Advertenties


Verhoogd stationair....

Gestart door fitz, 14 februari 2010, 18:52:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fitz

Hoi forumers,

Ik heb een megane coupe 1.6e uit '98 (K7M motor etc.)
Het volgende probleem doe zich voor:
Volgens mij moet de motor verhoogd stationair lopen tijdens rollen met de koppeling ingetrapt. Tenminste dat deed de megane wel tot een poosje geleden. Nu dus niet meer... als ik nu de koppeling tijdens het rijden indruk, valt het toerental naar net onder de 750 rpm. Soms valt het toerental nog verder naar beneden en schommelt dan weer wat omhoog en omlaag tot ik stilsta. Bij stilstaand stationair draait het prachtig stabiel rond.
Stappenmotor heb ik onlangs vervangen en dat heeft weinig geholpen. Het gasklephuis is mooi schoon. Het slangetje van de mapsensor is als nieuw. Bougies zijn praktisch nieuw.
Verder maakt het voor zover ik kan beoordelen niet uit of de motor warm of koud is. Als de motor koud is loopt hij wel mooi verhoogd stationair. Hij start koud goed met ongeveer 1100 rpm... lijkt me wel in orde.
Vanmiddag heb ik de motor even in de noodloop gedwongen (stekker mapsensor los) en daar even wat mee gereden. In de noodloop is het toerental steeds in elke omstandigheid prachtig stabiel.
Ik kan op dit moment niks anders bedenken dan dat het aan de snelheidssensor kan liggen, maar zou dan ook niet de snelheidsmeter instabiel moeten zijn, of soms helemaal niks moeten doen? Of zijn deze twee systemen van elkaar losgekoppeld?
Als iemand tips heeft, of als iemand weet waar het aan ligt, dan hoor ik het graag!


Alvast bedankt,
H

maXcomX

Ik zie het probleem niet zo...
Verhoogt toerental moet alleen bij koude motor.
Als hij verder goed stationair loopt, dan is dat toch ok?
Als er verbruikers aan staan, dan loopt het toerental iets terug, dat is normaal.
Er zijn niet zoveel zaken die verkeerd kunnen gaan, versleten potmeter, vervuild luchtfilter, versleten lambdasensor etc. Maar snelheidsensor?

RobScénic

Misschien de inlaatluchttemperatuursensor (minimaal 3x woordwaarde bij scrabble..) kapot? Kan zijn, want dan krijgt je computer verkeerde waardes. Die sensor zit in de slang die van het luchtfilter naar de gasklep loopt
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

DHL

Ik denk dat we dit in de garage ooit eens gehad hebben en dat het toen de potentiometer was die stuk was. Was wel een Laguna 1.6

RobScénic

Oftewel de TPS-sensor, beter bekend als gasklepsensor.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

fitz

't is niet een enorm probleem, maar voorlopig wel irritant..
Ik denk dat ik het gasklephuis nog 1 keer uit elkaar ga slopen en echt helemaal schoon ga poetsen.
Als dat niet helpt, laat ik het maar even zo en wacht ik even af tot het erger/minder erg wordt.
Poetsdoeken, wattenstaafjes en carburateurreiniger liggen klaar....
Ach en hij rijdt wel en niet slecht ook.

Ik denk morgen na het werk even schoonmaken... zou leuk zijn als het weer wat beter ging, want ik moet vrijdag naar Utrecht (vanuit Groningen).

Bedankt voor de tips en reacties allemaal.

mvg,
h

fitz

Goed, de gasklep vandaag gepoetst tot het glom van binnen... nergens nog enige zwarte troep te bekennen.
Daarna even een stukje gereden en het lijkt wel beter te gaan.
Toch raar als het daar wel aan zou liggen... nauwelijks 20k km geleden heb ik het ook al eens helemaal schoongemaakt en dan zou het nu alweer te smerig zijn om goed te werken? En eerlijk gezegd vond ik het gasklephuis niet noemenswaardig vies van binnen. Maar ja, als het zo goed is, dan ben ik wel weer blij :) en als het probleem blijft, dan zie ik wel weer verder.
Ik moet nog even een goede file tegenkomen om 'm echt even te testen (misschien vrijdag richting Utrecht)

In ieder geval bedankt voor de reacties en tips e.d. (ik hou ze in m'n achterhoofd)
gr,
h

fitz

@maxcomx
"Verhoogd toerental moet alleen bij koude motor."

Ik kan inderdaad nergens terugvinden dat K7M verhoogd draait tijdens rijdend stationair draaien. En toch deed hij het en nu na het uitgebreide schoonmaken ook weer... Als je uiteindelijk stilstaat zakt het toerental ongeveer 100 toeren en loopt hij de bekende 720 rpm.

Snelheidssensor was inderdaad vergezocht, maar ja, je moet wat bedenken ;) en als je mij eerste bericht goed leest, dan twijfelde ik er toen al aan.

Oh en voor de liefhebbers van handleidingen (subzero) http://en.calameo.com/read/00002232085db32d90bfa

mvg,
h

fitz

Toch even een update.
Vrijdag toen ik de auto startte, schommelde het toerental nogal, vooral toen ik direct erna de lichten aanzette. Het bleef schommelen, toen heb ik de auto maar van contact afgehaald en opnieuw gestart, hierna was het en stuk beter.
Wat me al een poosje opvalt en ik weet niet zeker of het vreemd is, is dat het start toerental bij koude motor soms vrij langzaam op gang komt... het toerental stijgt langzaam. Soms blijft het toerental zelfs een halve seconde hangen op een te laag toerental om daarna door te schieten naar een normaal koude start toerental.

in thread http://www.meganeclub.nl/index.php?option=com_wrapper&Itemid=62 beschrijft the_paashaas een soortgelijk probleem, waarop maxcomx een antwoord had dat betrekking had op de startmotor.
Zou mijn probleem met het startrelais te maken kunnen hebben, zoals maxcomx beschrijft? Hij is uitgelezen en toen waren er geen storingen en waren al de waardes goed.

Als het wel aan de startmotor ligt, waar kan ik die bosch startmotor krijgen, behalve in Duitsland? (ik neem aan dat dit dezelfde startmotor is als in de F3R motor) Hella levert ook startmotoren voor de 1.6e btw... is dat wat?

mvg,
h

maXcomX

Het lijkt een beetje op een lambdasensor  of potmeter probleem.
Ik kan helaas de link naar de startmotor niet openen, die werkt niet, want dan kom ik op de forum index. Maar lijkt me niet dat dat iets met schommelend toerental te maken heeft. De startmotor (bosch) wordt ook op sommige modellen van Volvo gemonteerd (moet je even naar een Bosch-dealer om uit te zoeken welke dat is)

fitz

Ik hoop dat deze link wel werkt http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=10890.0
Laatste paar dagen is het probleem niet meer voorgekomen, dus ik wacht even af.
Bedankt voor de tips maxcomx.
gr,
h

Gerard Paas

anders ff de krukas positie sensor nakijken, is bij mijn coupé ook een keer stuk geweest met de zelfe problemen als die van jou
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

fitz

Bedankt, ik neem het mee. Had jij geen startproblemen toen Gerard?
mvg,
h

Gerard Paas

pakte wel slecht op met een koude motor idd Y
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev