Advertenties


Hoe bobine vervangen

Gestart door flokkie, 25 januari 2006, 17:03:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

flokkie

Hoi,

Ik heb inmiddels 2x 's nachts stil gestaan langs de snelweg omdat er een bobine er mee ophielt. De ANWB heeft niet de benodigde spullen bij zich, dus werd ik weggesleept.
Nu begreep ik dat het redelijk simpel is om zo'n bobine zelf te vervangen. Klopt dit, en kan iemand mij vertellen hoe ik dat zou moeten doen? Of is het toch verstandiger om dat door een garage te laten uitvoeren?
Ik hoor graag van jullie!

Groeten,

Dennis

elmar

Als je een beetje technisch bent is het wel te doen.
Je kan ze een voor een wisselen en dan starten, dan merk je vanzelf welke er stuk is.
Wat ik zelf normaal doe is de stekers van de injectoren verwijderen, zo hoor je heel goed welke cilinder niet mee doet, maar omdat jij een megane II hebt met een 16v motor kun je hier niet bijkomen.

Dus 1 voor 1 en dan doet hij het weer.

O ja de stekers van de bobines aftrekken heeft geen zin want cilinder 1+4 en 2+3 staan in serie, wanneer je bij een van de 2 de steker er afhaalt vallen er gelijk 2 cilinders uit.

Suc6 er mee. grt Elmar

Roy

#2
Citaat van: flokkie op 25 januari 2006, 17:03:52
Hoi,

Ik heb inmiddels 2x 's nachts stil gestaan langs de snelweg omdat er een bobine er mee ophielt. De ANWB heeft niet de benodigde spullen bij zich, dus werd ik weggesleept.
Nu begreep ik dat het redelijk simpel is om zo'n bobine zelf te vervangen. Klopt dit, en kan iemand mij vertellen hoe ik dat zou moeten doen? Of is het toch verstandiger om dat door een garage te laten uitvoeren?
Ik hoor graag van jullie!

Groeten,
Dennis


het is redelijk simpel te vervangen gewoon kapje over de motor er ff aftrekken dan ff dopje 10 losdraaien stekkertjes ff los halen is makkelijker dan de stekkertjes er weer op..? auto starten? dan ff een voor 1 omhoog halen welke niet reageerd is stuk... valt de motor uit bij het er uit halen dan is die nog goed..!!!
ik zou wel ff langs de de dealer gaan zit namelijk een korting op ;) meenstal 2 halen 1 betalen ;)

su6

elmar

Citaat van: Roy op 26 januari 2006, 00:39:37
Citaat van: flokkie op 25 januari 2006, 17:03:52

het is redelijk simpel te vervangen gewoon kapje over de motor er ff aftrekken dan ff dopje 10 losdraaien stekkertjes ff los halen is makkelijker dan de stekkertjes er weer op..? auto starten? dan ff een voor 1 omhoog halen welke niet reageerd is stuk... valt de motor uit bij het er uit halen dan is die nog goed..!!!
ik zou wel ff langs de de dealer gaan zit namelijk een korting op ;) meenstal 2 halen 1 betalen ;)

su6


Ik zou het niet zo doen, want zoals ik er boven al heb geschreven de bobine`s staan in serie dus er vallen er gelijk 2 uit dusss...... :P :) :D

Roy

Citaat van: elmar op 29 januari 2006, 12:11:56
Citaat van: Roy op 26 januari 2006, 00:39:37
Citaat van: flokkie op 25 januari 2006, 17:03:52

het is redelijk simpel te vervangen gewoon kapje over de motor er ff aftrekken dan ff dopje 10 losdraaien stekkertjes ff los halen is makkelijker dan de stekkertjes er weer op..? auto starten? dan ff een voor 1 omhoog halen welke niet reageerd is stuk... valt de motor uit bij het er uit halen dan is die nog goed..!!!
ik zou wel ff langs de de dealer gaan zit namelijk een korting op ;) meenstal 2 halen 1 betalen ;)

su6


Ik zou het niet zo doen, want zoals ik er boven al heb geschreven de bobine`s staan in serie dus er vallen er gelijk 2 uit dusss...... :P :) :D

@ elmar !!

hoezo niet zo???
Als je de stekkertjes er op laat zitten werkt dit het beste/snelste
door ze 1 voor 1 omhoog te halen je moet alleen zorgen dat je zelf geen flik krijgt

groeten roy

elmar

Sorry Roy je hebt helemaal gelijk als je de stekers op de bobine`s laat zitten en dan omhoog trekken zal ook werken. 8) :D

En inderdaad, pas op voor vonkjes, staat meer dan 10.000 volt op en dat doet pijn aan je arm en handen  :'(

Roy

@ elmar

Okok.. dacht al doe ik het nu altijd verkeerd :P 

groeten roy



Ruben

Heb je er toevallig een uit begin 2004?
Mijn Grand Tour is van januari 2004 en daar hebben ze bij de 90k beurt alle vier de bobines vervangen omdat die schijnbaar slecht zijn.
Dat is een bekend probleem en ze hebben het onder garantie gedaan.

Ik zou dus even langs de dealer gaan. De ANWB gast die mij hielp kwam dit probleem met deze auto heel bekend voor.

Roy

de meenste pen bobinnes die onder het nummer 324 -3 zitten (dus bv 220 -2)
staad er in geslagen

hier heeft renault een regeling voor!!! ook naar de 2 jaar garantie

Gerard Paas

Citaat van: elmar op 30 januari 2006, 12:55:44
Sorry Roy je hebt helemaal gelijk als je de stekers op de bobine`s laat zitten en dan omhoog trekken zal ook werken. 8) :D

En inderdaad, pas op voor vonkjes, staat meer dan 10.000 volt op en dat doet pijn aan je arm en handen  :'(
klopt, en daar kun je nog wel een volle dag last van hebben o-)
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

Dirk-Jan Scholten

Wij hebben een Megane II (1.4 16V). Twee jaar oud, maar al twee keer bobine moeten laten vervangen door dealer. Van verschillende kanten hoor ik, dat de bobine een zwak punt is van de Megane. Als ik het goed berijp, heeft elke cylinder een bobine, de andere kunnen dus ook nog stuk gaan. Weet iemand of de nieuwe bobines van betere kwaliteit zijn en dus minder gauw stuk gaan? Heeft het dus zin om de andere bobines ook alvast te laten vervangen? Dirk-Jan Scholten

Dirk-Jan Scholten

Die bobines toch... Voor wie er wat aan heeft, het antwoord op mijn bovenstaande vraag heb ik in middels gevonden: bobines gefabriceerd voor dag 330 van het jaar 2003 (dus serienummer 330.3 of lager) kunnen inderdaad "sneller" stuk gaan. Voortijdig vervangen is dus zinvol (of een reserve meenemen).

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev