Advertenties


Hikkende 1.4 TCe

Gestart door A110, 19 november 2015, 17:04:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Felix

#30
De 1.4 TCe (H4JT dacht ik?) heeft toch multipoint injectie ipv directe injectie?
Nevermind. Even een foto van het inlaatspruitstuk opgezocht en toen bleek ik er toch naast te zitten.

A110

Citaat van: mark29 op 27 oktober 2016, 17:34:57
A110 was jij ook monteur?
Je zou de inlaat er eens eraf kunnen halen en dan kan je deels de kleppen zien, mogelijk zie je vervuiling aan de kleppen.
Als dit te erg is, kan die ook problemen veroorzaken.

Ja klopt ik ben monteur met een eigen bedrijfje.
Mijn TCe is nog een indirecte inspuiting. Ik heb mijn inlaatspruitstuk begin dit jaar al eens verwijderd en mijn motor is inwendig perfect schoon, geen vuiltje te zien.

Maar ik weet er alles van, interne vervuiling is bij de THP van de PSA groep enorm groot waar ik veel mee te maken hebt.

Ik heb ook nog aan een ketting of spanner zitten denken maar daar loopt mijn motor veels te netje's voor. Er zijn ook geen geluiden hoorbaar wat je eigenlijk altijd wel heb bij een koude start. Of onregelmatig draaien (verkeerde timing).
Koppakking zou een mogelijkheid kunnen zijn maar ik heb geen witte rook of koelwater verlies dus dat sluit ik ook uit.

Ik heb vandaag het gasklephuisje verwijderd en het zwarte plastic deksel eraf gehaald. Was heel simpel om te doen. Popnagels doorboren en je kan het er zo vanaf halen. Wat mij opviel is dat er helemaal geen pakking tussen zit wat ik raar vind ivm binnendringen van vocht.
Verder is het een simpel systeem en ik kon geen rare dingen zien.
Na alles gemonteerd te hebben doe ik wel altijd alles weer opnieuw inleren en resetten zodat de motor ECU weer in een basis instelling staat en ik moet zeggen dan reageert de motor beter op het gasgeven waarbij bijna geen hikjes meer te voelen zijn.

Wat ik nog wil gaan proberen is om de slang van de benzinedampen los te koppelen bij het inlaatspruitstuk zodat ik het hele vacuumsysteem van de brandstof uit kan schakelen en kan uitsluiten. Het kan zijn dat er een klein vacuumlekje aanwezig is in het systeem.

Zo blijven we bezig en van de straat.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

adinsx

Heb een update voor je, alleen niet de juiste voor jouw 1.4 denk ik.
Laat ik bij gistermiddag beginnen. Zoals gezegd gingen ze de kleppen bekijken en toen ik einde middag langs kwam waren ze volop bezig met reiniging van de inlaatkleppen. Forté Valve Cleaner werd daarvoor gebruikt, en inderdaad het was een grote zwarte smurrie. Opvallend want er stond pas 20.000 km op dit blok (vervangen bij 81k, nu 101k op de klok).

Directe inspuiting, dus ja dat komt veel voor. We schrijven er regelmatig over in ons vakblad. (onder de techneuten hier wellicht bekend, vakblad AMT)

Zal een paar foto's even uploaden.
In opdracht van Renault zijn ze dus gistermiddag/avond de kleppen gaan reinigen.
Zojuist weer even gebeld, en na de kleppenreiniging was het inhouden verdwenen. Goed nieuws dus. Nu moet alleen nog een compressie / lektest gedaan worden. Deze gegevens moeten naar Renault en dan moet er akkoord komen.

Ziet er dus naar uit dat ik vanavond het leenhok (een III Estate Limited. Comfortabeler dan mijn GTline op 18", maar mist handsfree wat ineens bijzonder irritant is :p) terug kan brengen en de witte weer op kan halen.

Jouw 1.4 TCe is zoals je al zegt indirect ingespoten, dus daar zal je probleem niet liggen. Check toch de kettingtiming eens, bij mij ging het heel lang goed namelijk. Ik had al een 'ratelend' klachtje bij 40.000 km, vooral bij een bepaald toerental, of stationair rollend in de eerste versnelling. Bij 81.000 sloeg hij 's morgens niet meer aan. Al moet ik wel zeggen dat ik het inhouden toen nooit gemerkt heb.

Tot slot als we het toch over vervuiling hebben. Tunap heeft reiniging van inlaten met granulaat. Over een 2,5 week organiseren we een kennisevenement (AMT Live), en daar gaan ze het ook demonstreren. Schijnt bijzonder goede en goed uit te voeren reiniging te zijn. BMW en de PSA-merken hebben deze reiniging gehomologeerd.
Wie interesse heeft (sorry, reclame maar goedbedoeld) toegang is gratis, gebruik als kortingscode even AMTRED als uitnodigingscode van de redactie.   !-!

@A110
Mocht je AMT kennen, ik heb altijd interesse in verhalen achter de techneut / ondernemer. Kunnen we daar nog eens contact over hebben ;)
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Yorick

Wat een verhalen en een kennis mannen. Ik blijf het een bijzonder topic vinden wat interessant is om te lezen (afgezien van de klachten natuurlijk..)

Het houdt jullie zeker van de straat  :q Succes verder!

mark29

#34
AMT live in rosmalen? Ik werd er ook al voor uitgenodigd, maar geen behoefte aan om heen te gaan, en bovendien ga ik volgende week op vakantie dus. Edit, ik zie nu dat het net na mijn vakantie is blijkbaar, wie weet.....
Bij ons op het werk was dus vorige een kerel van tunap, die deed dus inderdaad die reiniging, zijn soort van korrels in het nederlands verwoord.
Die set word besteld, zodat we dat binnenkort ook zelf kunnen uitvoeren, hij was er overigens voor een peugeot met vervuiling aan de kleppen, en dat in een renault garage  8)7
Is een apparaat van tunap die zeg maar kan stralen met slangen erbij om de boel ondertussen op te zuigen.
Forte werkt inderdaad met andere middelen, die mannen van forte zijn ook vaker geweest, erg slimme mensen, die gaan alleen met de probleem autos om.

A110

Citaat van: adinsx op 28 oktober 2016, 15:55:32
Tot slot als we het toch over vervuiling hebben. Tunap heeft reiniging van inlaten met granulaat. Over een 2,5 week organiseren we een kennisevenement (AMT Live), en daar gaan ze het ook demonstreren. Schijnt bijzonder goede en goed uit te voeren reiniging te zijn. BMW en de PSA-merken hebben deze reiniging gehomologeerd.
Wie interesse heeft (sorry, reclame maar goedbedoeld) toegang is gratis, gebruik als kortingscode even AMTRED als uitnodigingscode van de redactie.   !-!

@A110
Mocht je AMT kennen, ik heb altijd interesse in verhalen achter de techneut / ondernemer. Kunnen we daar nog eens contact over hebben ;)


Haha.. Ja ik ben lid van het AMT blad en heb al een paar keer met een probleem en de oplossing in het blad gestaan, en ik zit ook regelmatig op het forum. Dus ik ben er wel bekend mee.
En zit toevallig voordat ik hier ging kijken voor reactie's te kijken wat de programmering van AMT live is voor woensdag 16 nov.
Ik denk dat ik zeker weer aanwezig zal zijn. Er zijn weer leuke en leerzame kennis sessie's aanwezig.

Het is voorlopig erg druk bij ons met reparatie's en storingen (Peugeot 107 met semiautomaat met een versleten koppeling, VW Golf 1.9 Tdi met versleten klepstoters waardoor nokkenas beschadigd is, Peugeot 406 uit 1997 waarbij de krukaspoelie kapot gegaan is en een stuk tussen de distributieriem is gekomen waardoor riem van tijd is gegaan maandag op tijd zetten en kijken of de klant geluk heeft of dat er 16 kromme kleppen zijn).
Dus daarom mijn auto weer even op de zijlijn gezet. Als ik weer tijd heb ga ik weer verder.
Ik mag bij mijn ex collega's van de Renault de software weer terug zetten naar OEM om te kijken of het niet aan de tuning ligt. Verder staat nog een compressietest op het programma. En ik zit inderdaad te denken om de timing te controleren. Maar dat schijnt niet zo eenvoudig te zijn bij deze motoren. Misschien dat mark29 dit nog kan bevestigen?
En of er speciaal gereedschap nodig is voor de timing?

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Ja dat is wel nodig, maar ik heb dat nog niet gedaan aan deze motoren, dus kan er helaas niet specifiek in zijn.
Wel diverse gezien waar collega s mee bezig waren.

Zou dan eigenlijk de documentatie op moeten zoeken.

adinsx

Citaat van: A110 op 28 oktober 2016, 19:25:02
Haha.. Ja ik ben lid van het AMT blad en heb al een paar keer met een probleem en de oplossing in het blad gestaan, en ik zit ook regelmatig op het forum. Dus ik ben er wel bekend mee.
En zit toevallig voordat ik hier ging kijken voor reactie's te kijken wat de programmering van AMT live is voor woensdag 16 nov.
Ik denk dat ik zeker weer aanwezig zal zijn. Er zijn weer leuke en leerzame kennis sessie's aanwezig.
Gr. Jeroen

Oh, dan wordt de wereld klein. Want als je AMT openslaat zie je mijn hoofd langskomen op pagina 3  --.
Ik denk dat je er binnenkort iets over de vervuilde kleppen kan lezen in mijn 'Commentaar'
En nu herinner ik me inderdaad enkele 'Opgelost op Garageforum'-artikelen welke collega Joram heeft geschreven en ik vaak even nakeek.
Mooi, die kleine wereld. Dan zie ik je in Rosmalen wel. Vraag er even naar Tom  !-!

@Mark
Je bent ook van harte welkom   ;)

Ontopic:
Zeker even de timing (laten) controleren dan. Succes en ik blijft het draadje volgen hier.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

adinsx

Hoe is het met de hikkende / inhoudende TCe Jeroen?
Bij mij blijft het nu weg na die kleppenreiniging. Wel tijdens ons event nog met de specialisten van Forté gesproken. Zij geven wel aan dat door een iets verlopen timing de motor nog prima kan lopen, maar daardoor wel andere drukpulsen in de inlaat kunnen optreden. Dat kan vervuiling weer in de hand werken. Kortom, hangt lekker met elkaar samen.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

A110

Ik heb de laatste tijd wat meer grote afstanden gereden en daardoor is het hikken wel veel minder geworden en neem ik er nu genoegen mee.
Ik rijd normaal niet echt afstanden waardoor de bougie's kunnen aanslaan misschien heb ik wel te koude bougie's erin zitten.
Maar voor nu laat ik het er even bij.

Je was wel continu in gesprek dus ik heb je niet aangesproken, was het wel van plan maar ik had ook een druk programma van de sessies bezoeken.
Daar zaten inderdaad hele interessante onderwerpen tussen. Ik heb vooral een praatje met Tunap gemaakt.

Het is en word een groot probleem in de toekomst. We zullen het gaan meemaken.

Wel fijn dat het bij jou over is.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev