Advertenties


Scenic 1.6 AUT schakelt slecht en noodloop

Gestart door benuitzandvoort, 13 december 2016, 12:55:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

benuitzandvoort

Hallo allemaal.
Omdat ik het zelf altijd zo irritant vind als mensen zich aanmelden op een forum zodra ze een probleem hebben terwijl ze daarvoor niets van zichzelf hebben laten horen zal ik me eerst maar eens introduceren. (voor wie dit niet interesseert scroll dan direct door naar "Probleem:")

Ik zocht voor mijn vrouw een auto die van buiten compact was, maar van binnen juist weer ruim. De tweeling kinderwagen moest achterin passen maar we zochten iets compacter dan de Chrysler Voyager, daar zou ik zelf mee gaan rijden. Al vrij snel is de keuze gevallen op een Renault Megane Scenic uit 2001 op LPG. 292.000km op de teller waarvan 140.000 in de eerste 2 jaar maar op zich heb ik liever een goed onderhouden auto met veel kilometers dan een slecht onderhouden auto met weinig kilometers. De auto heeft wel het laatste half jaar stil gestaan bij de garage omdat de vorige eigenaar de garagerekening niet wou betalen, aldus de handelaar. Dit was ook terug te zien in het tellerstandrapport.

Direct na de koop heb ik een afspraak bij mijn garage gemaakt voor een soort aankoopkeuring, maar dan achteraf. Het was onduidelijk wanneer de distributie was vervangen, de remolie was aan vervanging toe, remschijven en remblokken achter waren slecht, 2 banden waren nieuw maar 2 andere waren verdroogd, multiriem was verkeerde maat (te smal) en een kleine beurt kon sowieso geen kwaad.
Bij navraag bij de garage waar de auto was ingekocht bleek de distributie op 170.000km te zijn vervangen.
Omdat ik toch wil dat mijn vrouw een knappe auto heeft en besparen op onderhoud de slechtste besparing is heb ik de distributie laten vervangen (incl. waterpomp, krukaspoulie en multiriem), nieuwe banden, remmen achter incl. wiellagers, remolie, en een oliebeurt. Zelf heb ik het luchtfilter en preventief alle vier de bobines vervangen voor Valeo bobines.

Probleem:
Al enkele keren is rond 70km/u de automaat van 4 met een klap naar 3 teruggesprongen waarbij het automaatlampje ook ging branden. Daarvoor schakelde de automaat vooral koud vrij bokkerig maar niet altijd, vooral terugschakelen vond ik vreemd verlopen en bij opschakelen lijkt de bak "tussengas" te geven. Eenmaal op temperatuur verloopt het schakelen over het algemeen probleemloos tenzij je volgas 0 naar 100 optrekt of snel afremt. Bij de garage hadden ze gezegd dat ik maar moet gaan rijden en dat de problemen wellicht komen door het halve jaar stilstaan, maar dat was voordat de automaat naar noodloop ging, dat gebeurt pas nadat alle onderhoud heeft plaatsgevonden.
Ik heb nu een prijsopgave voorgeschoteld gekregen van 1475 euro ex.btw voor bakrevisie en dan moet de bak er nog onderuit ook. Totaal gaat dus richting de 2000 euro...

Nu ben ik via Google op dit forum terecht gekomen en ontdekte dat ik niet de enige ben met deze klachten. Als ik het goed begrijp zijn de 2 oliedruk regelkleppen in het hydraulisch blok van de DP0 bak een bekende kwaal. De anwb heeft de auto uitgelezen en hier kwam ook naar voren dat de automaat een storing "afregeling oliedruk" gaf.
Daarnaast een storing op allebei de lambda sondes wat het inhouden op benzine en het hoge gasverbruik verklaart maar dat laat ik nu even buiten beschouwing.
Natuurlijk kan ik de stoute schoenen aantrekken en de kleppen zelf vervangen zoals hier https://youtu.be/WsJBWWLtP7w maar liever laat ik dit doen door een garage waar ze ook meteen het oliepeil goed kunnen afmeten.
Weet iemand een adres voor gereviseerde hydroblocks of liever nog nieuwe (afhankelijk van de prijs) zodat ik de auto kan wegbrengen met hydroblock en al?
Of heeft iemand nog zoiets liggen?
Op Marktplaats zijn er genoeg adressen te vinden die revisies doen voor weinig maar helaas heb ik op marktplaats vaker pech dan geluk.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Nikk

Als het een DP0 bak is dan begrijp ik wat ik her en der lees dat het inderdaad storingsgevoelige bakken zijn en wellicht dure reparaties . Heb zelf deze bak ook in mn Megane 1 ( gaat nog goed ).

Zou ook ff op het Renault forum je vraag stellen. 

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

benuitzandvoort

Vandaag even op de sloop geweest. Kreeg het "fantastische idee" om een hydraulisch kleppenblok te kopen, deze te reviseren (nieuwe kleppen erin) en deze dan door de garage te laten monteren en inleren. Helaas begrepen ze niet waar ik het over had en begonnen over een kleppendeksel  8)7

Weet iemand in welke modellen/jaargangen de DP0 bak zit? De Scenics die ze hadden staan waren allemaal handgeschakeld en in het magazijn hadden ze ook geen scenic automaatbak. Als ik weet op welke auto's de bak nog meer zit dan heb ik eerder een hydraulisch blok gevonden!

Overigens, wellicht toeval, heb ik nog een flesje 5in1 automaatbehandeling via de vuldop erin gegoten. Sindsdien lijkt de boel weer prima te schakelen maar graag klop ik dit af op een groot stuk onbewerkt hout! Resultaat zal wel tijdelijk zijn maar ik denk dat ik wel kan stellen dat de automaat zelf nog prima is en dat het probleem echt in de hydraulica zit. Wat denken jullie?

mark29

Die 2 nieuwe drukklepjes monteren.
Nieuwe pakking en olie erin.
Monteur betalen, lekker rijden weer en niet druk maken.

benuitzandvoort

Was in eerste instantie ook mijn idee maar mijn garage ziet dat niet als oplossing. Zij willen het uitbesteden en die willen op hun beurt weer de hele bak reviseren. Dealer wil ook alleen het complete hydraulisch blok vervangen. Om die reden zoek ik dus ook een hydraulisch blok, eventueel een gebruikte die ik dan zelf van nieuwe kleppen voorzie.
Is er een transmissie specialist in de regio Haarlem die wel alleen die klepjes vervangt? Of in ieder geval in Nederland met een goede prijs en reputatie, en vooral weet van de procedure van ATF niveau peilen bij dit type bak?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev