Advertenties


Problemen op benzine & gas in planning binnen 30 dgn. verdamper vervangen.

Gestart door Ton de Jong, 2 april 2005, 23:05:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ton de Jong

Beste Mensen,

Het is zo ver, mijn goeie oude verdamper met 200000 trouwe dienstkilometers is er mee opgehouden. Hij verdampt niets meer en daarmee is op gas rijden dus uitgesloten. Ik rij nu enkel nog volle tanken benzine weg. Nu wil wel het volgende vervelende voorgevallen zijn. Mijn motor 1.6 16v 1999 uit de coupe phase 2, loopt niet lekker meer op benzine. Soms stationair op 1500 rpm, en soms lekker schommelen tussen de 800 en 500 rpm. Slaat niet af, maar doet wel steeds net alsof.
Daarnaast komt er een vervelend geluid (tikken) uit een kastje rechtsvoorin de motorruimte. Het engelse woord voor dat kastje is evaporative canister.
Ik las op het forum al iets over bobine's. Nu staan er in het haynes manual verschillende typen en nu vraag ik me af of dat het ook echt kan zijn. En zo ja, waar zitten die?
Of kan het gewoon puur de defecte verdamper zijn??
Daarnaast vroeg ik me af of jullie in de omgeving Utrecht een goede betrouwbare maar vooral goedkope renault garage kennen? De stam groep bezoek ik niet graag, want een simpel diagnosescherm op het computertje kost 50 / 75 euro. En dan is er nog niets klaar, nog niets gemaakt en sterker nog is de prognose nog nooit zeker geweest.
Alvast bedankt.

Tony

Dat kastje rechts voorin is een actief koolstoffilter die je bezinedampen filtert en weer terug brengt naar je verbrandingsruimte. Die hoef je normaal gesproken nooit te vervangen.
Wat je denk ik hoort is de klep (solenoide) die tussen dit filter en je gasklephuis zit (gemonteerd op het schutbord (bij Ph II) en bij Ph I bij de ECU of op het inlaatspruitstuk. Die kan wel eens heel zachtjes tikken (meestal als hij koud is).
Als die kapot/versleten is dan tikt ie behoorlijk hard of blijft open staan en daardoor gaat je motor onregelmatig of op wisselende toerentallen lopen.
Dat hoor je dus via dat filter.

Welk type verdamper heb je?
En als je verdamper toch vervangen moet worden, zou ik ook meteen de actuator (ik neem aan dat die bij op de verdamper geschroefd zit?) vervangen.

Ton de Jong

Heb je enig idee wat de kosten zijn van een herstel? inclusief vervangen van de solenoide? En is dat voor een DHZ moeilijk?
Ik heb een eurogas G3 verdamper, of de actuator er op zit..... geen idee. Ik weet dat het vervangen van de verdamper om en nabij de 400 euro gaat kosten. Ik zou dus ook niet weten of de actuator daarbij inbegrepen is, en of deze kostbaar is.

Tony

De klep zal niet al te veel kosten denk ik zo, ??? maar ja bij de dealer weet je maar nooit. 8)

Als je verdamper eraf ligt, dan moet je eens de onderste schroef los draaien en kijken of daar zwarte troep uit komt (de schroef heeft een ingedraaid profiel -kartel rand-)
Spuit vervolgens via dat gat flink wat wasbenzine naar binnen - en omdat je hem los hebt kun je hem tot de nok vol gieten - laat maar een dag of zo staan en herhaal nog eens, totdat er geen zwarte verkleuring meer is.
Het probleem met de AG verdampers is dat de LPG residuen tusen membraam en huis blijft zitten, waardoor het membraam niet meer kan uitzetten (er zit geen LPG filter in het systeem)

De actuator zit in jou geval op het verdamperhuis (zie de F.A.Q.'s over LPG in de rode balk hierboven).
Om deze te verwijderen, moet je het borgschroefje uit het verdamperhuis draaien en dan kun je de actuator er zo uit trekken.
Als je dat gedaan hebt, dan zie een soort plastic pijpje uitsteken (uit de verdamper, welke de drukverschillen meet) spuit die goed in met remmenreiniger en daarna laten leeglopen en droogblazen of laten verdampen.
De actuator zelf moet je even loschroeven en kijken of de plunjer niet vervuild is (schoonspuiten met remmenreiniger en droog blazen) raak het inwendige van de cilinder en de plunjer niet aan met je vingers of poetsdoeken.
Hierna kun je alles weer monteren - als de actuator speling heeft, dan kan wat vloeibare pakking geen kwaad)

Kort samengevat: :o
Je probleem bestaat uit 2 delen:
- De benzinedamp solenoide werkt waarschijnlijk niet goed (en staat los van de LPG, maar wordt aangestuurd door ECU/lambda-sensor)) en moet worden vervangen.
- AG verdamper is waarschijnlijk dichtgeslibt met teer. Als hij echt niet meer werkt, dan kun je altijd nog een goede 2e hands monteren (van de sloop of zo).

Je moet maar even bij Renault informeren wat zo'n klep kost, het is een redelijk veelvoorkomend probleem, dus als je boft, hebben ze hem op voorraad. 8)

BTW: EuroGas (AG) zit in Utrecht,  dus voor de verdamper hoef je niet naar de dealer.

Tony

Hierbij het schema:



Een storing aan dit systeem is merkbaar doordat de motor stationair wisselt in toerental en/of de motor onregelmatig loopt. De soleno?deklep wordt aangestuurd door de injectiecomputer/lambda sensor.
Controleer de klep door de slang (gemerkt met ?can?) los te maken en een vacu?mmeter op de klep aan te sluiten. Tijdens stationair draaien van de motor moet hier een constant vacu?m (+/- 500 mbar) op staan.
Als deze waarde teveel schommelt (meer dan 10 mbar in 10 seconden) dan is de klep defect.

Deze storing kan ook worden uitgelezen met de XR25 #23 bij de dealer of iemand die dat ding heeft (ik  geloof Remko).

Ton de Jong

Het euvel is gevonden, het was de mapsensor en een kapot stappenmotortje. Kosten 363 euro maar wel een nieuwe stappenmotor en sensor.
Ik ben al lang blij dat dit verholpen is. Hij loopt zelfs weer als een zonnetje op gas.

Toch bedankt voor alle tips.

Tony

CiteerDaarnaast komt er een vervelend geluid (tikken) uit een kastje rechtsvoorin de motorruimte. Het engelse woord voor dat kastje is evaporative canister.

Dat had dus hierop betrekking.  ;D

En als die het niet goed doet  - ook een kwaaltje - dan heb je hetzelfde probleem.

hurri

dit komt me bekent voor bij mij was het de computerkast rechtsonder het dasbord
als er iemand met lange benen rechtsvoorin zat drukte hij een stekker van de computer los
er zitten er 4 of 5 op dus probeer dat eens en bij mij was een pooltje van zo.n stekker gesmolten
bruine kleur   succes  hurri

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev