Advertenties


Verbruik 1.4 16v in Megane II

Gestart door danielrenault, 19 november 2016, 15:49:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

danielrenault

Goedemiddag

ik had is even een vraagje: ik ben sinds augustus dit jaar de trotse eigenaar geworden van een renault megane 1.4 16v uit 2007 met 113.962 km op de teller. nu ben heb ik hem al enige tijd elke dag op en neer aan het gaan naar rotterdam. maar als ik op wil trekken trekt hij langzaam op zeg maar, en ik doe maar 1 week op een tank de garage waar ik hem gekocht hebt die heeft hem uitgelezen maar niks kunnen vinden geen storingen, ook me maat die een garage heeft die heeft hem uitgelezen en kan niks vinden weet iemand hier een optie op of kan iemand mijn vertellen wat het eventueel kan zijn?

zie jullie reactie graag tegemoet

gr daniel

zapp

om iets te zeggen van het benzineverbruik moet je uitrekenen hoeveel km je op een liter kan rijden. Een tank per week zegt niks  8)7

Tedo

#2
Je rijdt dus ongeveer 70 x 2 x 5= 700 km op een tank van 60 liter.
Dat is op zich vrij normaal (wat ik met mijn 1.6 16V reed), je zou de 1.4 16V misschien wat zuiniger verwachten, maar het is ook wel hard werken voor dit kleinste blok in de Megane II.

Volgens deze review zou hij 7,9l/100 moeten halen gemiddeld. Daar zit jij ook ongeveer op.

Nikk

Maak eens een verbruiks monitor aan. Het ervaren van langzaam, is dat in vergelijk Met hoe ie eerder reed?
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

A110

Een 1.4 is best een lichte motor in een Megane zoals Tedo al aangeeft.
Op papier zal hij best zuiniger zijn maar je moet je wel realiseren dat zo'n motor harder en meer moet werken om de auto vooruit te krijgen dan een zwaardere motor die daar minder moeite mee heeft.

En vergeet ook niet dat je in deze tijd veel al met kachel/airco aanrijd en achterruitverwarming aan. Misschien wat meer en langer in de file wat ook niet meehelpt in een zuiniger verbruik.

Verder zegt uitlezen natuurlijk ook niet veel. Er hoeven niet altijd storingen in te staan. Wat ook heel belangrijk is om eens goed naar de parameters te kijken. Deze parameters zijn de waardes die de sensoren doorgeven naar de computer. Er zit een marge in deze waardes als de marge word overschreden dan pas gaat het storingslampje aan.
Voorbeeld: je motor is op temperatuur gemiddeld zo'n 90 graden maar je temperatuursensor geeft maar een temperatuur door van 30 graden. Dit is voor de computer nog een normale temperatuur om niet in storing te gaan maar hij zal bij deze temperatuur wel wat meer gaan inspuiten omdat hij denkt dat de motor nog maar 30 graden is ipv 90 graden. Let op het is een voorbeeld die ik je geeft om het simpel uit te leggen.

Daarom is storingsdiagnose verder kijken dan alleen maar storing uitlezen en dat word nog weleens vergeten.

Zo zijn de waardes van de volgende sensoren erg belangrijk voor een juiste mengsel, inlaatluchttemperatuursensor, motortemperatuursensor, inlaatdruksensor en de lambda-sensoren (2 stuks, 1 voor de katalysator en 1 na de katalysator)

Verder kan een goede garage/monteur al heel veel uit een 4-gas meting van de uitlaatgassen (standaard bij een APK) halen. Maar om deze tijdens een storing te analyseren kan je al heel snel naar probleem sturen. Dit word ook niet veel gedaan maar is wel belangrijk.

Maar zoals hier ook al aangegeven is ga het eens een paar weken meten (meten is weten) tank volgooien, dagteller op nul zetten en kijk hoeveel kilometer je kan rijden op een volle tank. Als de tank leeg is gooi je hem weer vol en dan bereken je het verbruik door het aantal liters te delen door het aantal kilometers wat je hebt gereden. En doe dit een aantal keer om een goed beeld te krijgen. En ga niet altijd van je boordcomputer af deze heeft altijd een afwijking.

Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal.
Succes,
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

zapp

Goed verhaal  !-!
Denk ook aan je rijstijl. Een "sportieve" rijstijl kost benzine.

Ik tank de laatste tijd wel eens super-benzine in mijn megane (1,6 16V) , en (het kan suggestie zijn) maar ik heb het gevoel dattie lekkerder rijdt. Over het verbruik heb ik nog geen gegevens, maar ik ga binnenkort rekenen (volgens de folder moet hij zuiniger rijden op super, maar ik vraag me af of dat waar is)  :?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev