Advertenties


versnellingsbak

Gestart door johanandrea, 2 september 2009, 01:26:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

johanandrea

ik heb een renault megane 1.6 van 1997 nu heb ik een probleem waarschijnlijk met de versnellingsbak ik kan met de koppeling niet ingetrapt gewoon schakelen de auto komt totaal niet van zijn plaats als ik gas geef met de koppeling niet ingetrapt gaat mijn kilometer teller wel omhoog
ik heb de linker aandrijfas verwijderd daar zit er een bus in de versnellingsbak die je er zo uit kan schuiven
nu is mijn vraag hoort dit of moet deze bus in de bak geborgd zitten?
zo ja hoe wordt deze bus geborgd?

rs50jochem

Is het niet dat je koppeling gewoon stuk is waardoor de bak intkoppeld blijft staan op de een of andere manier..??

Birt

Dat lijkt me wel juist wat jochem stelt.
Voor zover ik weet zit snelheidsmeter opnamer ergens in de bak. En als je achteruit rijd gaat deze ook omhoog en niet naar beneden.
Ergens tussen de bak (laatste delen) en de aandrijfassen gaat er iets mis. De koppeling is ook mijn eerste verdachte. De drukgroep kan bv kappot zijn en dan beweegt je koppelingsplaat niet meer en koppelt hij ook niet.

Succes met opsporen van het euvel. (wel een raar probleem)
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

johanandrea

bedankt voor de reactie
mijn vermoeden was ook eerst richting koppeling maar als je de koppeling intrap en je geef dan gas dan beweegt de kilometer teller niet met de koppeling omhoog wel dus er is dan verbinding met de motor.
heb het bij de plaatselijke dealer gevraagd die geven de bus bij de linker aandrijfas de schuld deze moet geborgd zitten heb nu eerst maar een nieuwe borgring besteld (de oude bleek in de hoes van de aandrijfas te liggen) voor ik de boel verder demonteer.

Citaat van: Birt op  2 september 2009, 15:50:09
Dat lijkt me wel juist wat jochem stelt.
Voor zover ik weet zit snelheidsmeter opnamer ergens in de bak. En als je achteruit rijd gaat deze ook omhoog en niet naar beneden.
Ergens tussen de bak (laatste delen) en de aandrijfassen gaat er iets mis. De koppeling is ook mijn eerste verdachte. De drukgroep kan bv kappot zijn en dan beweegt je koppelingsplaat niet meer en koppelt hij ook niet.

Succes met opsporen van het euvel. (wel een raar probleem)

rs50jochem

Als je km/teller niet omhoog gaat dat verklaart dan toch dat de versnellingsbak geen verbinding heeft met de motor.. ;)

johanandrea

de kilometerteller gaat juist wel omhoog als de koppeling niet is ingetrapt
Citaat van: RS50Jochem op  2 september 2009, 18:12:17
Als je km/teller niet omhoog gaat dat verklaart dan toch dat de versnellingsbak geen verbinding heeft met de motor.. ;)

rs50jochem

Ah, ik had het uit je vorige post door de zinsbouw niet begrepen.. Als die idd. omhoog gaat en je voelt de versnellingsbak veranderen etc. dan zou het wel eens 1 van de secundaire assen van de bak kunnen zijn..

Paul

De bus van je differentieel zit geborgd met een opvulring en een borgring (zou ook ergens moeten liggen).
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Nick Mattheus

Wat Paul zei heb ik ook eens voorgehad...

Versnellingsbak heb ik ook al stuk gehad, ik kon toen nog wel rijden maar enkel in achteruit, voor de rest van de versnelling sloeg de motor direct af bij het lossen van de koppeling.
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev