwijl de startmotor niet liep), volledige kortsluiting dus, maar na een paar keer was of de accu leeg, of de motor startte weer wel... goed uitkijken dus.
De eigenaar had al 3 keer een nieuwe accu laten plaatsen, omdat die dacht dat het aan "die moderne" accu's lag..
Een nieuwe startmotor kost momenteel ongeveer 60-70 euro, goedkoper dan een afgebrande bekabeling of nieuwe accu.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev