Advertenties

Trillende / schuddende auto bij optrekken

Gestart door richardv, 18 juli 2009, 15:08:53

Vorige topic - Volgende topic

richardv

Ik heb recentelijk mijn schokdempers voor volledig vervangen. Sindsdien trilt de auto als ik optrek vanuit stilstand. Als ie eenmaal wat op toeren is en op snelheid verdwijnt dit. Het voelt net alsof ie zijn vermogen niet goed kwijt kan.

Ik heb hem van de week daarom maar laten nakijken. Bij de garage bleek dat de voorste subframebalk (onder de radiator) ingedeukt was. (Kennelijk door een heuvel in de weg). Hij was gewoon tegen de radiator aangedrukt en heeft dus een flinke klap gehad.  Zo hebben wij hem 2 maanden geleden gekocht en niet opgemerkt. En had ie zeker deze klachten nog niet. Dat is afgelopen week verholpen.  gericht (maw teruggeslagen). Sindsdien is het trillen bij optrekken wel minder. Ik kom er niet achter waar het euvel precies zit. De garage zegt dat het mogelijk komt door de aandrijfassen. Vreemde is dat deze klachten pas zijn ontstaan NA het vervangen van de schokdempers. Deze schade zat er al voor 100 % bij aankoop.

Herkent iemand deze klachten. Kan het zijn dat de auto opnieuw uitgelijnt moet worden? (Ondanks dat in diverse forums het uitlijnen niet als oplossing word gegeven bij "trillen bij optrekken" .

A110

Ik zou toch eens goed naar de wielophanging gaan kijken want het is na het vervangen van de schokbrekers. Dus daar zal echt iets niet goed zitten.
- centrale aandrijfasmoer vast?
- wielbouten vast?
- schokbreker ophangpunten boven op vast?

enz, enz.....

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

richardv

Ik was inderdaad morgen van plan om de zaak weer eens los te halen en alles na te lopen. Ik zal de door jou genoemde onderdelen ook nog eens specifiek bekijken.

matthew

Mocht daar niets uitkomen dan kan uitlijnen ook nog wel evenwant dat kan nooit geen kwaad.

richardv

He Matthew. Ik lees ook altijd reacties van jou in mijn topics :D --. Nog ff en je weet alles van mijn kar. Even concreet een vraag jou (maar natuurlijk ook aan anderen). Zou dat trillen (ALLEEN BIJ ACCELLEREN) kunnen liggen aan uitlijnen? Ik kom deze klacht op internet absoluut niet tegen in combinatie met uitlijnen. Men heeft het bijna in elk geval over aandrijfassen. De garage waar ie net is geweest vertelde dat het zo kan zijn dat bij het verwissellen van de schokdempers de as teveel er uit is getrokken en niet meer op zijn plek zit. (Ben even de officiele benaming kwijt. Is zeg maar het mannetje en het vrouwtje in de aandijfas die niet meer goed in elkaar zitten)

matthew

Dan zou er in mijn ogen iets moeten lekken van bakolie en kun je geen aandrijving overbrenging krijgen.

Maar ik zou eerst van alles wat je los hebt gehad goed controleren of dat allemaal goed vast zit.

Het zou wel een probleem van de aandrijfas kunnen zijn,alleen is het vaak dan weer niet makkelijk te bepalen welke kant.

Vooral ook even checken of de linker as er dan goed in zit met de koppeling,mocht je ook bakolie verloren zijn omdat deze kant er te ver uitgetrokken is geweest(kan alleen bij linker kant)dan bakolie bijvullen.

richardv

Geenzins sprake van lekkage. Hij is van der week net op de brug geweest. Is allemaal keurig droog. Kan het toch een kwestie zijn van uitlijnen? (Door die schade die is onstaan aan de voorste subframebalk (onder de radiator). De wielen hebben daardoor zelf ook wat schuin naar binnen gestaan. Ik heb daarom nu twee nieuwe banden gekocht (zie andere topic). De zaak heeft echt een optater gehad echter zoals ik al beschreef is het eigenlijk ontstaan toen ik nieuwe onderdelen ben gaan plaatsen. (Kan het zijn dat ie is uitgelijnt met die schade er onder waarna door het plaatsen van nieuwe schokdempers de zaak weer "ontregeld is".

richardv

Ben nog eens gaan kijken. En wat blijkt nou (niet zo schokkend overigens maar wel het vermelden waard). De schokdempers en veren die ik er onder heb gezet. Ze waren bijna nieuw tweedehands (nog geen 1000 Km). Komen onder een Meg. Grand Tour vandaan. Paste als een pik in een weduwevrouw allemaal. Maar ze zijn wel veel stugger. Kan hier een verband liggen aangezien ik ze onder mijn hatchback heb staan.

rs50jochem

Een suggestie is...

Doordat je nu een stuggere set schokdempers en veren hebt staat je auto iets hoger.. Dit zorgt ervoor dat de homo-kineten die in je aandrijfas zitten nu onder een iets andere hoek draaien dan dat ze altijd gedaan hebben.. Als de auto al wat ouder is en de homo-kineten al wat aan het in slijten waren dan kan daar het trillen(resoneren) tijdens het optrekken hier vandaan komen..

Omgedraaid heb je dit soms ook als je je auto verlaagd.. ;)

richardv

Hmm. Klinkt logisch. Maar toch..... vooronderstel je dat of is dat gebleken. Ik heb mij het lazerus gezocht en kom die oorzaak nergens tegen. Zou het dan ook niet zo zijn dat veel auto's na het vervangen van schokdempers deze klacht krijgen. Ik neem toch aan dat de veren en de poten door gebruik toch niet dezelfde stand behouden na gebruik?. Je zou dan haast denken dat het schudden na verloop van tijd weer over gaat als ie weer is ingesleten (hoewel dat niet echt best klinkt)

rs50jochem

Ik heb nu voor de 2e keer een Megane II verlaagd.. Allebie een 1.6 16v en ze gaan alleen maar schudden en dat stopt niet meer na verloop van tijd.. Meerdere mensen die een 1.6 16v Megane II hebben verlaagd hebben last gekregen van schudden (trillen) tijdens het optrekken..

Of het ook jouw probleem is is gokken.. Zeker weten doe ik dat niet maar ik acht het wel mogelijk omdat ik de omschrijving van jou herken als hetzelfde.. ;)

richardv

Ah ok. Jammer dat het dan niet meer verdwijnt. Ik heb mij van de week nog wel door een monteur laten vertellen dat dit wel vaker voorkomt bij Megs. Zij hadden zelf een leen auto staan (ook Meg. 2) en die had het ook alleen minder. Misschien is het dan ook een Megane eigenschap (deels dan) . Ik vind het bij die van mij alleen nog teveel. Ik denk dat ik hem evengoed maar laat uitlijnen ivm die schade die in het subframe heeft gezeten. Misschien dat het dan wat minder word. Kan zowieso geen kwaad.

richardv

Maar dan toch nog even over die koppelstang die aan je veerpoot en stabilisatorstang zit. Hoe weet ik of die nog in orde is. Ik zat nog ergens te denken dat daar het euvel in zit. Ik kan ze op hun schrnierpunt vrij gemakkelijk draaien.

rs50jochem

De koppelstang moet je op de schanierpunten ook makkelijk kunnen draaien.. Daar zit een lagertje in om dat te realiseren.. De stabilisator maakt een soort torsie als het ene wiel inveert en het andere niet, dat is de werking ervan..

richardv

Dan is die goed neem ik zo aan.Ze lijken mij recht en alle twee nagenoeg hetzelfde te werken. De ene is alleen wat soepeler dan de andere.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev