Advertenties


Lekstroom gevonden (?)

Gestart door Wereldrenault, 12 mei 2019, 16:55:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wereldrenault

Hoi allen,
Mijn eerste post hier. Heb sinds vorig jaar een Megane en ben ervan verkocht, enorme ritten gemaakt en een zeer degelijke auto.
Nu heb ik alleen een elektraprobleem:

klassiek verhaal; lekstroom, dus accu was na een week leeg. Accu moest sowieso vervangen dus dat gedaan.

Toen kwam het volgende, bij starten zowel als contact maken en enkel startknop drukken komen 12 piepjes (ik kan zowel in de handleiding, haynes als op het internet nergens vinden wat dat betekend)

Ik neem aan dat de 12 piepjes aangeven dat er nog lekstroom is. Verder geen foutmeldingen e.d.
klopt dit? Heeft iemand ooit eerder deze piepjes gehoord/erover gelezen?

Vandaag zekeringen getrokken met de volgende conclusie;

er staat 0.4 A op als de auto uit staat (portier dicht).
Ik vond de volgende stroom-eters:

0.2 A --> coupe cons (stroomonderbreking)
0.02 --> Radio
0.03 --> spiegelverwarming
0.05 --> elektrische ruitbediening

Nu is mijn vraag; is 0.4 A een te hoge lekstroom, en is de coupe cons inderdaad de boosdoener?
Zoja, dan kan ik verder zoeken naar wat er nu mis is

Overigens, na werk aan de accu gaat de passagiersruit altijd alleen nog maar stapsgewijs open en dicht, niet continu (dus moet steeds opnieuw drukken).. ik nam bij de starthulp aan dat het kwam door een lege accu.. maar na het meten was dit ook het geval

Hartelijk dank

mark29

Goed uit je verhaal begrijp dat we praten over een megane 2? Ipv megane 1?

0,4 is te hoog ja.
Wanneer meet je dit? Na op slot zetten? Ook als die al een uur op slot staat?

Geef even wat info waar we het over hebben. Dan kunnen mensen je beter helpen.

Wereldrenault

Sorry, ja, het is een megane grand tour 1.5 dci 60 E3. Of dat megane 1 of 2 is weet ik niet.
De auto staat op slot, ongeveer een uur al, via pluspool gemeten en de lekstroomg per zekering als aangegeven gemeten.
Bouwjaar 2005 en een bedrijfswagen.

De vraag gaat vooral om
1. Of die 12 piepjes bekend zijn. Ik kan er nergens iets over vinden, ben benieuwd of mijn vermoeden juist t is
2. Wat ik nu kan doen nu ik de boosdoener(s) heb gevonden

Ik neem aan dat 0.1 A of nog lager de gewenste meting is
Zelfs met de coupe cons, radio en spiegelverwarming eruit kom ik op de 0.15 a
Misschien ook de dynamo checken?

A110

#3
Ik vermoed dat die piepjes met je radio te maken heeft als de originele er nog in zit.
Uit mijn hoofd zeg ik dat je dan nog een land instelling moet invoeren. Dit kan met het loshalen van de accu gebeurd zijn.

Het stroomverbruik mag eigenlijk niet boven de 0,03 amp bedragen. Dit meet je door de pluspool los te koppelen en tussen de pool en accuklem de multimeter te plaatsen in de ampere stand. Of nog makkelijker een amperetang gebruiken. Daarna auto opslot zetten en zeker zoals mark29 schrijft een uur laten staan. Deze tijd heeft een auto gewoon nodig om compleet in rust te gaan.

Over een zekering kan je wel meten maar dan moet de auto dus compleet in rust zijn. En dan moet je geen ampere meten maar volt meten, want als er een stroomverbruiker is heb je een spanningsverschil en dit meet je in de volt stand. Je mag dus geen spanning meten over de zekering, heb je wel een spanning dan zit daar dus een probleem. En ook nooit een zekering eruit halen omdat dit al kan veroorzaken dat de elektronica wakker word en je dus weer een verkeerde meting hebt.

Raam moet je inleren, gewoon stapsgewijs dicht en open doen en dan even knop beet houden in bovenste en onderste positie stand. Dan herkent de electronica de open en dicht stand weer.

Succes
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Wereldrenault

Bedankt voor de reactie,

Raam werkte direct weer, dat is fijn. Radio ga ik ook proberen of dat de piepjes geeft; Ik kreeg echter de piepjes al voordat mijn accu was uitgevallen/vervangen en de radio nog gewoon werkte
Er was niks gebeurd maar van de ene op de andere dag de piepjes
nadere toelichting; ik heb inderdaad het stroomverbruik gemeten zoals je beschrijft; pluspool en de accuklem; 0.4 A
dit was na stilstaan en op slot.

Toen zekeringen een voor een losgehaald/teruggezet en opnieuw gemeten; het kwam of terug op 0.4 of ging dus (bijv met coupe cons 0.2 omlaag), deur was nog steeds op slot

als het inderdaad de stroomonderbreking is weet ik niet goed hoe ik dan het individuele storende onderdeel moet vinden

A110

Zoals ik schrijf nooit bij gesloten auto een zekering eruit halen dat zorgt ervoor dat de computers uit hun slaap worden gehaald en je een verkeerde meting krijgt.
Meet het spanningsverschil over de zekering. Zoek anders op youtube hoe je dit moet doen, staan zat filmpjes op.

Let op dat er meerdere componenten op een zekering kunnen staan. Staat niet altijd in de handleiding.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

In de handleiding staat vaak zekering voor ruitenwissermotor, maar de startvergrendeling kan er goed bij worden gezet, zonder dat dit kenbaar is.
Als erop infotech een schema word word opgevraagd van de indeling van de uch en upc is dat pas vaak te zien.

Nogmaals auto neerzetten, deuren open zetten, maar dan de slotjes op slot zetten met een schroevendraaier en dan de auto vergrendelen, en een uur later pas gaan meten, dit is echt zo belangrijk.
Bij bedienen van een slot of een ander elektrisch component gaat hij van ruststroom af, en ja dan meet je een hogere stroomverbruik, maar dat is normaal dan, en dan houd je je zelf voor de gek met meten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev