Advertenties


Multieriem afstellen/vervangen

Gestart door Kevin_33, 22 september 2007, 14:55:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kevin_33


Als mijn motor koud is slipt de multiriem lichtelijk (PH2 1.6 16V)
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik mijn multieriem af kan stellen.

Of eventueel zelf kan vervangen



matthew

Er zit inderdaad een automatische spanner op,piep geluid kun je dan alleen wegkrijgen door de multiriem te vervangen en de spanner en de meelooprol.
Maar als je eigenlijk zeker wil weten of de riem piept kun je er wd40 op spuiten dan moet het weggaan.
(het geluid zal wel terugkomen)

Kevin_33

#2
Hij piept niet echt maar slipt lichtelijk,
Als ik er wd 40 opspuit gaat hij dan niet extra slippen??

De multiriem is trouwens 26.000 km geleden vervangen.

matthew

Loopt de dynamopoeli dan niet vast dat komt nog weleens voor en dan gaat de riem slippen zou dit wel zo snel mogenlijk controleren anders kun je misschien nog schade aanbrengen wat niet nodig is.
Of als je airco hebt slipt die dan niet op de aircopomp,niet dat die vastloopt natuurlijk.Deze werkt alleen als de airco aanstaat.

Kevin_33

#4
Ik heb geen idee waar die slipt, (dit zou ik van de week even moeten bekijken)
Het is echt alleen de eerste km nadat ik de motor start, daarna heb ik er geen last meer van.

Maar met wd 40 inspuiten kan voor de rest geen kwaad?, niet dat hij straks niet meer van zijn plaats komt.

En is het eventeel makkelijk zelf te doen, een multiriem vervangen, of kan je dit beter door de dealer laten doen?

Flex

Ik haak hier even op in.
Mijn multiriem is knap uitgedroogd dus ook aan vervangen toe wellicht de spanrol ook.

Waar moet ik beginnen als ik die wil vervangen. Kan die spanrol gewoon los draaien oid?
Spanrol is trouwens ook aan vervangen toe.

Alvast bedankt

Flex

Jah idd sorry vergeten te melden  8)7

matthew

De binnenkuip moet gedemonteerd worden,dan kun je vanuit de wielkast met ring steek 13 de multiesnaar ontspannen door met de klok mee te draaien,dan multiriem eraf pakken,dan de onderste bout van de spanner los met ringsleutel 13,de bovenste bout losdraaien met een kleine ratel dopje 13 maar is handiger als je het motorblok op een krik hebt en dan de motor steun eraf dan hoger krikken kun je er beter bij,dan meelooprol los is 1 boutje dmv ringsleutel13 (zou deze ook gewoon mee vervangen),monteren in tegen gestelde richting.Tip voor de spanner origineel zit er bij de nieuwe spanner een split pen in ik haal deze eruit door de spanner op de bankschroef vast te zetten en dan met ringsleutel net een kleinbeetje meer ontspannen pen eruit en rustig terug laten komen,en dan bij nieuwe  multiriem erop legggen overal erop behalve bij de krukas daar half en dan ontspannen zodat je hem dan met je anderehand erop kunt leggen dit vereist wel enige krachtmomentje.

Maar als de multie riem slecht kijkt is de distributie riem dan wel vervangen?Die moet om de 120000km of 5 jaar wat het eerste komt en dan wordt bij de dealer alles gedaan d riem loop en spanrollen en multieriem met loop en spanrollen,en het is dan ook verstandig om je waterpomp dan ook gelijk te doen.

Succes

Flex

Zo hatsieflatsie en ik vond het uitelkaarschroef gehalte al erg bij het monteren van mijn angeleyes.  :D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev