Advertenties


koelvloeistof verdwijnt, maar waar?

Gestart door Fresquito, 2 januari 2007, 23:39:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fresquito

Nu heeft mijn Scenic 1997 1.6E nog 1 probleem. Er verdwijnt koelvloeistof. Volgens twee garages (één "vrije" garage plus een Renault dealer) is het systeem prima in orde. Maar ik moet steeds vloeistof bijvullen.

De waterpomp en de thermostaatklep zijn al vervangen. Van buiten zie ik geen sporen. In het interieur kom ik ook geen koelvloeistof tegen. De motor loopt (sinds het resetten, zie vorige topic) prima en de temperatuurmeter staat altijd keurig in het midden. Hoewel ik geen andere kenmerken heb ("mayonaise, stijgend oliepijl, slecht lopende motor) denk ik toch aan een lekke koppakking. Ergens moet die vloeistof toch ontsnappen. Maar geen van de twee garages die de wagen gezien hebben willen daar dus aan...

Iemand die dit wel eens eerder aan de hand heeft gehad?

Fresquito

Dank voor de reactie.

Als de wagen koud is komt er veel condens uit de uitlaat, daarna niet meer. Er komt echt wat water uit. Maar waar ik woon is het 's nachts vreselijk vochtig.

Zou het kunnen dat de koppakking alleen lekt als de motor koud is? Ik heb namelijk ook het idee dat hij bij lange ritten (Barcelona - NL) geen koelvloeistof verbruikt? Verder zou het dan direct de cilinder in moeten lekken. Verliest die cilinder dan geen compressie? Zou je dat niet moeten merken tijdens het rijden? Of zou het alleen lekken als de wagen stilstaat?

lúk

ik heb bij renault geen idee  ;) maar ik loop stage bij een volkswagen dealer dan heb je bij de touren 2.0 fsi.
het probleem dat de koelvloeistof boven je kleppen en op je cilinders staat.ze rijden wel maar je mist vermogen.duz als de koelvloeistof nergens buiten het blok ligt moet je inwendig koelvloeistof verliezen.
heb je ook een idee dat hij niet lekker loopt dat je niet het volle vermogen hebt ??

Fresquito

mmm, ik verlies zo'n liter per 1000 km.

Is dat nog een beginnende lekkage te noemen?

Meganez

Er bestaat een fluoriserende vloeistof die je aan je koelvloeistof toe kan voegen. Als je dit gedaan hebt en even een weekje door blijft rijden kan je daarna met een uv lamp heel makkelijk zoeken waar je een eventuele lekkage hebt, de vloeistof licht dan groen op. Zie je niks, dan verdwijnt het inderdaad via de uitlaat en heb je een lekke koppakking.

wouter arnouts

kijk eens bij je spruitstuk had ik last van met mijn megane heb nu een nieuw spruitstuk en heb nergens meer last van grtz

Meganez

 :?  En hoe verklaar je dat ??  Neem trouwens aan dat je het over de uitlaat hebt want inlaat zal niet zomaar kapot gaan.

wouter arnouts

bij mij waren de gaten voor een spruitstuk verkeerd geboord wss dus nu is er van die pakking kit tussen gedaan en nu is het over grtz

Michel Westenberg

Koppakking zou kunnen, alleen krijg je er dan wat bij.
Als de vloeistof in de verbrandingsruimte kan komen via de kapotte koppakking, kan het ook andersom. dat gebeurd dan ook. de temperatuurmeter gaat omhoog door luchtbellen in het circuit. door de druk in de cilinder blaast ie in het koelsysteem. ook gaat de koelvloeistof er door de pijp uit. bij beginnende lekkage merk je van die lucht niet zoveel omdat dat teruggaat naar het reservoirtje. Bij grotere lekkerij krijg je veel druk in het systeem.
Als je het dopje van het reservoir haalt, en als de motor draait, en hij bubbelt in het potje-koelvloeistofniveau in het reservoir stijgt behoorlijk, heb je een lekke koppakking.   

xforce

Oww, ik heb het ook gehad.
Een minuscuul gaatje in de koppakking naar buiten toe.
Geen schade in de motor, maar wel dat de vloeistof bij flinke druk eruit werd gespoten aan de achterkant van het blok.
Hierdoor was er dus ook niets te ontdekken, en met afpersen was het systeem volgens de garage in orde.
Na heel veel uren gezocht te hebben, toch de koppakking....

dreamer

het thermostaathuis wil ook nog wel eens een scheurtje hebben, kijk daar maar eens, je merkt en ziet geen lekkage maar als de motor warm is zie je het er een beetje borrelen,

succes

Fresquito

Bedankt voor de racties,

Uiteindelijk bleek het inderdaad toch de koppakking te zijn.

700 euros verder is hij weer OK.

Fresquito

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev