Advertenties


Boosterbox

Gestart door DHL, 10 oktober 2009, 23:06:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DHL

Onlangs kocht ik via Ebay een boosterbox. Heb deze even aangesloten op m'n Megane1 1.6 16V. De auto rijdt hierdoor een stuk beter. Draait veel soepeler, gaat makkelijker de toeren in,...
De boosterbox is eigenlijk een box die je aansluit op de draden van de lucht temperatuur senor. Deze geeft dan "verkeerde" waarden door waardoor de injectie valse info krijgt. Hierdoor heb je het bovenvermelde resultaat.
Maar nu, om zeker te zijn, had ik graag geweten wat jullie hiervan denken. gaat dit schade geven aan de motor, katalysator of eventueel aan iets anders? Zo ja ga ik het niet monteren.

Christian de Vriend

Der zijn meer van dit soort dingen op ebay geweest,het is niet meer dan een weerstand die (parralel/serie) geschakeld wordt
maar of het slecht is?zou ik niet weten,als je het echt zeker wilt weten,zet je hem op een testbank
en laat je je afr meten,als die niet te arm loopt,of te rijk,dan denk ik dat het oke is.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Dirk Kuipers

Of het echt schade zal hebben durf ik niet te zeggen. Maar goed is anders lijkt mij.. Je liegt je motor tenslotte voor waardoor hij andere verbrandingen heeft en het wellicht eerder zal slijten..
Is hij speciaal voor jouw motor gemaakt? Oftewel: werkt hij als een chip? Of maakt hij er maar gewoon iets van?

Naja, als je meer power uit je motor halen wilt zat het waarschijnlijk altijd slechter zijn omdat je hem gewoon meer op zijn donder geeft. Alhoewel ik denk dat een boosterbox nog vrij  onschuldig is.

DHL

#3
Nee die booster is universeel... Geeft gewoon wat verkeerde waarden door maar heb schrik voor kleppen, katalysator,...
De motor door het extra vermogen opblazen of zo zal wel niet gebeuren. Daarvoor is het verschil te klein.
Het klopt dat dit gewoon een weerstand is. Ik denk dat hij hierdoor rijker wordt ipv armer. En rijker kan minder kwaad dan armer denk ik.
Samengevat: ik weet het niet. Is wel lekkerder rijden met de box maar... wil de auto niet stuk. Als het geen kwaad kan monteer ik hem dadelijk terug.

Nick Mattheus

Ik zeg niet dat je hiermee stukken kan rijden (je kan altijd geluk hebben), maar goed is het niet!
Zoals je zelf al zei, je ecu krijgt hierdoor verkeerde waardes dus als er iets mis moest gaan met de motor kan deze niet in veiligheid slaan...

Zou dit zelf nooit doen...;)
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

rs50jochem

Hoezo verkeerde waardes??? Binnen de gegevens van je ecu zit een marge.. Dezelfde marge die bij tunen/chippen verkleint wordt.. Mogelijk doet zo'n box deze waardes ook wel opschroeven binnen een bepaalde tolerantie..

Kortom allemaal weer lekker speculatief en niemand heeft het zelf ooit ervaren laat staan slecht ervaren.....

DHL

Ik heb gewoon een beetje schrik omdat deze box universeel is voor alle wagens. Het vermogen stijgt een beetje maar vooral rijdt hij veel romiger, minder "arm". Heb er maar eventjes van kunnen proeven want heb hem eraf gehaald. Ik heb niet voldoende kennis om uit te maken of er iets stuk zal gaan..verbrande kleppen, katalysator..noem maar op. Mocht iemand hier een zeker antwoord kunnen op geven zo'k niet twijfelen

Christian de Vriend

nogmaals,zonder box naar test bank rijden,dan aansluiten,op de bank zetten,en zien wat de waardes zijn
met name je afr (air/fuel ratio) als die goed is,kan het niet zo veel kwaad,mits de rest ook in orde is
en die niet pingelt.

Moet zeggen dat ik het vandaag voor het eerst gehoort heb bij een clio rs turbo,klinkt echt niet fijn.
dit kwam door benzine te kort.25 euro,een beetje geduld,en je weet het
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

rs50jochem

Ja, dat ie hoogstwaarschijnlijk de boel zo bedondert en dus meer brandstof laat inspuiten zal kunnen kloppen.. Maar de methode zal toch niet zo snel schade moeten creëren als wordt gesuggereerd..

En dan blijft de vraag natuurlijk wel overeind; wat is effectief "de winst" ervan..

DHL

Effectieve winst is moeilijk zo maar uit te maken. Maar hij rijdt wel leuker.
Van die temperatuur: dat klopt volledig want op de box zitten drie draden.  ervan aankoppelen in de winter, 2 ervan aankoppelen in de zomer... Volgens mij wordt hij inderdaad rijker..
Kan het niet duidelijker zeggen als vroeger men naar de keuring ging werde carburator armer gezet. Na de keuring weer rijker. En toen was er ook een heel verschil in rijden.

Christian de Vriend

afr metertje aansluiten?dan weet je alicht hoe je motor loopt,en wat het apparatje doet.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev