Advertenties


EDC Automaat schakelt raar, wellicht software update?

Gestart door japser1976, 3 augustus 2019, 16:17:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

japser1976

Allereerst een vraag, aangezien ik altijd in een traditionele automaat (Nissan Almera 1998) reed, ben ik gewend dat als ik mijn rem loslaat, dat de auto gelijk gaat rollen. Bij de Megane lijkt het wel of de versnelling er later in komt, hij gaat niet gelijk rollen maar laat een soort koppeling opkomen. Is dit normaal? Hij gaat op een hoogje zelfs eerst naar achteren en dan gaat ie pas rollen...verder merk ik dat ie af en toe een beetje bonkt met schakelen als je bijvoorbeeld eerst gas geeft, dan remt en dan weer gas geeft, is dit normaal? Heb ook gehoord dat er een software-update zou moeten zijn voor de EDC? Dan zouden ook veel problemen opgelost kunnen worden...enig idee waar ik dat kan laten doen? En hoe lang dat duurt en wat dan de kosten zijn?

Veel vragen iig, hoop op veel antwoorden !-!

mark29

Bij de renault doen ze naast autos verkopen ook maken.
Dan kunnen ze aan de parameters met de clip zien wat de slijtagestand is van jouw dubbele koppeling. En ze hem  herprogrammeren voor de nieuwste software.

Maar eerst dat laten checken. Dan pas koppeling vervangen ivm bonken.
Een universeel garage kan die opties niet zien. Behalve mooie praat verkopen aan jou.

japser1976

Mooi, goed om te weten. Bizar eigenlijk wat ze allemaal kunnen.
Zitten daar nog kosten aan of is het gewoon even meten en dan weer door?

mark29

Ze steken tijd in je auto. Dus dat kost wel wat.
Maar een goeie diagnose is goedkoper dan nodeloos een bak demonteren.

A110

Een EDC automaat kan je niet vergelijken met een traditionele automaat.
In een EDC automaat heb je te maken met 2 koppelingen in 1 unit.
1 koppeling bedient de oneven versnellingen en de andere koppeling de even versnellingen.

Dus uw gevoel van er moet een koppeling opkomen klopt ook wel.
Daarbij heb je nog steeds te maken met veel mechanise onderdelen die in werking worden gezet door een elektromotor om de koppeling te bedienen.

Op onze site een kleine uitleg met een foto erbij hoe zo'n dubbele koppeling er in onderdelen uitziet.

http://www.franseautoservice.nl/edc-specialist.html

En zoals mark29 ook aangeeft met de clip van Renault kun je meer zien. Dat neemt niet weg dat een goede (dure) universeel tester ook deze gegevens kan lezen. Alleen moet je dan weten wat de nummers en getallen betekend. En daaruit de conclusie maken.
Er word inderdaad regelmatig een update uitgebracht en die zal je bij de dealer moeten laten installeren. Ook het opnieuw inlezen is het beste bij de dealer te doen. Daar gaat onze tester ook de fout in. Moet wel zeggen dat we sinds vorige week een nieuw merk tester hebben maar daar ga ik morgen mee aan de gang met een EDC bak probleem. Ben benieuwd wat die tester allemaal kan.

Als alles goed wekt is het ook een hele fijne automaat.
Alleen als er iets is zijn de reparaties erg duur. De koppelingsunit vervangen kost je tussen de €2200,- en €2500,-

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev