Advertenties


Koopadvies nodig

Gestart door karel, 11 oktober 2015, 21:27:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karel

Edit: auto descriptie updated

Beste allemaal,

Ik wil graag een tweedehands Megane (1.4L/1.6L, benzine, 4 deuren, 2005 of nieuwer) kopen en heb hierbij nog enkele vragen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.


  • Mijn budget is 2.500 - 3.000 Euro. Is het realistisch dat ik een kwalitatief goede Megane II met hatchback hiervoor kan kopen?
    (ik zie ze wel te koop staan voor dit soort prijzen, maar vraag me af of deze prijs aangeeft dat hij niet meer in heel goede staat is)
  • Eigenaars van dit type auto: wat is het gemiddelde voor Meganes/Scenics aan onderhoudsbeurten/kosten per jaar?
  • Wat zijn de meest voorkomende problemen met deze auto?
  • Is het verstandig om een Megane II te kopen die 200.000 kilometers of meer, op de meterteller heeft staan?

Ik verwacht door de week niet veel te rijden, maar wel veel korte trips te maken in het weekend naar Frankrijk, Duitsland, Spanje etc.
Is de Megane een betrouwbare auto voor dit soort reisjes?

Hartelijk dank voor jullie feedback!

Tedo

#1
Tip: ga voor de 1.6 16V en laat een 1.4 staan, die komt toch net wat te kort voor deze auto.
En ga voor een phase 2 facelift model vanaf maart 2006, zoals deze.
Je budget lijkt me net toereikend voor een auto in goede staat, maar je moet goed zoeken. Qua onderhoud is het natuurlijk maar net of je pech hebt of geluk. En of grote kosten zoals de distributieriem er nog aan zitten te komen, of net geweest zijn. Sowieso jaarlijks je olie laten wisselen, al zegt Renault tweejaarlijks.
Een vervelende reparatie is een defecte nokkenasversteller, zeker als net je riem vervangen is (want dat moet dan opnieuw). Verder kent een Megane II vooral electrische storingen, zoals aan de elektrische ramen, of kabelbreuken. Dat is ook mijn ervaring.
Het is een echte reisauto. Met mijn grand tour 2.0 16V ben ik meerdere keren naar Zuid-Frankrijk gereden (en degene die hem nu heeft dit jaar opnieuw), en altijd probleemloos (al wilde er een keer de achterklep niet altijd open vanwege kabelbreuk).
Als naar het buitenland reizen echt het hoofddoel is van het gebruik zou ik je dan ook de 2.0 16V aanraden, zoals deze. Dan is het helemaal een fijne reisauto, die op langere stukken op de cruise control rijden zuiniger is dan bij woon-werk verkeer.
Het blok is praktisch onverwoestbaar, en zeker degelijker dan een 1.6 blok.

Felix

Precies, als je vaak op de snelweg zit, ga voor de 2.0. Die maakt veel minder toeren. De 1.6 vind ik zelf een beetje nerveus blokje (ik rijd hem ook).

mark29

Ja joh liever de 2 liter. Alleen al vanwege de ongelukkig hoogtoerige versnellingsbak van de 1600.
De 1.4 is echt onder gemotoriseerd. Leuk voor de stad. Maar echt niet voor de snelweg.

hansenn

rijdt ook de 1.6 en veel lange ritten op de snelweg. Als je bijvoorbeeld in duitsland lekker mee wilt komen moet je toch minimaal 160 rijden. Het kan wel maar dan zit je toch al snel op de 5000 tpm.
Ik heb hem nu ruim twee jaar en hij bevalt erg goed, maar als ik weer voor een megane zou gaan, zou ik de 2.0 nemen. Qua verbruik hoef je het niet te laten.

Yorick

#5
Wel eerlijke antwoorden heren! Kan de topicstarter zeker wat mee.

Edit: Zoiets dus?

Roadkill (Michiel)

Uhm hier even een ex 1.4 16v rijder, dat onder gemotoriseerd valt nog wel mee hoor, ik zou btw de 1,6 16v links laten liggen, die is motorisch minder betrouwbaar en maar iets sterker dan een 1,4. Persoonlijk zou ik als ik nu een Meg 2 zou kopen voor een 2,0 16v met 6 bak kopen. Maar goed even mijn ervaringen met de 1,4, dynamo kan problemen geven, specifiek probleem bij de 1,4 16V, en de ori bobines zijn ronduit slecht, vervang ze door beru,s voor de 2,0 16v en ik heb daarna 0 probs mee gehad. Verder geen motorische mankementen gehad. Ik vond wel dat de remmen sneller dan gemiddeld krom trokken, lampen van het dimlicht gaan max 9 maanden mee, en lampje vervangen is erg omslachtig. Verder viel mij het verbruik tegen, maar dat kan natuurlijk komen omdat ik wel prima met het verkeer op de snelweg mee kon komen, btw met een volbepakte auto inclusief zwaar belaadde vouwwagen kwam ik toch redelijk goed de Ardennen over. Oh bte die van mij reed op gas, gekocht met 127k op de teller, verkocht met 252k op de teller, met nog eerste koppeling,koppakking, uitlaat, als het goed is rijd rijd ie nog steeds en zit de nieuwe eigenaar hier ook soms op het forum.

Maar imho is de 2,0 16v gewoon de beste keus, volgens mij net zo duur in de mrb als de 1,6, maar minder tpm door de 6-bak, en betrouwbaarder, en op de lange afstand misschien nog zelfs zuiniger dan de 1,6
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Tedo

Ik dacht al waar blijft Michiel.  ;)

Maar we zijn er dus wel unaniem over uit qua advies: een 2.0 16V.

Felix

En nog leuker is een 2.0T !-!

mark29

Jazeker, maar daar zijn er niet heel erg veel van.

Tedo

En niet binnen het gestelde budget.

Heatzone (Mark)


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev