Advertenties


Distri wissel K4M

Gestart door Nikk, 2 maart 2017, 15:22:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nikk

Toen ik de Megane I had aangeschaft was niet bekend wanneer voor het laatst de distributieriem was gewisseld.
Kon gewoon op dezelfde voet verder gaan als ik altijd gedaan heb, wat is; we gaan het zien.
Ooit maar een keer fout gegaan ergens diep terug in de vorige eeuw met mijn Granada 2.3
Voelde bij dit prachtige karretje toch wat onprettig na een tijdje. Als de snaar zou breken bleef ik maar denken. Had nog wat gewacht of er via de zoon van de vorige eigenaar
wellicht nog rekening werden gevonden waaruit zou blijken wanneer de wissel voor het laatst was gedaan maar toen hij het huis van zijn overleden vader geheel had uitgeruimd
leverde me dat buiten de 2e sleutel, dakdragers, afdekzeil bagageruimte en 3e hoofdsteun achter geen verder papierwerk op.   

Goed, besloten dat de snaar moest worden gewisseld.  Zelf doen is ( nog ) een brug te ver. Prijzen opvragen bij garagebedrijven gaat het al snel richting de 800+ euro.
Via het Renault forum werd hulp aangeboden. Heel mooi. Spullen besteld, set gereedschap voor wissel ( van Felix ) kunnen lenen en een tweekoloms brug bij een Dhz garage besproken.

Degene die me heeft geholpen ( lees, de riem wissel heeft gedaan ), heeft gelijk wat andere zaken bekeken.
Conclusie, inderdaad een mooi exemplaar deze break. Bekende punten onderzijde auto zien er nog goed uit.
Motorsteun rechts bleek wel lek. Schijnt sowieso vaak het geval te zijn. Die onder de auto ook versleten.
Verklaart wellicht het licht schokken bij optrekken. Weer een puntje op de lijst erbij dus.

De riemwissel zelf verliep zonder bijzonderheden. Uiteraard zijn gelijk waterpomp en rollen, multiriem etc meegepakt.
Na 3 1/2 uur werd het sein, start em maar eens gegeven. De K4M snorde nog steeds tevreden :->

Om een idee van kosten te geven; 171 euro materiaal ( Mr auto ) en 3 1/2 uur brughuur a 12,50 / uur.
Zal zonder brug ook wel te doen zijn maar ( erg ) lastig. Als je zelf handig genoeg bent kan je dus
op deze manier voor een 220 euro klaar zijn.

Ben er blij mee en slaap nu weer ietsje beter :->







En een mooie sticker onder de kap:->




Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark

Voor die motorsteun aan de distributie kant, heeft powerflex inlegstukken voor.

Het is de PFF60-221 voor de clio rs 172 en 182, maar past zoals je ziet ook gewoon op een k4m steun.  !-!

Deze steun gaat geen kant meer op  !-!


mark29

Maar onder die steun, als je die met die 3 bouten los haalt en op zijn kop neer legt, zit een rond gedeelte gevuld met vloeistof.
Deze zijn vaak ook gescheurd. Ik denk dat hij deze bedoelt.

Felix

Mooi fris riempje! Zo te zien lekker veel ruimte. Op een Megane 2 is het toch een stuk lastiger om die waterpomp te plaatsen, dat moest bij mij op de tast. 8)7

mark29

Clio RS is krap. De rest van renault is goed te doen hoor.
Voor je de riem doet de pendelsteun los gooien dan kanteld de motor een stuk meer, creeer je zo meer ruimte.

mark

Bij een clio 2 is het ook vrij krapjes, met die grote klauwen van mij.  :D

Nikk

Citaat van: mark29 op  2 maart 2017, 17:39:15
Maar onder die steun, als je die met die 3 bouten los haalt en op zijn kop neer legt, zit een rond gedeelte gevuld met vloeistof.
Deze zijn vaak ook gescheurd. Ik denk dat hij deze bedoelt.

Die is inderdaad lek.



Gaan we vervangen
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

Citaat van: Felix op  2 maart 2017, 21:15:03
Mooi fris riempje! Zo te zien lekker veel ruimte. Op een Megane 2 is het toch een stuk lastiger om die waterpomp te plaatsen, dat moest bij mij op de tast. 8)7

Valt bij de Megane I toch ook tegen qua ruimte. Je kunt er redelijk bij doordat je het blok met een krik omhoog duwt. Zit links nog vast en daardoor draait ie rechts dan omhoog. 
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark

Nou veel meer ruimte krijg je niet hoor,bij geen enkele auto.  ;)

mark29

Ja clio is zowiezo krapper. Maar heb je al eens een riem van de clio rs gedaan, de 2 liter? Dat is nog een uitdaging. De rest id goed op gevoel te doen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev