Advertenties


Accu vervangen

Gestart door Relaxerijder, 1 maart 2015, 22:49:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Relaxerijder

Ik heb een Megane, 1,5 cdi, bouwjaar 2010, met TomTom navigatiesysteem.
Nu starten de auto vandaag niet en hebben we er hulp bij nodig gehad.
Accu voor zien van snelstarten en hij starte direct.
Conclusie: accu is aan het einde van zijn latijn.
Nu lees ik in de handleiding dat het vervangen van de accu moet gebeuren door een garage om dat het moeilijk zou zijn.
Volgens mij is het gewoon, eerst de min losmaken dan de plus.
Nieuwe accu er in, eerst de plus en dan de min, probleem toch opgelost.
Of komen er nog zaken bij die ik over het hoofd zie.
Er zit wel een TomTom navigatiesysteem in, misschien is daar een code voor nodig of voor de radio?

Wie kan mij hierbij adviseren.

mark29

Ja veel meer is het niet.
En gebruikelijk controleer je dan 3 dingen, klokje, ramen, radio.
Dus je zet de klok op tijd.
Ramen even omlaag, dan weer omhoog, en dan vasthouden.
En de radiocode invoeren.

Maar jij hebt een megane 3 met navigatie, die ramen hoef je waarschijnlijk niet in te leren meer.
De klok is ff wachten pakt ie van gps.
En code vraagt ie ook 9 van de 10 keer niet meer om bij deze modellen.

Relaxerijder

Hoi Mark 29,

Bedankt voor je informatie.
Vandaag naar een automaterialenhandel geweest.
Deze bood aan om de accu nog een keer door te meten, maar de accu was echt aan het einde van zijn latijn. Maar hij bood aan om de nieuwe accu er kosteloos in te zetten.
Ik zij dat is prima, maar kan de stroom er wel op blijven staan i.v.m. de electronica.
Dat was geen probleem, daar had hij een mooi apparaatje voor.
Apparaat aangesloten, accu verwisselt, apparaat afgesloten en klaar is Kees. !-!
Al met al was het deze keer zeer simpel en ik hoefde alleen af te rekenen, met korting 88 euro.

Tedo

Ik wil ook mijn accu vervangen door een nieuwe van Varta. Kan ik deze gewoon wisselen zoals hierboven omschreven? Of kan de elektronica (navigatie) niet zonder stroom?

mark

Zoals m'n naamgenoot al zei, radio code hoef je bijna nooit in te voeren bij de megane 3 als de accu polen even los geweest zijn. Waarschijnlijk zal die met de eerste x op contact nog ff vragen of er een nieuwe accu in is gekomen.  ;)

Tedo


mark29

Klopt.
Al is er een truc met extra accu en kabels. Aangesloten omhoog pakken om er voeding op te houden.

Maar zoals ik aangaf, het is zo gedaan. En megane 3 is wel heel makkelijk.

Tedo

#7
Hij zit er in. Wel zijn die zijdelingse bouten lastig bereikbaar. Daardoor had ik het beugeltje als laatste gemonteerd, zodat ik de accu in de bak heen en weer kon schuiven om erbij te komen.
Wel met een paar vonken.  o-)

Wel is de nieuwe accu iets zwakker (54Ah i.p.v. de standaard 60Ah), maar wel iets hogere startkracht (530 t.o.v 510).

cortrans

Bij mijn vorige auto (een Skoda Fabia) ging de accu ook dood.
De gespecialiseerde accu handel bij ons in de buurt, heeft er een speciale stekker voor gebruikt om het systeem "op stroom" te houden, die hij in de contact sleuf drukte waar normaal de garage een laptop aan hangt om het systeem te checken.

Let er bij het vervangen van een accu altijd op dat er een speciale accu in moet als er een start-stop systeem op uw auto zit........
Ga dus niet altijd direct voor de goedkoopste accu.....
(verkocht) Mégane iV Hatchback dCi 110 Bose, 8.7 inch R-link II, Easy Life Pack, kleur: Rouge Flammé. Staat nu op zwarte alu velgen van Dezent TD Dark met Kleber Krisalp met 205/55/16' winterbanden

www.beroepschauffeurs.com (HET forum voor de beroepschauffeur)

Tedo

Ik heb gelukkig geen start-stop.  Y
Is je accu ook meteen een stuk duurder.
Ik ga meestal voor een Varta, de originele die er in lag (Renault-Nissan) was ook van Varta.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev