Advertenties


Temperatuur meter

Gestart door BlueStar, 15 oktober 2009, 22:08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

BlueStar

Goedeavond,

Ik heb een rmc uit 1996 met een k7m blok.
Mijn temperatuur meter blijft constant helemaal beneden staan van de meter als ik rond de 50 rij, en als ik nou de auto stil laat staan zie je hem langzaam omhoog gaan, en bij de 3kwart van de meter slaat de ventilator aan.

Zeg ik nou iets vreems, dat de meter blijft stilstaan als ik rij? bij een rmc van een maat van mij, Phase 2, blijft de meter precies in het midden staan.

djo231

Misschien olie eens checken of de bedrading/sensor is gaan oxideren?

BlueStar

dus het klopt zo niet? de meter.

Olie is op het goede niveau, bedrading sensor oxideren? dan moet hij tog helemaal gek gaan doen?

want hij stijgt wel als de auto stationair loopt, als de ventilator aangaat zie je hem ook langzaam naar beneden gaan.

BlueStar


BlueStar


djo231

Ik snap je probleem niet, je zegt eerst dat hij niet oploopt en nadat ik reageerde daalt hij ineens wel? Dus als je heb nog even goed kan uitleggen kan ik je misschien wel helpen ;)

BlueStar

Nou het gaat zo,

Ik rij gewoon binnen de bebouwde kom, metertje blijft helemaal beneden staan.
Als ik 15 sec. stil sta zie ik beweging in het metertje komen, haperend maar hij gaat omhoog.

Als ik dan lang genoeg blijf stilstaan komt hij op een punt te staan dat de ventilator aangaat, dat is op drie kwart hoog.

Hoort het niet zo te zijn dat het metertje ongeveer op de helft moet staan en daardoor de ventilator te laat aangaat?

thnx!

Benjamin Renon

#7
Zolang je ventilator aangaat zou ik me niet veel zorgen maken. Als je gaat rijden krijgt je radiator koele lucht, dit zorgt dus voor de koeling van alles. Je temperatuurmetertje gaat dan ook bijna niet omhoog. Als je stil staat krijgt de motor het warm en slaat de ventilator aan om voor verkoeling te zorgen. Temperatuur stijgt, dus ventilator krijgt signaal om te koelen.

Maar mocht je het nog niet vertrouwen, wip dan even een garage binnen om te vragen over het hoe en wat.
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

fitz

Mijn metertje komt netjes omhoog tot net onder de helft tijdens het rijden, dus is er wel wat aan de hand bij jou, lijkt me, maar wat weet ik niet... (ook K7M blok)

djo231

Sorry maar je begrijp toch wel dat je meter niet in het rode gebied moet komen. Want dan is er iets niet goed, weet niet of dit je eerste auto is. Maar als ik jou verhaal hoor klinkt het gewoon normaal, het is precies zoals benjamin zegt. Succes in ieder geval.

Stefan

Ik zie het probleem inderdaad ook niet echt... :neen:
Zoals het omschreven wordt, hoort het (bij iedere auto) gewoon te gaan.. Y ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

subzero

Je kan de weerstand eens meten.

Bij een warme motor (90°) is de waarde 210 - 270 Ω (ohm)

Let wel,contact uit en meten op de contactpennen van de sensor. (stekker dus los)

(normaalgezien moet de sensor uitgebouwd worden,maar je kan eens proberen)

BlueStar

Waar ik bang voor ben is dat de radiator ''te laat'' aangaat, aangezien mijn metertje helemaal beneden blijft staan als ik gewoon rij.

Zoals fitz zegt, bij hem blijft zijn metertje iets boven de helft staan. dat is bij de rmc van een maat van mij ook als hij gewoon rijdt.

Maar als het weinig kwaad kan hoef ik me geen zorgen te maken, ik ga als ik er toevallig langsrij wel even bij de renault dealer informeren.

Bedankt voor de reacties!

matthew

Werkt goed de meter dan,meter moet ook wat boven de helft staan wil de ventilator pas aanslaan,als je gaat rijden en staat dan stuk lager komt idd doorrijwind als verder alle slangen van het koelsysteem goed warm zijn dan is er niks aan de hand.

Pas als je meter echt bovenin wil gaan staan is het mis.

ErikVr

Citaat van: matthew op 22 oktober 2009, 22:47:59
Werkt goed de meter dan,meter moet ook wat boven de helft staan wil de ventilator pas aanslaan,als je gaat rijden en staat dan stuk lager komt idd doorrijwind als verder alle slangen van het koelsysteem goed warm zijn dan is er niks aan de hand.

Pas als je meter echt bovenin wil gaan staan is het mis.
Ehm correct me if i'm wrong, maar moet de temperatuur niet gewoon constant staan?? Volgens mij heeft de motor toch echt een optimale temperatuur waar de thermostaat hem op moet houden. Bij mijn Alfa is dat bijvoorbeeld 90 graden en hij zal daar ook nooit van afwijken. Bij mijn Megane was dit uiteraard herzelfde.
Je rijdt dus koud weg, na een minuut of 5 rijden moet hij in het midden staan. En daarna daar BLIJVEN staan totdat je hem weer uitzet. De temperatuur mag dus niet schommelen. Als dat wel het geval is dan is meestal je thermostaat kapot. (niet door om te repareren)
Gr, Erik van Rijn

Mazda MX5 Executive Leer/Bose/Nav/Xenon

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev