Advertenties


DPF sensor Megane IV 1.3 tce vervangen

Gestart door rollingstone321, 11 november 2022, 12:17:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rollingstone321

Hi Meganisten,

Ik heb een probleem met mijn megane (p1453), hou houdt in tussen 2000 en 3000 toeren en zit nu constant in limp mode. Laten uitlezen bij de renault garage en blijkt een fout te zijn aan de DPF sensor (differential pressure sensor). Ik dacht dat alleen diesels deze sensor hadden voor de roetfilter, maar dus ook mijn 1.3 tce.

Garage vraagt +400 euro om dit te vervangen, maar aangezien ik redelijk technisch ben wil ik deze sensor graag zelf vervangen. Nu mijn vraag:

* waar zit deze DPF sensor op de 1.3 TCE?
* waar kan ik een goede werkplaatshandboek vinden voor deze klus (of video)
* Iemand hieral ervaring mee? blijkt iets dat vaak kapot gaat.

Groeten, Michiel

mark29

Tip voor de volgende keer, kijk ff met die monteur mee, en vraag hem: ooooh en waar zit dat? En dan wijst die vriendelijke man dat aan.
En een beetje monteur geeft je ook wat uitleg.

Roetfilter zit inderdaad ook op die nieuwste benzine motoren, aan de hand van de druk verschil sensoren meet die hoe vol de roetfilter zit.
Zodat deze weet of die moet gaan regeneren.
Vaak zijn die sensoren niet kapot, maar de slangetjes gescheurd. Door de warmte worden ze poreus en scheuren ze open.

Ik heb met deze motoren niet echt sleutelervaring meer, ongeveer met de komst ervan ben ik vertrokken uit de garage. Wel er net ervoor nog trainingen voor gehad.

mark

Bij de 1.3 gaat de sensor zelf kapot, is alleen als 1 geheel met de 2 slangetjes te krijgen.

Is verder lekker uit te leggen zo. Als je dat ding in de handen hebt, kijk je bovenaan achterop het motorblok, en vervang je de zelfde sensor. Terwijl je je zelf een paar nieuwe vloekwoorden leert.

mark29

Oke deze dus wel met sensor, en niet zoals op de 1.5 dci.
Ja die was ook drama met vervangen, altijd kapotte handen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev