Advertenties


Turbodruk weg

Gestart door ErvinF, 19 juli 2017, 23:47:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ErvinF

Beste mannen,


Ik heb waarschijnlijk een probleem met of de intercooler of turbo zelf van mijn megane 3 1.5dCi 110pk turbodiesel van juni 2012 met 160k op de teller.

De gevolgen die merkbaar zijn tijdens het rijden is.dat de turbo zo goed als weg is tot 3000toeren. Daarboven trek hij perfect. Wel begint hij te fluiten tussen 3-4k toeren. Wat ook opvalt is dat de dikke rubberen slang weinig tot bijna niet onder druk komt.te staan bij vol gas geven. Deze slang is onderdeel van de aansluiting tussen motor en intercooler. En dient voor zover ik weet keihard te.zijn bij vol gas geven en hoog in toeren te draaien. De drukomvormer werkt overigens prima en tot dusver geen breuken in slangetjes kunnen vinden

Ik kan geen lekkage/vloeistoffen vinden onder of rondom de intercooler zelf. Echter heb ik wel ontdekt dat de bodemplaat voorin die met 7 dop10 bouten vast zit een verse natte olievlek heeft. De plaat is voorzien van een isolatiematje deze zit vol olieachtige substantie. Recht boven de natte olievlek zit de kartelpan die inderdaad een beetje zweet maar dat is vrij normaal.met 160k op de teller lijkt me.

Ik heb via via wat info proberen in te winnen. Meeste monteurs zeggen intercooler lek of turbo probleem. Dus wordt waarschijnlijk een nieuwe intercooler of anders turbo revisie. Heeft iemand nog andere sugesties? En wat mij ook opvalt is dat er niet veel garages zijn die een intercooler kunnen cq willen testen op lekkage...

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten van Ervin

mark29

Ik zie nu nog wat gokken aan jouw tekst, vervang niks tot je 100 procent zeker de oorzaak hebt, anders geef je veel geld onnodig uit.
Als de slangen inderdaad niet hard worden zal er ergens wat lekken waardoor je niet voldoende turbodruk krijgt.
De olielekkage op die plek kan van een gescheurde intercooler of slang zijn inderdaad, maar ook van een andere eerdere lekkage, bijvoorbeeld van de o-ring van de intercoolerslangen, die lekken namelijk vaker.

Laat iemand anders gas geven en ga goed luisteren of je het ergens hoort blazen, sissen, en ga voelen met je hand, spuit de boel in met zeepsop, kijk waar je bellen hebt, uit eindelijk zal je de veroorzaker wel vinden, haal desnoods de voorbumper eraf, dan heb je veel meer zicht op het circuit namelijk.

De turbo zelf, zou ik in eerste instantie nog niet verdenken, deze gaan niet zo vaak meer kapot, tenzij jij met te laag oliepeil rijd, of lange tijd heb gereden en met te oude dikke olie.
Dus eerst naar een lekkage zoeken bij de intercooler en de intercooler slangen. En de lekkage goed schoonmaken met remmenreiniger of een hogedruk met ontvetter.
Heb je geen idee waar ik het allemaal over heb, haal er dan iemand met verstand van autos erbij.

ErvinF

Dag Mark,

Allereerst dank voor je reactie! Fijn dat je zo meedenkt en ik kan me gelukkig prima vinden in je uitleg cq. advies.

Heb de auto samen met 3 verschillende monteurs gereden en redelijk uitgebreid (zonder demontage) van bovenaf onderzocht. De olievlek op de onderplaat heb ik zelf gevonden bij de wissel van winter/zomer set(velg+band).
In maart de onderplaat volledig uitgespoten onder hoge druk, 3 maanden later begin juni geconstateerd dat de olievlek weer volledig terug was al dan niet erger/groter dan voorheen.

Auto heeft altijd netjes op.tijd zijn beurten bij Renault dealer gehad dus wat vloeistoffen en filters betreft kan het uitgesloten worden. Ik ben 2e eigenaar nog geen jaar in bezit en in maart bij 135000 (iets eerder dan nodig) grote beurt gehad. Beste vloeistoffen en filters gekocht A-merken deze heb ik zelf vervangen en complete distributieset toch door garage laten doen. Hij is vorige maand netjes door de APK gekomen bij kwikfit.

Om even terug te komen op het deel van onderzoek doen naar de mogelijke oorzaak, 3x binnen een week tijd bij 3 verschillende garages. We hebben eerst een testrit gemaakt en daarbij verschillende situaties uitgeprobeerd. Rustig op laten komen, vol gas en door schakelen tot 6, vol gas in zijn vrij, terugschakelen, optrekken met en zonder cruise controle en tot slot noodstop gemaakt. Alle 3 monteurs merkten en concludeerden hetzelfde; de druk is zo goed als weg trekt pas vanaf 3k toeren op de manier zoals het meteen zou moeten. Echter klonk de motor normaal/goed zoals een ingereden diesel hoort te klinken. Na testrit onder de kap onderzocht, van boven kurkdroog. Overal met de hand onderlangs en zijdelinks/rechts gevoelt conclusie geen directe voelbare/hoorbare lekkage. Ik ga vol gas 5k toeren maken in vrij terwijl monteur onder de kap hangt geen sissen blazen etc. Verder hebben 2 monteurs naar de turbodruksensor gekeken (beige/zwart vlak voor de EGR met 2  dunne rubber slangetjes) de druk door de slang was prima. Echter was de conclusie grote dikke slang van motor naar intercooler komt niet onder druk te staan, geen lekkage hoorbaar/voelbaar aan uiteinden van deze slang. Dus intercooler of toch de turbo dan volgens alle 3.

Dank voor je tip/advies om de boel met zeepsop in te soppen wie weet geeft dat toch meer resultaat.

Ik heb me trouwens laten vertellen dat zo'n rubberen dikke slang niet los verkrijgbaar is bij de dealer maar dat je hele set moet nemen voor paar honden euro. Heb jij hier meer info over toevallig?

Alvast bedankt Mark ik ga straks proberen bumper los te krijgen. Klinkt makkelijker dan gedaan ben ik bang voor😊

Groeten,

Ervin

mark29

Ik vind een bumper demonteren niet moeilijk, maar ik kan niet veel met computers, zo heeft ieder zijn ding he.
Als het verhaal zo klopt ben ik ook bang voor een turbo, maar een kleine lekkage kan een vergelijkbaar probleem al veroorzaken namelijk.
3 proefritten was niet nodig geweest als de eerste al een clip erin had gehangen en de parameters had bekeken tijdens de proefrit overigens, dit vind ik wel een misser, maar goed geen turbodruk is geen turbodruk daar is geen computer voor nodig, maar is hij wel uitgelezen met een clip? Wie weet word de boel geblokkeerd door een storing.

ErvinF

Klopt Mark ieder zo z'n ding. Heb gelukkig geen 2 linker handen dus zal wel goed komen denk ik. Helaas geen tijd gehad vandaag wilde wel doen maar kwam wat tussen.

Vergeten te vertellen dat hij ook uitgelezen is. Geloof alleen niet met een clip maar kon wel zien dat het een obd2 was. Foutcode was p0299 turbocharger/supercharger underboost. Mijn antwoord daarop was 'joh meen je niet had ik je ook kunnen vertellen zo na de proefrit' beetje sarcastisch maarja dat de druk onder de maat is is duidelijk merkbaar. Waar komt het alleen vandaan??

Wie weet biedt de zeepsop experiment morgen meer uitkomst😉 ik hou je op de hoogte....will be continued

A110

Bovenop je motor zit het vacuumklepje wat je turbodruk regelt, deze gaan nog weleens kapot. Hierdoor ook turbodruk verlies. Vacuumklepje is kapot.

Waar zit de olielekkage precies? Het kan ook de krukaskeerring achter het vliegwiel zijn.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Mastertje

we hebben in de werkplaats een rook machine.. ideaal voor dit soort  problemen
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

mark29

Zeker! Die rookmachine staat bij ons op de aanvraag voor toestemming al een tijd.

ErvinF

@A110 EGR-klep is door de garage gereinigd. Zat aardig vol en vast met roetaanslag maar  heeft weinig baat gehad nadat hij blinkend schoon weer terug was geplaatst. Daarna was de MAP-sensor niet ok volgens de garage dus €60 neergelegd om dat kleine zwarte pokkeding met membraam te vernieuwen. Ben het zoeken naar de oorzaak via de garage ondertussen beetje zat aan het worden. Elke keer is het gokken maar wel €75 per uur de man rekenen. Vandaar mijn interesse voor dit forum. Fantastische uitvinding dit😊
De krukaskeerring lekt wel ietsjes meer aan het zweten dus scherp opgemerkt maar lijkt me sterk dat een dergelijke olievlek door dat beetje zweet wordt veroorzaakt. Hier kwam ik trouwens achter via de garage die de riem deed vervangen. Was ook een projectje buurman en buurman zeg. Hebben ze de distributieriem incl waterpomp en spanrol vervangen kom ik de auto ophalen zegt de monteur lijkt me dat je een kleine lek bij je krukaskeerring hebt is niks om je zorgen over te maken veel meer dan dit zal hij niet gaan lekken. En nu komt het mooiste van alles: "ik had geen tijd meer was al 17uur anders had ik nog wel de moeite genomen nieuwe tussen te zetten". Even voor de goede orde zo'n ringetje heb je met paar tientjes maar het vervangen kost je een halve dag dus via de garage een dikke weekloon.

@Mastertje dat is inderdaad ook een optie. Wat kost een dergelijke 'rook-test'bij jullie? En waar zit je precies met de garage? Moet zeggen dat tot dusver nog niemand die naar de auto gekeken heeft op het idee is gekomen een dergelijke test met rookmachine uit te voeren. Is dit zeldzaam of domweg te goedkope oplossing voor een garage?

Ik ga morgen.eerst lekker soppen op advies van Mark.



A110

Ik bedoel niet de EGR-klep!
Die word tegenwoordig bij Renault onterecht als boosdoener aangezien maar die kleppen gaan bij Renault nagenoeg nooit kapot.

Ik bedoel echt het vacuum regelklepje die de turbodruk regelt, zie link hieronder.

https://myalbum.com/photo/5KO7i9Ko09Yi/1k0.jpg

Bij ons staat er ook een rookmachine in de planning. Pas geleden ermee mogen werken maar ik heb al aardig wat kleine storingen op kunnen lossen door zo'n apparaat.
Zelfs bij mijn eigen auto had ik 2 kleine lucht lekkage's.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

ErvinF

@A110 bedoel je deze?
Bij bezoek aan de garages hebben alle 3 monteur deze gecontroleerd en zeggen dat goed is. Voor zover ik kon zien haalden ze de 2 slangetjes eraf en bliezen lucht door conclusie hij werkt. Is dit gebruikelijk?

https://www.google.nl/search?q=vacuumklep+renault.megane&client=ms-android-samsung&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiup4qzh5rVAhUFYlAKHdcACP0Q_AUICSgB#imgrc=3lfMvJI2ZvPnLM:

Het zou fantastisch zijn als met vervanging van dat vacuumklepje turbo weer als herboren zou werken, maar ben beetje viorzichtig geworden met te snel dingen vervangen en heleboel geld kwijt te zijn aan "oplossingen" die geen oplossingen blijken te zijn. Hoop dat je me beetje kunt begrijpen na een EGRklep en MAPsensor verder zonder resultaat van het probleem.

Maar als jij zegt dat de monteurs de vacuumklep verkeerd hebben getest of in ieder geval.niet zoals het zou moeten....en volgens jou het klepje gemakkelijk bezweken kan zijn na ruim 160k op de teller en redelijk sportief rijden dan vindt ik het nog wel de.moeite waard deze uit te proberen. Nieuwe aan te schaffen dus!

A110

Daarom vervangen wij nooit zomaar onderdelen in onze werkplaats.
Eerst duidelijke diagnose voordat er onderdelen, in de meeste gevallen, onterecht worden vervangen.

Het is een vacuumklepje daar moet je niet op blazen maar wij zetten er een vacuumpompje op en dat vacuum moet dan gehandhaafd blijven. Dit zouden ze nog kunnen controleren.
En verder inderdaad wat al gezegd is kijken of er niet ergens een lekkage zit. Het kan natuurlijk dat inderdaad door steenslag de intercooler kapot gegaan is.

Succes
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Mastertje

met rook machine ben je ongeveer een half uur tot een uur bezig.. Ik zit in het hoge Noorden.. Veendam.. Y
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

mark29

En veel mensen vervangen alleen het vacuumklepje, maar kijken niet of het t stukje eronder verstopt zit, daar willen wel eens plastic stukjes in gaan zitten en zo de boel verstoppen.

mark29

Is dit al opgelost? Mee denken is leuk, maar achteraf terug communicatie is dan wel zo attent ook van de topicstarter.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev