Advertenties


17" velgen

Gestart door erik161, 25 juni 2005, 09:23:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik161

Ik wil me eens gaan orienteren voor nieuwe velgen onder m'n coupe phase I 1.6e, maar wat is daar veel over te vinden zeg. Je ziet spreekwoordelijk door de bomen het bos niet meer. In het FAQ gedeelte staat netjes uitgelegd waar je op moet letten.

Ik heb er nu 15" met een breedte van 175 onder liggen.

Als je een beetje een leuk velgje wilt hebben, waar moet je dan ongeveer mee rekening houden (Euri's). Je ziet al sets liggen van ?600 inclusief banden, maar ook ?2000 per velg zonder band. Ik rij zelf ongeveer 40.000 Km per jaar, dus het moet wel een goede velg zijn.

Gerard Paas

#1
kosei met toyo bandjes is gewoon toppie ;D
velgen inc. bandjes kosten +/- 1245,- euries (17" en bandjes van 205/40R17)
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

erik161

Da's zeker een leuk setje.
Ik heb nu een vrij standaard uitvoering van m'n coupe. Ik wil eigenlijk nog veel te veel aan m'n auto gaan doen. Het enige nadeel is het geld wat je ervoor nodig hebt.
Ik heb me verdiept in de volgende zaken:
- Auto laten overspuiten, omdat er vrij veel deukjes en steenslag op zitten. Geschatte kosten:  ? 1.000 - 2.000
- Interieur opnieuw bekleden, omdat ik bijna klaar ben met m'n geluidsinstallatie. tweeters weggewerkt, woofers in de deuren scheef geplaats met MDF ringen en natuurlijk m'n nieuwe kofferbak project. Misschien toch het best om dit helemaal zelf te gaan doen.
- Nieuw stuur, omdat ie er wel heel erg versleten uitziet. Dit kan ik totaal niet vinden, ik heb alleen dinky toy sturen gezien. Een leuk sportief stuurtje zonder felle kleuren heb ik nog niet kunnen vinden. Geen idee wat daar de kosten dus van zijn.
- Nieuwe velgen ?1.000 - ? 1.400
- Nieuwe demper. Volgens mij heb ik te snel gekozen, ik heb wel een zwarte coupe zien rijden met dezelfde uitlaat. Zag er wel leuk uit, maar ik ben toch niet helemaal zeker of ik het mooi zal vinden.


Dit is m'n huidige auto:


Volgens mij krijg je met nieuwe velgen het snelst een compleet nieuwe uitstraling van je auto.

MB82

Voor een setje 17inch met bandjes kan je met 1000 euri al klaar zijn, het ligt er natuurlijk aan welke merken je neemt. Ik kan je wel adviseren om de auto dan gelijk te verlagen want anders word het al snel een 4x4. Wat ik ook al ondervonden heb :-\

Ik maak even gebruik van je topic want ik wil ook (weer) 17 inch aanschaffen ::) Ik heb vorig jaar een week met deze maat rondgereden en vond dat de auto wel anders reageerde. De top leek wat hoger te liggen en het leek ook wel of je wat later kon schakelen. De omwenteling wordt wel een stuk groter natuurlijk. Word de acceleratie veel beinvloed? Of merk je daar weinig van? Is de km-teller ook opnieuw af te stellen? Want die gaat ook afwijken... ik heb ook een 1.6e by the way.

coupe-monte-carlo

als je de goede bandenmaat er om zet, is de omtrek zo goed als gelijk.
dus veel verschil qua snelheid zal dit niet maken, dus afstellen is eigenlijk overbodig.

MB82

Ok, volgens de F.A.Q. maakt het ook niet veel uit. Het is handig om te weten dat het iets afwijkt, als het maar niet ernstig is ofzo. het is voor je gevoel mischien ook anders rijden omdat het zo'n verschil is met de originele wielen.

Gerard Paas

Citaat van: Martijn B op 26 juni 2005, 17:36:48
Voor een setje 17inch met bandjes kan je met 1000 euri al klaar zijn, het ligt er natuurlijk aan welke merken je neemt. Ik kan je wel adviseren om de auto dan gelijk te verlagen want anders word het al snel een 4x4. Wat ik ook al ondervonden heb :-\
de megane van mij staat nu ook nog hoog op de wieltjes, het enige voordeel ervan is dat je wat harder over drempels kunt. maar het ziet er niet uit ;D
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

erik161

Als de omtrek gelijk moet blijven, dan heb je toch ook geen hoogteverschil? Is het alleen optisch hoger? Je zou eigenlijk 2 auto's naast elkaar moeten zien, om zien wat je dus mooier vind.

Zomaar een andere leuke velg uitzoeken, kan dan kunnen de 'mooie' velgjes je auto lelijker maken.

MB82

Even een rekensommetje ik hoop dat het klopt en dat jullie het ook snappen ;) Ik heb de maten genomen die de meeste nemen:

Origineel: 15 inch wielen met 195/50/R15 banden. 2x5cm van de banden = 10cm + 15 inch(37,5cm) = 47,5 cm. Zo groot is 15 inch dus met banden.

Nieuwe wielen: 17 inch wielen met 205/40/R17 banden. 2x4cm van de banden = 8cm + 17 inch (42,5cm) = 50,5 cm. Zo groot is 17 inch dus met banden.

17 inch wielen met banden zijn dus wel 3cm groter dan de "originele" velgen. De auto komt zonder verlaging met 17 inch als ik het goed heb 1.5cm hoger te staan.

Natuurlijk lijkt 17 inch ook groter dus voor je gevoel is het al snel een 4x4 wat ik dus ook had. De 1 vind het mooi de ander niet. En met verlagen worden de wielkasten ook weer wat mooier gevuld door de wielen.

erik161

Ik heb nog even gekeken wat voor banden ik er nu onder heb zitten:
Michelin 175/65 T 14 E3A. Zou dit betekenen dat ik er nu 14" onder heb liggen?
De meeste dingen begrijp ik wel via de FAQ, maar wat is nu E3A?

Kun je trouwens wel de diameter berekenen?
Velg diameter + hoogte/breedte verhouding

Gelukkig staat er een tabelletje in de FAQ:
175/65/14 = 22,96" (staal)........ik heb er LM onder liggen, maakt dan ook nog uit?
205/40/17 = 23,46"

Kortom Martijn, je hebt gelijk. De diameter wordt 0,5" = 1,27cm groter. Dus 0,635 hoger.........wat een theoretisch ge### zo he?
Maar goed dat anderen het al geprobeerd hebben, want bij zo'n verschil zou je niet zeggen dat je een bigfoot krijgt.

En verlagen vind ik eigenlijk ook veel mooier om te zien. Ik zal eens kijken in dit forum wat er nodig is om je auto te verlagen.

Wouter

Je wiel omtrek word idd wel een stukje groter bij de 1.6e die standaard kleinere wielen(kleinere omtrek) heeft dan bv. de 16v die standaard al 16" heeft en als je dan naar 17" gaat met een plattere band blijft je omtrek wel hetzelfde. Maar, er rijden volgens mij heel veel 1.6e's rond met 205/40-17 maat. Zal dus wel geen probleem vormen. Ik ook (16v) en is even wennen maar in comb. met verlaging rij je egt super strak. (goede wegligging) en is zeker een aanrader voor het uiterlijk.

Ze zeggen wel eens: "kleren maken de man"

Bij een auto is het: "velgen maken de auto"

!!!!!!!!!!!! Suc6
Renault 19 1.8s --> Renault Megane Coupe 2.0 16v --> Renault Megane II Grand Tour 2.0 16v Tech line --> Renault Megane III Estate Tce 180 Privilege

MB82

Citaat van: erik161 op 27 juni 2005, 07:56:51
En verlagen vind ik eigenlijk ook veel mooier om te zien. Ik zal eens kijken in dit forum wat er nodig is om je auto te verlagen.

De meeste gaan met zo'n 3 tot 4 cm naar beneden. Dan heb je aan een set veren aan de voorkant en het verstellen van de torsie-as aan de achterkant genoeg. Meestal ben je dan zo'n 250 euro kwijt. Ben je lid en ga je naar een clubsponsor dan is het alweer 30 euro goedkoper. Ik zelf ben bij MCC langsgeweest en daar is ie al voor 4cm en achter 2cm verlaagd, nu de velgen nog.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev