Advertenties


Sprint Booster

Gestart door richardv, 28 augustus 2009, 10:47:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

richardv

Op Ebay zag ik deze advertentie. Is een vorm van chiptunen. Plug and play. Iemand hier toevallig ervaringen mee?

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130128831583&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Christian de Vriend

#1
als ik me niet vergis is dat een piggyback,dit apparaatje houd de orginele ecu voor de gek.

ik heb er geen ervaring mee,en op de dynodagen heb ik ze nog nooit gezien,iedereen die daar kwam,liet de auto
afstellen door gewoon de chip aan te passen,aangezien we deze dagen vaak houden,en we meerdere doen,vallen de
kosten ook mee,pin me er niet op vast,maar dyno en chippen kost om en nabij de 225 euro.

www.fastchip.nl is de leverancier.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

richardv

Ok. Ik heb inderdaad ook wel wat andere adressen gezien waar je kan chippen maar dan ben je er de hele dag mee zoet. Is dan ook niet in de buurt zogezegd. Zou prettig zijn als je hetzelfde resultaat hebt met zo'n kastje die je zelf kan inbouwen en gewoon met de post komt.

John B.

Dat kan ook ,maar dan is de chip niet specifiek voor jouw auto, Richard...

richardv

Daar ben ik ook bang voor. Ik heb inmiddels ook wat meer gegoogled over die sprint booster en dat is enkel en alleen om soepeler te acceleren. Lijkt mij de 200 euro + niet waard inderdaad. Ik ga toch eens zoeken of er in de buurt van Amsterdam een gerenomeerd bedrijfje zit. OF WEET IEMAND TOEVALLIG er 1 te zitten in de directe omgeving van Amsterdam!?

Christian de Vriend

der komen mensen zelfs uit engeland hiernaartoe om hun wagens (voornamelijk renault 21 turbo's) hier te
laten chippen. ;)

chippen duur meestal geen halve dag,meeste wagens zijn in een uurtje klaar,na de run wordt de info in de chip
geprogrameerd,en dan wordt deze meestal meteen in de auto gemonteerd,en dan is het gaaaaaan !-!
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Nick Mattheus

Zoals Christian hier net al zei, dat ding houd de ECU voor de gek...
Het is dus zeer afgeraden (door mij en door anderen waarschijnlijk ook) om dit te monteren op de wagen.
Als er iets mis gaat waardoor de turbodruk te hoog komt kan je ECU dit niet meer voorkomen en rij je heel je motor in dingelen. De ECU leest gewoon helemaal foute waardes door dit toestel.
Bij chiptunen worden er nog altijd vaste waardes aangehouden, de originele curve word gewoon herlegt.
De ECU leest bij chippen nog wel altijd de correcte waardes, enkel worden de grenzen net iets herlegt.
Chippen is in mijn ogen dus vele beter.

Mijn mening hierover...
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Christian de Vriend

ik heb motoren gezien,of de foto's ervan,waar de druk te hoog werd,zij het door defect slangetje,zei het door
gepruts aan de ecu,resultaat was soms tot gescheurde cylinderbussen,dan nog te zwijgen over de rest.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Erix

Er is helemaal niets mis met een piggyback systeem. Een piggyback is slechts een hulpmiddel om toch je motormanagement vrij te kunnen programmeren zonder luxe functies zoals bijvoorbeeld traction-control en cruise-control kwijt te raken of opnieuw te moeten programmeren. Daarbij blijft ook het foutcode systeem van het motormanagement intact. Met een goede piggyback zoals bijvoorbeeld UNICHIP of UTEC bieden bijna net zoveel functionaliteit en mogelijkheden als een volledig standalone programmeerbare ECU zoals bijvoorbeeld van AEM, Greddy etc.

Dat sprint booster ding heeft echter totaal niets te maken met een piggyback systeem. Bij een aantal moderne auto's wordt de gasklep niet meer direct door het gaspedaal bedient maar bevat het gaspedaal een potentiometer. Door het indrukken van het gaspedaal veranderd de weerstand die deze potentiometer biedt aan een inkomend signaal. Het uitgaande signaal van de potentiometer gaat naar de ECU en de ECU bekijkt dan het verschil in waarde tussen deze signalen om zo te bepalen wat jouw gaspedaal stand is. Vanuit deze waarde stuurt de ECU dan de gasklep aan en zo reageert de gasklep via de ECU op je pedaal.

Die sprint booster zorgt er puur voor dat de ECU een heftige signaal terug krijgt dan de potentiometer eigenlijk overlaat. Effect hiervan is, is dat je ECU bijvoorbeeld bij een half ingedrukt pedaal 'denkt' dat jij een kick-down geeft. Resultaat is slechts een auto die zenuwachtiger reageert maar niets sterker is geworden.
ZX-Audio · the finest audio products around

Nick Mattheus

Dan heb ik het over iets anders als jou Erix... Y
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Christian de Vriend

#10
is idd iets anders

hoe dan ook,zou ik toch voor een chip afstelling kiezen.

overgens die 225 euro is de voledige prijs voor een chiptuning,alleen is dit alleen geldig met een dyno dag,de persoon
die dat dan doet,doet er meerdere,waardoor de prijs gunstiger is.

dus 225 euro is ook daadwerkelijk het hele bedrag.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

richardv

Citaat van: Erix op  9 september 2009, 22:22:46
Er is helemaal niets mis met een piggyback systeem. Een piggyback is slechts een hulpmiddel om toch je motormanagement vrij te kunnen programmeren zonder luxe functies zoals bijvoorbeeld traction-control en cruise-control kwijt te raken of opnieuw te moeten programmeren. Daarbij blijft ook het foutcode systeem van het motormanagement intact. Met een goede piggyback zoals bijvoorbeeld UNICHIP of UTEC bieden bijna net zoveel functionaliteit en mogelijkheden als een volledig standalone programmeerbare ECU zoals bijvoorbeeld van AEM, Greddy etc.

Dat sprint booster ding heeft echter totaal niets te maken met een piggyback systeem. Bij een aantal moderne auto's wordt de gasklep niet meer direct door het gaspedaal bedient maar bevat het gaspedaal een potentiometer. Door het indrukken van het gaspedaal veranderd de weerstand die deze potentiometer biedt aan een inkomend signaal. Het uitgaande signaal van de potentiometer gaat naar de ECU en de ECU bekijkt dan het verschil in waarde tussen deze signalen om zo te bepalen wat jouw gaspedaal stand is. Vanuit deze waarde stuurt de ECU dan de gasklep aan en zo reageert de gasklep via de ECU op je pedaal.

Die sprint booster zorgt er puur voor dat de ECU een heftige signaal terug krijgt dan de potentiometer eigenlijk overlaat. Effect hiervan is, is dat je ECU bijvoorbeeld bij een half ingedrukt pedaal 'denkt' dat jij een kick-down geeft. Resultaat is slechts een auto die zenuwachtiger reageert maar niets sterker is geworden.

Ok.... Dus het kan geen kwaad volgens jou. Niet meer vermogen, maar dat krijg je toch niet echt heb ik begrepen bij een benzine moteor (1.6 16v). Maar lost het dan wel moeilijk en schokkerig / of met dip acceleren op . Dit schijnt met een software update ook op te lossen te zijn.

rs50jochem

1.6 16v. in de Megane II rijdt gewoon super gaar.. De 1.6 16v die in de Megane vanaf 1999 tot 2002 lag had dit niet.. Naar mijn weten heeft dit alles te maken met de afstelling van het motormanagement om te voldoen aan de hoogste normen qua uitstoot etc. tevens ken ik een Renault Monteur die ditzelfde verdenkt..

Als je een 1.6 16v laat chippen (aanpassen in de chip dus geen externe nep rotzooi) ben ik er van overtuigd dat hij:
1. meer normaal oppakt
2. hij voelbaar meer koppel/pk's zal hebben.
3. deze investering meer dan waard moet zijn!

rs50jochem

Sorry, ik spreek uit mijn eigen ervaring waar een 1.6 16v in een Megane CC van 1350kg (incl. gastank) ligt en dan zul je toch echt normaal MOETEN KUNNEN rijden om hem niet te laten afslaan bij (versnelt) willen wegrijden, hem niet te snel op te schakelen zodat hij in z'n 5 niet reageerd totdat hij bij de 4000rpm komt.. De motor i.c.m. het gewicht en rijweerstand van de auto levert gewoon zeer weinig beschikbaar vermogen op..


Maargoed, tot op heden zijn er nog maar weinig mensen tot geen die een 1.6 16v hebben laten chippen dus wie kan nou beoordelen wat de winst van deze handeling is.. Suggereren erover dat doen we allemaal maar feiten.. :0

rs50jochem

btw,

De "nieuwe" 1.6 16v in een CC met 1350kg:
82 kW (110 pk)  max. vermogen            6000 tpm   
151 Nm             max. koppel                4250 tpm   

De "oude" 1.6 16v in een cabrio 1035kg:
79 kW (110 pk)   max. vermogen           5750 tpm   
148 Nm              max. koppel               3750 tpm   

Ik zeg tel de verschillen maar op.. Oja, boring + slag zijn van de motoren identiek..

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev