Advertenties


Even frustraties kwijt...

Gestart door MadBull, 1 februari 2018, 19:58:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MadBull

Ik dacht mijn remmerij aan de voorkant wel ff binnen aanzienlijke tijd te vervangen  o-)
Al eerder met de achterkant gedaan, moer nu heb ik geen beschikking over een brug. Dus auto
opgekrikt op de oprijlaan, wiel eronder vandaan en de remklauw demonteren. Wat zat dat ding vast
zeg! Een waterpas als hefboom gebruikt en ja, de bouten kwamen los. Toen waren de boutjes van de geleide-
pennen aan de beurt. En ook deze zaten muurvast, zo vast dat er, na behoorlijk kracht gezet te hebben, een
boutje afknapte  l- :neen:

Ok, we gingen "vrolijk" verder. Toen was de remschijf aan de beurt. Zoals kenners van de Megane 2 allicht weten,
is dat deze met twee kleine torx boutjes (muur  l- ) vast zitten. Een kwam na veel kracht zetten los, maar
die ander he?! Die draaide ik natuurlijk dol. En nu? Informatie gezocht en de conclusie was dat de kop van het boutje
verwijderd moest worden. De ene deed dat met de boormachine en de andere met een beiteltje. Nou, het is na heel
veel tijd gelukt om de schijf te verwijderen. Bijna de hele dag naar de bliksem, maar een kant is nu gedaan. En de afgebroken bout van de geleide-pen hebben ze bij de lokale garage kunnen verwijderen gelukkig!
Nu met frisse tegenzin morgen de andere kant doen. Heb al gekeken en een boutje van de schijf kwam los, maar de
andere precies hetzelfde verhaal  :cry: . Dus nu morgen de boormachine erop en nu maar hopen dat alles loskomt.
Heb alles goed in de kruipolie gezet  Y

Wish me all the luck  8)7

zapp

#1
Die waterpas die je als hefboom hebt gebruikt, kan je wel weggooien  :D

Suc6!

(ik heb bij mijn Megane2 vorig jaar de voor-remmen vervangen, en dat ging redelijk probleemloos. Ik ben toen naar een Doe-Het-Zelf garage gegaan, daar zit je redelijk warm en droog, en je hebt goed licht)

Mastertje

voor de torx bouten pak ik meestal een centerpoint, (doorslag met punt) en tik ze daarmee los. moet op werk vaak loshalen, maar hoef nooit te boren.. succes morgen
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

mark29

#3
Jouw werk volgorde is verkeerd, ook met zuigers terug drukken pas als de klauw eraf is gaan er veel de mist in.

Ik haal eerst de boutjes van de remschijf los, torx 40 op luchtsleutel, klapt ineens los.
Lukt dat niet, dan kan je door de remklauw heen nog een schroevendraaier steken om de remschijf te blokkeren tegen het draaien. en dan met een centerpoint los tikken.
Haal je eerst alles los, kan je lastig die remschijf tegenhouden en kost je dat een hand extra.

Dan remklauw onderste boutje los, klein beetje omhoog wippen, en dan met een klein bandijzertje/wringijzertje van een cm of 20 druk je de zuiger terug met de remblok en schijf als hefboom, geen gedoe met waterpomptang en de klauw die heen en weer slingert aan de remslang. Zuiger terug, dan helemaal om hoog kantelen en met bovenste geleidepen eruit schuiven. Bovenste boutje hoef niet eens los.
Dan remblokje eruit, de 2 bouten dop 18 van de gaffel, met luchtsleutel, of met momentsleutel als lange arm ff loswippen. gaffel eraf halen, de remschijf hangt al los, en de boel is eraf, reinigen en terug zetten.
Max 10 minuten per kant werk. Als je fatsoenlijk gereedschap hebt, en een werk methode, uitleggen blijft lastig, maar als je het ziet zie je makkelijker de simpele trucs waardoor je niet meer hoeft te tobben.

MadBull

Bedankt voor de tips! Maar zoals ik al zei kon ik niet terecht bij de DHZ-garage, anders was ik daar echt heengegaan. Scheelt zoveel als je inderdaad goed gereedschap hebt... Ik heb geroeid met de riemen die ik had, dus geen luchtsleutel, of goeie momentsleutel, etc. En vandaag begonnen met de andere kant en ja hoor, weer hetzelfde probleem! Wel eerst de remschijf geprobeerd los te maken en dat lukte na een flink tijdje met een beiteltje. Ik heb een soort braampje gecreëerd en daar het beiteltje tegen gezet en het moertje losgetikt. Daarna appeltje eitje inderdaad. Karweitje van niks. Wij rijden weer met nieuwe schijven en blokken rond.   

duckie1098

Momentsleutel moet je zowiezo hebben, al is het alleen maar om je wielen en remklauw weer vast te zetten.Loshalen van die boutjes gaat inderdaad makkelijk met een centerpunt, krijg le ze 999 x van de 1000 keer mee los.Die boutjes moet je niet te vast zetten, beetje vet eraan en net aan zetten.heb jij of de volgende eigenaar gemak vanen ze kunnen er toch niet uitlopen als het wiel erop zit..En om nou op de flens waar de schijf en het wiel op zitten te gaan wrikken met een remschijf, nee, ik niet althans.

duckie1098

Vergeet geen loctite, niet supersterk, te gebruiken voor die remklauw.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev