Advertenties


Dip in toerental bij optrekken 1e versnelling

Gestart door richardv, 18 juli 2009, 14:58:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

richardv

Als ik vanuit stilstand optrek in zijn 1 (Megane 1.6 16V uit 2004) ontstaat er even een dipje in het oplopen van het toerental (Acceleratie loopt dus niet soepel op en valt dus even dood. Ik heb hem al laten uitlezen en alles is ok. Nieuwe bougies er in geen verandering.
Verder trilt de auto aan de voorzijde bij het optrekking. (Weet niet of hier een verband bestaat en zal daar een apart topic binnenkort over starten). Is die dip normaal of??? Er wordt gezegd dat het een 16V kwaaltje is.

richardv

Ok. Ik had al zo'n idee dat het met de software te maken had. Motorisch is ie namelijk helemaal goed.

richardv

Vergat nog te melden in de eerste post dat dit niet altijd zo is. Ik zat ergens toch nog ook te denken aan een (1) niet goed werkende bobine. Zou dit ook nog een oorzaak kunnen zijn?

richardv

Nee. Dat is dus niet het geval. Het is heel wissellend. Ook bij een warme motor. Het toerental loopt dan op tot 1200 - 1600 toeren. Valt dan even stil bij (rond de 1400). Lijkt wel even stil te vallen. Valt terug naar 1100 /1200 en loopt dan weer op.

Robin

Mijn ouders hebben een Scenic 1.6 16V, zal zelfde motor zijn, als ik daar in z'n 1 probeer weg te rijden gebeurt het volgende:
Maak toeren (1500-2000)
Laat koppeling opkomen
Toerental zakt iets (zoals gewoonlijk)
Daarna lijkt het net alsof ik de koppeling laat schieten, tenminste daar lijkt het op..

Is dit hetzelfde als wat jij ondervind?
Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

richardv

Klinkt anders. Is echt een dip tijdens het oplopen van het toerental. Als ik het goed lees schiet bij jou het toerental ineens na het terugvallen extreem omhoog.?! Bij klimt ie weer soepel verder omhoog.

matthew

je kunt ook nog even je gasklephuis schoonmaken,deze vervuilen best snel tegenwoordig en omdat alles nu electronisch geregeld wordt is er eerder iets te merken dan toen alles met een gaskabel bediend werd.

richardv

Is van de week gedaan. Zal het toch een software update zijn dan. Ik laat weer wat horen als ik wat weet. Thanks for de input.

A110

Vliegwielsenser (BDP-sensor) vuil?

Gebeurt ook nog regelmatig dat deze vervuilen. Even eruit halen en schoonmaken. Helpt dit niet dan kan je er ook nog overdenken om deze te vervangen.

Dit wil ook wel eens helpen.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

richardv

De Bovenste Dope Punt sensor. Ah. Dat had ik nog niet eerder gehoord. Daar zal ik eens naar kijken en laat het weten.

richardv

Citaat van: -KJ- op 18 juli 2009, 18:51:45
Als de dip ong. 25 meter na het wegrijden met een koude motor optreedt, dan is het 't bekende probleem. Een kapotte bobine geeft geen problemen uitsluitend in de eerste versnelling, die doet het dan nooit goed.

Ik heb er nog eens goed op gelet en inderdaad. Het is de eerste versnelling en slechts de eerste 25 meter. Ik moet wat spelen met mijn gas en koppeling om het soepeler te laten verlopen. Ik begin inderdaad te denken aan te arm afgestelde motor.

Ik heb mijn Megane door tal van redenen niet in onderhoud bij de Renault dealer. Maar weet iemand of ik daar gewoon langs kan gaan en vragen om een software upgrade?! En zo ja wat mot dat kosten ?

matthew

Ik zou alsje daar nooit komt,een afspraak daarvoor maken,en wat dat kost tja dat durf ik niet te zeggen

richardv

Tja. Alleen voor onderdelen dan. Maar hij is er niet in onderhoud. Maar Mathew. Hij is tot volgens mij begin 2008 wel in onderhoud geweest bij een dealer. Weet jij of men standaard ook de software update of alleen als men/klant daar om vraagt? En zo ja, of nee, dat maakt eigenlijk niet uit heb jij enig idee wanneer de laatste software update dateert voor een Megane 1.6 16v hatchback ? (Nb. meteen een vraag aan KJ!!! Wanneer heb jij de update gehad!?) .

richardv

#13
Wat is jouw advies in deze. Moet je alleen de software vervangen? Of is het verstandig om ook die nokkenasversteller te laten vervangen?  (Kan je mij ook uitleggen waarom de nokkenasverst. vervangen dient te worden?. Eerder antwoord had het daar ook al over!)

En wat zijn de voordelen voor deze wijzigingen.

(NB. Ik hou je natuurlijk niet aan je antwoord of opmerking als dat niet de oplossing is. Ik vraag alleen je advies).

matthew

nokkenas versteller heeft er niks mee te maken,deze gaan stuk en dan wordt de klacht bij de 1.6 motoren :ratelend geluid bij koude start.

Herprogrammeren is ook niet standaard bij het vervangen van de nokkenasversteller.

Bij herprogrammeren krijg je automatisch de laatste update en dat is vrijwel elke maand.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev