Advertenties


Distributie riem vervangen F7r, hoe kan je het beste de motor blokkeren.

Gestart door ShiftGear ( Erwin de Rijke ), 12 mei 2016, 09:58:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort m'n distributie riem vervangen ( Motor F7r ) en mijn vraag is: Hoe kan ik de Motor het beste blokkeren?
Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig of kan het op een altanatieve manier?

Gr Erwin.
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

mark

Hier heb je speciaal gereedschap voor nodig. Zowel voor de nokkenassen als de krukas.

Christian de Vriend

gewoon merk strepen zetten op de poeli en de oude riem,die stepen zet je over
op de nieuwe,en dan alles vast zetten.

heeft Armand niet zon tool? meestal deed hij dat roch?
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

Ja daar zat ik ook aan te denken, maar stel dat een poeli niet mee werkt en ik verdraai hem dan heb ik een groot probleem.
Ja ik weet niet of die dat gereedschap heeft, kijk bij hem gaat het wat vaker los dan bij ons zeg maar, dus alles is bij hem gangbaar.
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

Christian de Vriend

je kan altijd een ratel op de poeli zetten om hem te verdraaien,mocht dat nodig zijn.

merkstrepen zetten is belangrijkste,en kvs pomp vervangen kan ook geen kwaad.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

mark

Heeft de f7r een poelie met een spie er in?
Dacht dat die ook spieloos was net als de rest van de 16 kleppers.  :?

Jacques

Citaat van: Jacques op  2 april 2013, 23:28:18
Vervangen riem: Gereedschap: Momentsleutel, rondstaafje 10mm (of boortje) en een M6 schroefje van ca 50mm lang, torx sleutels en een luchttol om de krukasbout los te halen. Zonder luchttol gaat die niet los.


Balkje boven het blok of een blokje eronder.

Riem + spanrollen om de 5 jaar of 120 000 km. What ever comes first

Zelf zou ik de ene keer alles vervangen en de volgende keer alleen de riem.

Je kunt het beste de riem + 2 spanrollen samen kopen is voordeliger. De renault deales is prijzig. Kijk anders even op google op e-bay.

Haal je rechter voorwiel eraf
Haal je plastic binnenscherm er af
Verwijder de beschermkap, die voor de multiriem zit eraf.
Haal  de multiriem van spanning door de dynamo te lossen
Haal de multiriem eraf
Verwijder beschermkap distr. deksel
Maak de poelie op de krukas los. Dit ding zit muurvast. Gebruik een goede luchttol.
Rechts aan de voorkant van je motorblok (bij de koppeling) zit een boutje. Dat kun je eruit draaien. Daar kun je een pen van rond 10mm in steken als zuiger 1 en 4 in het BDP staan.
Ontspan de spanrol van de distr. riem.
Nu kun je distr. riem loshalen..
Vervang de 2 spanrollen. De onderste is even stoeien met het plastic deksel.
Op de nieuwe riem staan merktekens. Deze moeten corresponderen met merkteken krukas onderaan (op 6 uur). en de merktekens op de nokkenaspoelies (12 uur)
Span met behulp van een M6 boutje de spanrol. Draai de krukas een paar rondjes en stel de spanning af.
Het deel van de riem tussen de oliepomp en de spanrol moet je tussen duim en wijsvinger 1/8 tot ¼ slag kunnen draaien..

Zelf laat ik meestal de motor even draaien en check dan alles nog even.

Dan de boel verder afbouwen.
Let op: De spie van de krukaspoelie zit 2 tanden versprongen bij de F7R.

Voor foto's kijk even op mijn topic va. 26/3/2011 http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=46&start=60

Jacques

Nog even wat directe antwoorden: 1. Ja speciaal gereedschap te weten een hele goede luchttol. Zelf gebruik ik een Ingresolrand. Deze levert 1600Nm  en je kan alles losdraaien zonder het tegen te houden. Dus ook je centrale moer van je aandrijfassen. Het NL leger gebruikt ze ook en dat zegt wel iets. Ding kost ca 250 euro, maar daar heb je heel je leven plezier van. 2. Er zit een spie in de krukas van de F7P.
3. Mijn laast gekochte distributieset (2 rollen + riem) koste 75 euro bij misterauto (merk Continental). Mocht je een F7R714 hebben, dat is het blok met ketting aangedreven oliepomp, dan heb je nog een extra rol nodig.

Christian de Vriend

Ik weet niet beter,dan dat de f7r-714 enkel in een sport spider lag.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Jacques

Nee, hij zat in de laatste megane's type 1. Ik dacht bj 1998. Dirk Kuipers had zo'n blok. En ja, in de spyder zat hij ook

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

@ Jacques: Bedankt voor je antwoord! Evenals de rest!
Als ik het goed heb, heb ik een 710 motor bouwjaar 1996.
Even ter verduidelijking: balkje boven of onder het blok, is dat om de motor te blokkeren?
En die pen van 10mm is ook om de motor te blokkeren?

Gr Erwin.
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev