Advertenties


motor start moeilijk bij koude motor

Gestart door versace1, 17 februari 2005, 20:12:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

versace1

hallo allemaal,

ik heb zelf een vreemd probleem met mijn megane hatchback dti uit 2001.
hij start namelijk slecht met koude motor. ik moet echt blijven doorstarten totdat ie met schokken aanslaat.
er komt dan een flinke witte rookwolk uit uitlaat. ( onverbrande diesel )
de garage heeft er meerdere malen naar gekeken en intussen is er een was lijst aan onderdelen aan vervangen.
de gloeibougies , brandstof en luchtfilter , regelkastje van gloeibougies , komplete brandstof systeem gecontroleerd op lekkage,enz..  en nog is het niet verholpen. computer is uitgelezen waar ik bij was en geeft geen 1 foutcode aan. 
sinds 3 dagen is het erger geworden, hij start met koude motor met hevige schokken alsof ie op drie cilinders loopt ?
het toerental is dan 1500 toeren. ( noodloop ?)   
als de motor nog warm is start ie wel direct in 1 keer.
de garage 'denkt'dat het probleem nog ergens in het voorgloei systeem zit....
op een ander auto forum heb ik ook mijn probleem voorgelegd en een monteur heeft mij gemaild dat het hoogstwaarschijnlijk
aan de klepspeling ligt of anders aan vervuiling van het inlaatspruitstuk door de EGR klep.
ik heb dit doorgegeven aan mijn garage en die zegt dat daar niet in geloven....

wie kan mij wel goede raad geven en wat te doen ?
trouwens , hoe kan zelf (tijdelijk) de EGr klep uit schakelen ?
tevens vind ik dat de motor niet meer zo pittig is als de dag dat ik 'm kocht ( bijna een jaar geleden)
hij zuipt ook best veel diesel , ik rijd nu met veel moeite 1 op 16.
ik rijd 85 % van de kilometers op snelweg met een constante snelheid.
ik heb hiervoor een megane 1.9 D  ( slakke motor ) uit 98 gehad maar die was echt probleemloos , ik heb er met veel plezier bijna 100.000 km  mee gereden. ( heb 'm verkocht bij 255.000 km op de teller )
deze reed met gemak 1 op 18 gemiddeld. met veel trappen kwam je nooit onder de 1 op 17.

groetjes van

Versace1
   

Tony

Peugeot staat bekend om dit zelfde probleem.

De oorzaak ligt in de klepsealings of klepzittingen (O-ringen van de klepstelen) je produceert dan een ongekende pluim, maar alle metingen zeggen dat de motor OK is. Waarschijnlijk heb je dan een diesel die korte ritjes gemaakt heeft.  De beste remedie is kop eraf en kleppen en sealings controleren/vervangen/herstellen.

versace1

ik heb deze auto vanaf sinds juni 2004, ondertussen heb ik er probleemloos 15000 km ( voor een groot gedeelte snelweg kilometers ) mee gereden en nu zijn die vreemde klachten ontstaan.
ik heb op een ander forum ook de tip gekregen dat het toch aan de klepspeling ligt. deze kun je bijregelen tot een bepaalde stand en dan moet je helaas alle klepstoters of zo iets vervangen voor andere type.
nog bedankt voor aandacht allemaal .  :D
mocht er iemand iets anders weten , mail me maar.
ik zal de garage er op wijzen dat ze toch naar de kleppen toestand moeten kijken.
is toch eigenlijk absurt dat een dieselmotor na 150000 km al de geest geeft ?  >:(

Tony

Tja, vandaag had ik een klant met een citroen xm bj 2001 (laatste serie) en 57.000 op de teller. Precies hetzelfde probleem. aangezien citroen dezelfde motor (PSA) heeft mag je wel spreken van een kwaal. Soms wil een toevoeging aan de dieselolie wel eens helpen, maar dat is maar tijdelijk. Kijk hiermee uit als je garage het probleem 'verholpen' heeft voor een laag bedrag of uit coulance. Merk zelf een paar punten op de kop waardoor je kan zien of ze inderdaad de revisie hebben uitgevoerd. Uit ervaring weet ik dat indien er sprake is van onverbrande diesel uitstoot, dat in 98% van de gevallen heeft te maken met de kleppen. Ik weet niet of dat ze het verstuiverbeeld hebben getest, maar ik neem aan dat je verstuivers niet lekken. Als je ervaring hebt met diesels dan kun je dit voelen aan de verstuiverleidingen (klop, net als bij polsslag) om drukverschillen te voelen.

versace1

het valt me ook op dat de warme motor tikkende geluiden maakt , hoogst waarschijnlijk kleppen of inderdaad de verstuivers. als de motor nog koud is of nog niet op temperatuur is ?hoor je dat tikken niet.  ???
wie weet hoe ik de EGR kan afsluiten ? heeft er toevallig niemand een vraagbaak van mijn megane dti voor de download ? ik weet dat het bij volkswagen en audi tdi motoren voor iets meer vermogen, acceleratie en betere motor respons zorgt. hoe zit dit bij renault dieselmotoren ? of kan dit niet i.v.m. noodloop of foutmelding van computer ?  ???


ik ben al jaren klant bij een universele garage. en zei behandelen mij heel goed. bij een dure reparatie krijg ik altijd een kleine korting.
ik kom door een kleine ruzie (helaas) niet meer bij de dealer. kwam omdat ik afgelopen jaar niet serieus werd genomen met het hoge dieselverbruik. ALLEEN voor een controle aan de gehele motor (brandstofpomp op tijd , verstuivers , computer uitlezen,enz..) ?zouden ze ongeveer 2 a 3 uur bezig zijn. dat zou me 219 euro aan onderzoekskosten gaan kosten !!!! ? >:(
dan komt er misschien bij een eventuele defect nog materiaal en montagekosten bij......
een 'stropdas' medewerker die er bij stond zei letterlijk : "voor dat bedrag aan onderzoekskosten zou ik gewoon door blijven rijden als ik u was". toen ik dat hoorde zei ik dat de auto net in juli 3 jaar oud was en nu al ernstige gebreken heeft. de medewerker werd stil en liep met me naar de auto voor de showroom en keek naar het kenteken. blijkbaar zag ie de dealersticker van een andere Renault dealer en zei meteen : "sorry , ik kan je niet helpen , misschien moet je terug naar de garage waar je 'm gekocht hebt".  >:(

over klant vriendelijkheid bij Renault gesproken....  >:(
?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev