Advertenties


Megane classic 1.6e 1998 Probleempies

Gestart door Mvrcknl, 28 januari 2015, 13:47:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mvrcknl

Hallo

IK heb een aantal problemen met me megane :

1. auto stottert bij 2e start  houd in als ik gas geef ( heb begrepen dat ik de stappen motor moet schoonmaken ( klopt dit ) ) injectie reiniger helpt niet meer !

2. Bij gas geven bij snelheid 80 of hoger gaat het stuur trillen , en bij gas los laten trilt het redelijk !!

3. Interieur ventilator doet het niet , alle standen nie , ben al heel wat dagen aan het zoeken waar die zit internet af gezocht meeste zeggen achter dashboard kastje maar daar zit ie dus niet ,
    heeft de kachel weerstand hier ook mee te maken?

alvast bedankt voor de antwoorden , en ja ben al veel aan het zoeken geweest maar meeste is toch onduidelijk en of net niet wat ik heb :)

auto : Megane classic 1.6e 1998 sedan  : TF-JR-06

edwin 
Renault Megane classic 1.6e rn

Bobo1.6

Voor zover ik weet is punt 2 misschien op te lossen door de auto te laten uitlijnen. Derest heb ik helaas weinig kaas van gegeten.

Da Likita

#2
Kachelmotor zit onder het dashboard, de bak daarvan zit onder de paravan (de afdekkap bij de ruitenwissers).


Foto geleend :-) (zie net dat het niet de goede is voor een meg 1

Dat trillen kunnen de banden zijn die gebalanceerd moeten worden. Zou daar eerst mee beginnen. Het kan ook zo zijn dat er op een ander deel van de ophanging speling zit. Draagarmen, stuurkogels, veerpoten of zelfs op remschijven. Het is dan stap voor stap alles uitsluiten. Meestal heeft een garage dat snel gevonden. Achter een pc is het meestal raden en wat oorzaken aankaarten.

Stotteren zou de stappenmotor kunnen zijn maar je hebt geen problemen met stationair. Lijkt dus dat die werkt maar misschien wel vervuild is. Gasklep of de positiesensor geven ook dit soort storingen. Maar goed een vervuild luchtfilter kan dit soms ook veroorzaken. Zou dus beginnen met stappenmotor en gasklep. Ook een korte test zonder luchtfilter kun je proberen


En dan kun je natuurlijk de wagen even uit laten lezen. Meestal komen dan dit soort fouten door een bepaalde foutmelding naar boven of in ieder geval de waardes. Die dan weer staan voor een oorzaak

Mvrcknl

bedankt voor de antwoorden ik zal mijn auto laten uitlijnen hopen dat het dat is :) zal zelf ff kijken of er speling is .

zal ook proberen de stappenmotor en gasklep te reinigen .

foto is dus de binnen kant auto maar moet ik voor de motor aan de buiten kant zijn dus onder de paravan kappen eraf halen etc ??

of toch aan de binnen kant dat is ff niet helemaal duidelijk sry :(
Renault Megane classic 1.6e rn

Da Likita

Uitlijnen doet niets aan dat trillen, enkel balanceren van de banden. Probeer ze alle 4 te balanceren, dan de voorste naar achter leggen en de achterste naar voren. Dan sluit je verkeerde slijtage van de banden ook uit. nadien kun je dan altijd weer omleggen. Let wel goed op eventuele draairichting van de banden.

Waar de motor precies zat weet ik niet meer. Is al even geleden dat ik die los heb gehaald. Misschien iemand anders foto's ?

fitz

Stotteren zou ik eerder zoeken in mapsensor en/of slangetje (zie faq).
Of kvs temp sensor.
Of misschien eens de kleppen stellen.
Bougies in orde? (ook kabels en bobines)

Da Likita

Slangetje is meestal uitvallen en stationair moeilijk lopen. Heb dit zelf al meegemaakt met meerdere 1600 blokken. Bijna allemaal een vervuilde gasklep en sommige een tps die foutieve waarde door gaf. Hoewel de slangetjes vaak kapot gaan, zeker een idee om er naar te kijken.

Temp zender zou inderdaad ook kunnen maar gaat vaak gepaard met hoog verbruik, roken etc. Dus mengsel brandstof en lucht wat niet correct is door waardes die niet overeenkomen.

Kleppen die gesteld moeten worden veroorzaken niet dit soort klachten


fitz

Goed,
Mijn ervaring met 1.6e motoren is dat de stappenmotor niks te maken heeft met stotteren, ook niet bij een tweede start. Deze stappenmotor zit er immers alleen maar om het stationair toerental te regelen. Wat wel vaak gebeurt bij een defecte stappenmotor is dat de motor uitvalt bij het intrappen van de koppeling. (logisch, de stappenmotor reageert niet en motor krijgt geen lucht)
Mijn ervaring met een defecte mapsensor is dat deze juist stotteren en beroerd lopen veroorzaakt.
KVS sensor noem ik omdat het blijkbaar alleen gebeurt bij een tweede start (motor is al warm)
Bougies/bobines/bougiekabels noem ik omdat lopen op 3 cilinders ook wel geschaard kan worden onder de noemer stotteren.
Trillen bij accelereren en afremmen zou ik niet zoeken in het balanceren van de wielen. Als er één of meerdere wielen niet goed gebalanceerd waren, zou dit ook met constante snelheid te voelen moeten zijn. Dit zou ik eerder zoeken in een homokineet of aandrijfas die niet goed meer is.
En hoe kom je er bij dat verkeerde klepspeling deze of aanverwante klachten niet zouden kunnen veroorzaken?

RobScénic

Toen ik mijn Scenic 1.6e kocht, stotterde deze ook. Liep perfect stationair, maar stotterde en bokte voornamelijk bij optrekken. Was dus het slangetje van de MAP-sensor.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Da Likita

Als een stappenmotor defect is en dus blijft open staan kan dit moeilijk starten veroorzaken (lucht/brandstof mengsel). Indien er meer aan de hand is (wat niet te zien is achter een pc kan dit ook stotteren veroorzaken. Motor kan blijven draaien maar dan is het stationair toerental vaak iets hoger. Dit wil dus niet zeggen dat het hier het geval is.
Ook al voor gehad dat de mapsensor kapot was, hier echter geen problemen dat de wagen moeilijk startte en beroerd liep. De gemeten waardes binnen de marge.
Bij een kapotte bougies, bobine en op 3 poten lopen zal dit wederom altijd voorkomen en niet na een 2de start.

Het kan altijd een storing veroorzaken, dat zeg ik dan ook niet. Deel mijn ervaring (ondertussen 17 jaar) en met dit type motoren heb ik dit vaak ondervonden. En zeker gaan de slangen naar de mapsensor vaak kapot en is ook punt 1 om naar te kijken, alsook de gasklep die vaak vervuild is.

Ts heeft het over trillen vanaf ongeveer 80 km/h en dan bij gas los. Het kan zeer goed dat een wagen vanaf een snelheid gaat trillen, iets daarboven is het weer weg. Gas los en dus wat afremmen en het komt weer terug. Kunnen ook veel dingen zijn, gecupte banden, balanceren, steekassen, schijven, speling ophanging. Makkelijkste om mee te beginnen is balanceren en nakijken speling op de ophanging. Daarna kun je dan weer verder zoeken. Homokineet maakt ook met draaien van de wagen een geluid. Ts heeft daar niets over gezegd. Steekas zelf kan zeker maar heb dat eigenlijk nooit ervaren dat dit zoveel trilling in het stuur veroorzaakte bij een bepaalde snelheid.

Wat de kleppen betreft, als de klepspeling verkeerd staat. Dit gebeurd op langere tijd zeker of de speling verandert. Je hoort dan dat het tikken luider wordt. Wederom geluid (tikken, metaalachtig). als het verschil dusdanig groot is zal de wagen altijd slecht lopen. Niet na een 2de start, de wagen kan wel slechter gaan lopen met een koude of warme motor maar dan zou dit niet specifiek zijn na een 2de start of na een stuk rijden. Tenminste ik heb dit nog niet eerder meegemaakt.

Al met al, deel ik mijn ervaringen hier. En met de ervaringen van anderen kom je al een heel eind. Nadelig is dat het achter een pc (altijd) gissen blijft. Op die aantal duidelijke klachten en oplossingen na. Ook hier weer telt als je gaat uitlezen en zo de waardes kan vergelijken scheelt dat een hoop ellende en is vaak een hoop werk overbodig geweest. Niet om te zeggen dat uitlezen altijd de beste optie is maar het is wel een heel mooi hulpmiddel om een juiste diagnose te stellen of je in ieder geval daar bij kan helpen

Mvrcknl

hartstikke bedankt voor de antwoorden als het weer wat beter wordt dan zal is gaan kijken naar alles en hou ik jullie zeker op de hoogte .

helaas ben ik bam dat het tijd is voor een andere auto , dit omdat er veel roest is en slijtage binnen kant spatbord richting boven kant schok demper bout . veel dingen gaan er op moment kapot tis tenslotten een auto uit 1998 , niet veel km nog 210000

jullie horen het nog van me verder nogmaals bedankt


edwin

Renault Megane classic 1.6e rn

Da Likita

Heb nog een coupe staan met een verrassing als motor..

Wordt volgende week gekeurd en beslist of ik de wagen verkoop of blijf rijden.
Mocht je interesse hebben,

Coupe 1 pH 2, 180000 op de teller (zgan blok+bak), lak en bekleding zonder schades en gebreken, dak, motorkap en achterklep zijn matzwart (foto's beschikbaar indien deze de verkoop in gaat).
Geen roest, wagen heeft 4 jaar binnen gestaan wegens motorprobleem vorige eigenaar. Verder is alles werkend, de wagen is wel rondom 6cm verlaagd en xenon verlichting

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev