Advertenties

Accu

Gestart door peterachterop, 13 februari 2005, 18:02:10

Vorige topic - Volgende topic

Navione

Citaat van: peterachterop op 20 februari 2005, 17:36:38

Hoe snel loopt een accu leeg als deze niet wordt opgeladen tijdens het rijden.

Dat is afhankelijk van de capaciteit van de accu en de hoeveelheid stroom die er geleverd moet worden.

Bijvoorbeeld (afgezien van zelfontlading, het zelf-regenererende vermogen van de accu na extreme belasting en aangenomen dat de accu tussentijds niet wordt opgeladen omdat er gereden wordt):

De accu heeft een capaciteit van 60 Ampere/uur;
Er loopt een constante stroom van 1,5 Ampere. Dat is bij een 12 Volts accu bijvoorbeeld een lampje van slechts 18 Watt;
Dan is je accu in 60 / 1,5 = 40 uur uitgeput.

Daarom leg ik er steeds de nadruk op: meet nu eens hoeveel stroom er loopt voordat je de accu of de dynamo de schuld geeft en ten onrechte de buurt bij elkaar scheldt. Die kan er tenslotte niets aan doen...? ;D

peterachterop

Auto staat bij de garage waar hij op t moment wordt doorgemeten.

Na het horen van de reacties op t forum en mijn eigen verhaal danken ze ook dat de dynamo het probleem is.

Erix

Als je condensator aan blijft als alles uitstaat er twee uur later weer ff naar kijken. Als deze dan nogsteeds stroom geeft zit hier je fout. Condensator blijft zichzelf laden wanneer er spanning op staat. En zo trekt deze dus je accu leeg.

Anders ff aantal ampere meten wat er door je accu aansluiting loopt als alles uitstaat. Ongeveer 0,2 ampere ofzo zal er wel lopen voor het klokje, centrale vergrendeling enz. Het is al een paar keer gezegd... maar is ook de enige oplossing. Je audio trekt de accu in ieder geval niet leeg tijdens het rijden, of je moet meer dan 70 ampere trekken tijdens het spelen wat zo'n (12V * 70A = 840 Watt) levert. Dit is zo veel vermogen, dan wil je als je een beetje effici?nt luidspreker systeem hebt echt niet in de auto zitten....
ZX-Audio · the finest audio products around

peterachterop

De condensator.
Ik heb laatst eens gekeken toen ik een kwartier thuis was. De auto van de vergrendeling en toen de kofferbak open. Toen was het digitale deel van de condensator wel aan. Klopt dit dan.

Broekie

Citaat van: peterachterop op 21 februari 2005, 13:43:19
De condensator.
Ik heb laatst eens gekeken toen ik een kwartier thuis was. De auto van de vergrendeling en toen de kofferbak open. Toen was het digitale deel van de condensator wel aan. Klopt dit dan.

hoe heb je de condensator aangesloten ??
Je versterkers werken waarschijnlijk via de radio, met zo'n leuk dun kabeltje (kan niet op de naam komen) Zodat de versterkers aanspringen zodra je radio aan gaat.
Als je de condensator ook op deze manier aansluit kan deze toch niet aanblijven als je radio uitstaat....

peterachterop

Volgens mij moet de condensator worden aan gesloten als volgt.

Dat kabeltje wat jij bedoelt is de remote.
Er staat altijd spanning op de voedingskabel tot aan de versterkers. Als je de radio aanzet stuurt de remote een signaal naar de versterker zodat deze aan gaat en de spanning doorgaat.

berry_p

dat zei ik gister. ?:)
dit is de REM kabel.
zodra je de radio aanzet gaat de versterker ook aan.
dit zelfde princiepe zou je volgens mij ook toe moeten kunnen passen op de condensator.

berry_p

uuh die is volgens mij niet goed peter.
je hebt de condensator nu op het verdeel blok aangesloten.
de plus van de condensator moet naar de plus van de versterker lopen.

zie o.a dit plaatje. (denk daat die eene accu vanaf)

peterachterop

Bij gebruik van ??n of meerdere versterkers wordt er veel van de accu en dynamo gevergd. De stroomopname van een flinke versterker is hoog, samen met alle andere verbruikers erbij zal de accu moeite hebben om de spanning boven de 12V te houden. Dit uit zich vaak in het knipperen van de verlichting op de maat van de muziek. Voor het geluid heeft het ook gevolgen, de dynamiek wordt minder en het sublaag klinkt niet droog en strak meer. Wanneer de versterker circa >500W rms levert is een condensator geen overbodige luxe. Als standaard waarde wordt ongeveer 1 farad op 1000wrms genomen. Wanneer de installatie veel gebruikt wordt met stilstaande motor, het vermogen is van de versterkers >500W ?n de standaard accu is 45Ah of minder, dan is een tweede accu aan te bevelen.

Hoe zorg je voor een stabiele spanning op de versterkers:
? Voldoende dikte van bekabeling.
? Zorgvuldig aansluiten van bekabeling: geen overgangsweerstand.
? Condensator plaatsen.
? Zwaardere accu plaatsen, bijvoorbeeld een gel-accu.
? Tweede accu plaatsen (gel accu).
? Zwaardere dynamo plaatsen.
Waarom dan niet altijd een extra grote accu? Een condensator lijkt misschien een accu, toch zijn het heel verschillende onderdelen. Het meest belangrijke verschil is dat een condensator veel sneller grote stroompieken kan geven dan een accu.
Een basspiek zal een spanningsdip geven. Een condensator zal razendsnel (hele korte ontlaadtijd) stroom leveren aan het begin van de basspiek en er dus voor zorgen dat de spanning constant blijft. Bij een condensator is de ESR waarde grotendeels bepalend voor de kwaliteit van de condensator. De ESR waarde heeft te maken de snelheid waarmee de condensator zijn vermogen af kan geven en weer bij kan laden. Hoe lager de ESR waarde hoe beter de condensator. Hierdoor geeft de versterker een stabieler uitgangsvermogen en wordt de dynamo en accu minder zwaar belast. Het geeft dus vooral voordelen voor de geluidskwaliteit.

Hoe werkt een condensator:
Je kan het vergelijken met een grote bak met water, vullen (=opladen) en leeggooien (=ontladen) kost enige tijd en is afhankelijk van de inhoud (=capaciteit) van de bak. De dynamo in de auto kan je zien als "kraan", hij vult de accu en condensator continu aan als er water (=stroom) verbruikt wordt.
De laad- en ontlaadtijd van helemaal leeg naar helemaal vol is heel erg kort, slechts een paar milliseconden.Een hele grote condensator (1 Farad) zal nooit helemaal leeg worden getrokken vanwege z'n grote capaciteit en omdat 'ie continu wordt opgeladen door de accu en dynamo.

Hieronder vind je een aansluitschema voor een condensator. Als je geen tweede accu hebt dan kun je de condensator direct aansluiten op de voedingskabel die direct van de accu af komt. Het is dan niet nodig om de kabel achterin nog een keer te zekeren. Let op dat je geen zekering plaatst tussen de condensator en versterker. Doe je dit wel dan beperkt dit het effect van de condensator aanzienlijk.

Probeer de condensator altijd zo dicht mogelijk bij de versterker aan te sluiten met een maximale afstand van 30cm, uiteraard kun je hem verder weg plaatsen maar ook dan beperkt dit het effect van de condensator. Er zijn condensators die voorzien zijn van een remote aansluiting, hier kun je dan de remote van de Head Unit op aansluiten. Er zijn ook condensators die geen remote aansluiting hebben, deze schakelen vanzelf in als er een spanningsdip is.

Er zijn condensators die voor het gebruik eerst opgeladen moeten worden, hoe je dit doet verschild per condensator. Dit staat normaal gesproken in de handleiding van de condensator.
Er zijn ook versterkers te koop van o.a. Audio System waarbij er al een aansluiting voor een condensator op de versterker zelf zit. Dan kun je de condensator direct op de versterker aansluiten en hoef je het niet volgens bovenstaand schema te doen..

De meeste goede condensators zijn bijna allemaal voorzien van een voltmeter. Hiermee kun je het voltage op de condensator aflezen. Het kan zijn dat het voltage op de condensator niet klopt met de waarde die je met een multimeter meet. In dat geval kun je de voltmeter meestal bijstellen met een klein schroefje bovenop de condensator.

(Met dank aan het showyoursound topic)

Navione

Citaat van: peterachterop op 21 februari 2005, 13:02:13

Na het horen van de reacties op t forum en mijn eigen verhaal danken ze ook dat de dynamo het probleem is.

Vraag wel de oude terug als ze een nieuwe monteren: weliswaar gebruikt, maar zeer waarschijnlijk nog prima in orde...? ;)?

Navione

@Remko de W.

Ik was toch niet bezig jouw handel te versjteren, mag ik hopen? 8)

peterachterop

Een hele grote condensator (1 Farad) zal nooit helemaal leeg worden getrokken vanwege z'n grote capaciteit en omdat 'ie continu wordt opgeladen door de accu en dynamo.

Ik snap het niet meer.

Kom net bij de garage aangelopen staat ze aan de lader, de audio is nu afgekoppeld omdat de condensator de accu dag en nacht blijft leegtrekken.
Hoe kan het nou dat de condensator ook steeds bijlaadt als de radio laat staan de auto helemaal uit zijn?

De dynamo en de rest van de elektronika zijn helemaal doorgemeten.

Nu in het bovenstaande stukje staat ook dat een condensator continu oplaadt maar dit is dus niet goed, kun je de aansluiting omleggen dat hij alleen oplaadt als de audio aangaat?

Ik ben een beetje radeloos. ???

Navione

Citaat van: peterachterop op 23 februari 2005, 13:42:05
Een hele grote condensator (1 Farad) zal nooit helemaal leeg worden getrokken vanwege z'n grote capaciteit en omdat 'ie continu wordt opgeladen door de accu en dynamo.

Bovenstaande gaat alleen op als motor loopt en dus de dynamo voor de stroomvoorziening zorgt. De accu is dan, als hij nog niet volledig geladen is, alleen een opvangbak van stroom die 'over' is.

Citeer
Hoe kan het nou dat de condensator ook steeds bijlaadt als de radio laat staan de auto helemaal uit zijn?

Zou de condensator/versterker zich na enige tijd vanzelf uit moeten schakelen?
Is de condensator op de juiste manier aangesloten?
Is de versterker op de juiste manier aangesloten?
Is er zodanige onrust op je boordnet dat de versterker/condensator steeds getriggerd wordt en inschakelt?

Teken de voornaamste componenten van je elektrische installatie eens in een schema. Begin links vanuit ??n punt (+12V van accu) en teken naar een vertikale balk rechts die de massa (-12V) weergeeft. Analyseer dan eens waar de risico's zitten. Let ook op dat alles wat je aan metaal vastschroeft aan massa (-12V) gelegd is!

Succes,? ?:D
Hans.

Citeer
Radeloos

Ende versaeght niet!

Erix

Condensator slaat zijn energie op in een inductie veld. Dit veld is een veld van elektromagnetische straling en zal dus vervliegen. Oftewel een condensator loopt van zichzelf weer leeg. Zolang er een voedingsspanning opstaat zal deze spanning dus omgezet worden in elektromagnetische straling.

Condensator zit dus gewoon verkeerd aangesloten. Mocht er geen remote of iets opzitten dan zul je zelf een schakelaar moeten maken om hem handmatig uit te schakelen...
ZX-Audio · the finest audio products around

peterachterop

Hij zit wel goed aangesloten, ik zal als de wagen terug is ff wat foto's maken.

Heb Popke ook al gemaild en bij hem gaat de boel na 60 sec uit (was benieuwd of hij er ook last van heeft aangezien hij er zon beetje het dubbele nu in heeft zitten met een standaard accu).

Die van mij gaat ook wel uit alleen als ik ff bij de auto moet zijn en de kofferbak open doe dan zie ik het digitale gedeelte steeds lager lopen 12.4, 9.8, ..., ...

Je denkt dan dat dat de spanning is van de condensator alleen als hij rond de 9.0 staat wil de auto al niet meer starten?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev