Advertenties


Alternator wikkelingen verbrand na vervanging riempolie en koolborstels

Gestart door bulgavarna, 25 juli 2009, 12:53:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bulgavarna

Vorige week lichtte het lampje op van de batterij en het stop lampje, de motor sloeg niet af. Onmiddellijk reed ik hier in Varna naar een gespecialiseerd bedrijf voor auto electra. Men stelde vast dat de riemspoel was geblokkeerd deze werd vervangen en tevens de koolborstels . Prijs voor herstel 130 BGL of 65 € .
Deze week moest ik tweemaal naar Sofia, 498 km enkel dus bijna 1000 km de eerste maal in de dag op en af, rijden met de ramen open en af en toen bij tussenstop de airco aan.Donderdag keerde ik terug naar Sofia aangezien er enkele tunnels zijn moest ik de lichten aan. Bij aankomst in het centrum stopte ik bij bestemming , doch de wagen stond niet goed geparkeerd en wilde deze wat verzetten , geen kik meer. Je staat dan zover van huis. Een vriend heeft dan met zijn wagen de batterij aangelegd en hij startte opnieuw, doch na een tijdje moest ik de motor afzetten . Mijn vriend stelde voor een batterij te kopen mogelijkst was deze naar de vaantjes.
Zonder problemen ben ik kunnen vertrekken maar omdat het donker werd moest ik de lichten aan en ik merkte dat de dashboard verlichting heel flauw was. Af en toe moest ik mijn grote lichten gebruiken en opeens begon het lampje van de ABS op te lichten. Paniek bij mijn medereizigers. Heb zo een 240 km kunnen rijden maar dan was het gedaan de lichten verflauwde en stopte bij een benzine station. Bij het terug willen startte geen leven meer.  Heb toen een bezoeker gevraagd even de batterij aan te leggen . Auto startte opnieuw en konden verder tot een kruispunt waar de motor blokkeerde en geen leven meer dit om 00.15 in de nacht .  Een vrachtwagen chauffeur heeft dan een collega opgeroepen die met de wagen richting Varna moest, die heeft zijn batterij gegeven zonder motor af te zetten en bij mij in geplaatst. zo zijn we tot Varna geraakt na veel stoppen onderweg om batterij te wisselen. Ben onmiddellijk naar de Electra service gereden , en daar gaven ze als reden van de verbrandde alternator, dat het rijden met airco enz... de reden was, ze hebben nu een gereviseerde gestoken met 6 maanden garantie .
Mijn vermoeden is dat bij het terugplaatsen na herstelling de riem te hard is aangespannen geweest en zo de lagers krom en geen oplading meer van de batterij. Kost tweede hand alternator 250 bgl of 125 € .

Na het lezen van verschillende berichten ga ik even kijken of de rien 90 graden of eenkwart kan gedraaid worden indien niet rij ik onmiddellijk terug.

Groeten uit een broeierig Bulgarije met 37 graden op de thermometer

Mele

Denk dat het probleem nog steeds in de dynamo zit, misschien hebben ze de koolborsteltjes in de verkeerde richting gezet? Spanningsregelaar wil het ook nog wel eens begeven. Zou hem iig een keertje aan de Clip zetten, en zo beginnen dingen uit te sluiten. 'Vroeger', en daarmee bedoel ik auto's tot 1998 ongeveer kon je de riemspanning nog wel wat gokken, maar tegenwoordig is een spanningsmeter een vereiste voor een goede afstelling van de riem
Hoe is het met de riem zelf?

bulgavarna

Mele, bedankt voor de reactie.

Er zit nu een gereviseerde in en heb de riem nagekeken en kan hem 90 graden draaien. Aangezien deze rien verschillende onderdelen aandrijft is er wel een riem spanner met veer.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev