Advertenties

Hoe bobine vervangen in Megane 2 1.6 16v 2003

Gestart door L. de Hoog, 13 augustus 2009, 08:49:21

Vorige topic - Volgende topic

L. de Hoog

Beste lezer,

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik een bobine moet vervangen? Ik heb in 1.5 inmiddels 7 kapotte gehad en er lijkt geen eind aan te komen. De garage levert goede service en ik hoef niets te betalen. Echter, als ik op vakantie ga en ik sta met een kapotte bobine, met de caravan er achter... dan is het geen feest.
Ik zou dan graag zelf de bobine vervangen. Hoe weet ik welke kapot is en hoe kan ik deze vervangen?

Bij voorbaat dank.

rs50jochem

De kap die over de gehele motor zit (staat Renault 1.6 16v op) eraf trekken (zit geklikt) en dan zie je de vier bobine's zitten.. Afhankelijk van de probleemmaker het stekkertje losklikken en met een pijpsleuteltje/doppensetje of inbus/torx het boutje losmaken (voor vertrek even controleren met wat voor soort boutje ze vastzitten..
Na boutje los, bobine vervangen en dan omgedraaid weer de stappen doorlopen..

Tedo

Top; ik heb net de laatste, vandaag overleden, Sagem bobine vervangen door een Beru.

Jaspervh

Ik weet niet of ik het hier mag vragen in dit topic, maar vindt het ook zo wat om er een nieuw topic voor te maken. Welke merk en type bobines zijn nu de beste voor dit blok? Aangezien ze meestal stuk gaan door de warmte, omdat ze diep het blok in gaan. (is nu eenmaal de bouw van de motor.) is mij eens verteld.

mark29

die beru met die gelcoating bovenop zijn goed.
die grijze kapjes type gaan veel kapot.

Tedo

Die grijze zijn van Sagem. Ik heb er nu drie van Beru (zwarte gel-bovenkant) en een Valeo (groene stip bovenop, de Wegenwacht had geen andere destijds) in zitten.

Toch heeft de laatste Sagem het bij mij een behoorlijke tijd volgehouden.

mark

JT

Ik heb van een monteur gehoord dat door op tijd de bougies te vervangen de bobines minder snel stuk gaan.

Jaspervh

Mijn Megane 2 is nu echt toe aan nieuwe bobines. Ik heb een beetje rond geinformeerd naar kwaliteit en prijzen, maar deze lopen sterk uiteen. Zo kan ik Beru bobines krijgen voor ca €60 per stuk, maar hier http://m.besteonderdelen.nl/suche.html?keyword=bobine&maker_id=93&model_id=4940&car_id=23065 verkopen ze ze voor rond de €30. Ook worden merken zoals Febi en MagnetiMarelli genoemd. De lokale autoshop heeft Beru's van €61 per stuk, en Bobines van het merk Facet voor ca €30.

Heb Renault gebeld, en zij hebben ook niet een 'goede' soort die ze gebruiken.

Heeft iemand ook artikelnummers van de goede 'Beru's' of andere merken?

Brezan kwam met Beru type ZS052 voor ca €68 per stuk. Ik kan dit type op intetnet vinden voor slechts de helft. Is dit een goed type voor de 1.6 16v van 2003?

En Brezan biedt ook bobines aan van het merk Facet voor €38 per stuk. Daar heb ik op zich ook wel oren na. Iemand hier ervaring mee?

Tedo

Het Renault artikelnummer van de beste (Beru) is 8200568671

zapp

Het verbaast mij ook dat er zo'n groot prijsverschil zit in 'dezelfde' of vergelijkbare onderdelen van Renault. Je ziet dat ook bij aandrijfassen, koppelingplaten en nog veel meer onderdelen.

Kan je nu domweg zeggen dat de duurste ook de beste zijn, of wordt je gewoon getild  l-

Jaspervh

Citaat van: Tedo op 27 juli 2015, 21:52:12
Het Renault artikelnummer van de beste (Beru) is 8200568671

Ben zonet deze tegengekomen: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=231603949886&globalID=EBAY-NL

Deze bedoel je? Deze biedt ze aan voor €22,49 per stuk. Is veel goedkoper dan bij De automaterialenzaak.

Tedo

Het plaatje lijkt erop, en het is een Beru. Ook het nummer wordt genoemd. Hou wel rekening met 19 euro voor verzenden.  8)7

BadEend

Ik zou ze gewoon via internet bestellen, Beru en Valeo zijn allebei goed.
Via internet zijn ze zo rond de € 40,-

Tedo

Die uit de eBay link kosten incl. verzenden dan ook rond de € 40,-.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev