Advertenties


Tik in de motor, bougie doorweekt met benzine, schokken, afslaan bij starten

Gestart door wcduck, 30 juli 2009, 22:54:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

wcduck

Hallo allemaal. Na enige tijd informatie lurken op deze fantastische site heb ik mij geregistreerd en stel ik mijn eerste vraag (meteen een groot/lastig probleem). Bij voorbaat dank voor de antwoorden die ik moge krijgen.
Ik heb een Megane Coupe uit 1998 die op LPG rijdt. Het starten van de motor gaat in ongeveer 70% van de gevallen zeer moeizaam. De startmotor draait, maar de motor wil niet aanslaan. Het helpt af en toe om extra gas bij te geven, maar zelfs dan gaat het nog vaak mis. Het probleem doet zich voor bij starten op LPG als benzine (ik ben me ervan bewust dat de auto altijd op benzine start). Ik had al gelezen dat dit een fout kon zijn in de BDP sensor kon zijn. Tot zover is dit aannemelijk. Er zijn echter meer problemen, die wellicht de oorzaak van het probleem kunnen zijn.
Het stationair toerental is tussen de 700 en 750. Is dit normaal? De auto schudt namelijk behoorlijk wanneer ik stil sta (de versnellingspook ook). Daarnaast zit er een tik in de motor, op de frequentie van het toerental. Hier maak ik mij het meest zorgen om. Bij het controleren van de bougies bleek ook het meest linkse exemplaar nog nat te zijn van de benzine. Bij mijn weten moeten de bougies altijd droog zijn. Wat zou hier de oorzaak van zijn?
Hebben jullie wellicht tips, suggesties of oplossingen voor de problemen? Volgens de onderhoudshistorie zijn 30000 km geleden de koppen vervangen. Ik hoop dan ook dat de problemen ergens anders liggen.

RobScénic

Zo te lezen moet je de stappenmotor eens schoonmaken, en bij een LPG auto is het heel belangrijk om de kleppen te stellen (ivm die tik) en ik zou de bobine(s) en de bougiekabels eens nakijken.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

wcduck

Bedankt voor het antwoord. Is het verstandig de kleppen bij de Renault dealer te laten stellen, of kan iedere beun het doen? Daarnaast ga ik op het forum even verder onderzoeken hoe ik het best de stappenmotor kan reinigen.
Weet je toevallig of het toerental van 700 een normale waarde is, en of de bougies nat mogen zijn? Alvast bedankt.

RobScénic

Als je op de hoofdsite van meganeclub bent, staat er onder het kopje FAQ een complete handleiding voor het reinigen van de stappenmotor. In principe kan iedere beun de kleppen stellen, houd er alleen rekening mee dat de klepspeling voor een LPG-motor 1 of 2 tiende krapper moet staan. En als je de stappenmotor goed hebt gereinigd, zal de motor vanzelf ietsje hoger stationair gaan draaien.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

wcduck

Bedankt voor het antwoord. De FAQ had ik reeds gevonden, maar dat betreft een 1.6 motor. Ik heb een 2.0 motor. In andere berichtjes had ik al gelezen dat de stappenmotor dan op een andere plek zit/er anders uit ziet. Als de motor door het reinigen stationair sneller gaat lopen, zal het schokken waarschijnlijk afnemen. Ik ga het zo snel mogelijk proberen uit te voeren. Nu eerst naar de garage om te kijken wat ze over de tik in de motor zeggen.

wcduck

Ik ben inmiddels bij de dealer geweest. Hij vertelde mij dat er tenminste één klep lek is, en waarschijnlijk een koprevisie nodig zal zijn. Dit zou ook de reden zijn van het slechte starten. Hij haalde de bougiekabels er een voor een uit. Bij de eerste kabel bleef de motor gelijk lopen. Bij de derde kabel verschilde het maar een klein beetje. Behoorlijk balen dus. Eerst een klap geld uitgeven aan een auto om hem aan te schaffen, en vervolgens geconfronteerd worden met exorbitante onvoorziene kosten. 30000 km geleden (3 jaar terug) is de kop al gereviseerd. Is dit niet veel te snel? Ik heb nu een injectiereiniger gekregen. Hier moet ik twee benzinetanks mee leegrijden. Dit zou misschien helpen. Ik ben direct 150 km gaan rijden, maar tot op heden nog geen enkele verbetering. Heeft iemand nog suggesties? Wat zou een koprevisie moeten kosten denken jullie?

matthew

voor het kleppenstellen van een 2.0 moet zeer waarschijnlijk de riem los omdat je kommen hebt en geen stelplaatjes.

Als er 1 klep lek is moet je inderdaad een kop revisie en dan ben je weleen 2000euro kwijt(ik denk wel meer ook).

Maar hebben ze lektest gedaan en compressietest?

Het komt wel voor dat kleppen vast gaan zitten of verbranden bij lpg.

wcduck

De monteur heeft alleen geluisterd naar de motor, en beoordeeld hoe hij liep tijdens het ontkoppelen van de bougiekabels. Hij heeft geen compressie- of lektest gedaan. Wat voor informatie zouden ze dan hieruit kunnen halen? Heeft het eigenlijk zin om de auto uit te lezen met behulp van een computer? De tik die ik in de motor hoorde bleek trouwens normaal te zijn. Dit hebben twee Renaultmonteurs bevestigd. Het enige probleem is nu dus het slechte starten en het slecht lopen van de auto (tenminste een cilinder werkt niet).

2000 euro is voor ons veel te veel geld om uit te geven. Ik denk dat wij dan de auto zullen verkopen en een hele goedkope ervoor terugkopen.

Nog een andere vraag waar een van jullie misschien antwoord op heeft: kan het kwaad om zo door te blijven rijden?

matthew

Ja uit die testen weet je of het daadwerkelijk een mechanische storing is.

Want als die op 3 cilinders looptkanook nog bobine stuk zijn,bougie kabel bougie zelf of injector,of een draad breuk aansturing injector.

Of er moet eerst gewoon kleppen gesteld worden dat ze wat te strak staan.

wcduck

Bedankt voor je reactie! Dit geeft mij hoop dat er wellicht wat anders aan de hand is.
Even een lijstje met testmethoden voor de onderdelen die jij gaf. Kan je misschien aangeven of deze methoden correct zijn?
Bougiekabel: werkende bougie aan bougiekabel klikken. Terwijl de motor loopt het schroefdraad van de bougie tegen de motor houden. Kijken of hij vonkt (is dit niet slecht voor de motor?).
Bougie: bougies onderling vervangen (eentje waarvan ik zeker weet dat hij werkt).

RobScénic

bougiekabels moeten doorgemeten worden op weerstand. Heel belangrijk bij een LPG auto, ik spreek uit ervaring...
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

wcduck

Dit doormeten moet plaatsvinden wanneer de motor niet draait? Kan ik een multimeter hiervoor gebruiken? Zo ja, wat moet de weerstand dan zijn?

subzero


wcduck

Dank je voor het filmpje! Volgens mij ben ik er redelijk achter of de bougies een vonk afgeven. Ik heb vandaag de bougies er weer eens uitgehaald. Nu zat er geen enkele meer onder de benzine. Een goed teken dus. Daarnaast start hij ook ietsje beter. Ik heb geprobeerd te kijken of de motor anders loopt wanneer ik een bougiekabel eruit trek. Bij de eerste kabel kreeg ik tintelende vingers/schokken. Is dit normaal? Bij de 2e bougiekabel voelde ik helemaal niets. Het rubberen omhulsen van de bougiekabel leek nog intact. Toch vreemd dat het dwars door de isolatielaag naar mijn vingers ging. Zeker geen prettig gevoel. Kan de kabel kapot zijn?

subzero

Er gaat een heel hoog voltage door de bougiekabels,maar als de mantel kleine breukjes heeft kan je inderdaad iets voelen.

Probeer het volgende eens: zet de auto op een zo donker mogelijke plaats ('s nachts  8)) en start de motor,kijk nu goed naar de bougiekabels,zie je een blauwe 'mist' of 'vlammetjes' rond de kabel dan heeft hij zijn beste tijd toch wel gehad.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev