Advertenties


Hoog stationair toerental KOUD en WARM motor

Gestart door Lars, 3 januari 2015, 04:26:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lars

#15
Update

Het is opgelost. ( Dacht ik tenminste  :neen: zie volgende Update )

De boosdoener was idd de stappenmotor maar heb echter geen nieuwe gekocht.

Omdat ik geen zin had om nu nog meer centen te verspijkeren aan onderdelen die misschien later blijken niet goed te zijn, had ik besloten toch maar de lokale Renault dealer te bellen in Duitsland waar ik geboren en getogen ben.

Deze wist mij te vertellen dat het waarschijnlijk de stappenmotor is i.c.m interne vervuiling van de motor ( inlaattraject ) wat mede veroorzaakt wordt door de carterontluchting.

Zijn advies was heel duidelijk, schoon maken zonder demontage uitlaatspruitstuk!!!

Hier de stappenplan.

Benodigdheden: Carburateur cleaner en/of Ontvetter ( Dubro ) en kruipolie WD40 o.i.d.

Demonteer de stappenmotor deze zit bij de K4M 79KW/107PK links van het gasklephuis met twee kruiskop schroefjes bevestigt.

Gebruik bij het schoon maken geen remreiniger omdat er pakkingen voorhanden zijn die hier erg slecht tegen kunnen. 

1.Mocht het nu zo zijn dat deze visueel schoon is, is dat nog steeds geen bewijs van goede werking want die pen hoort makkelijk heen en heer te kunnen gaan. Druk echter niet op die pen want als je hem niet in zijn positie terugplaats hoe ie bij de demontage stond kan je dan nare verschijnsel krijgen zoals: of je auto start later niet meer, of loopt heel laag in de toeren of loopt juist wel veels te hoog in de toeren.
Die stappenmotor kan je in zijn onderdelen demonteren. Je hoeft die pen alleen tegen de klok in te draaien en op gegeven moment hou je deze pen, een veer, een metalen busje en de stappenmotor in je handen.
Dit alles kan je nu goed schoonmaken met een doekje en cleaner. Die stappenmotor goed uitspuiten ( cleaner / ontvetter ) tot alles aan viezigheid eruit is, laat deze dan even aan de lucht drogen. Zet hem op een doekje o.i.d. Als deze dan goed droog is, goed spoelen met kruipolie! Laat alle overtollige olie op een doekje of keukenpapier eruit lopen.

2. Verwijder nu de MAP sensor ( naast de olievuldop een klein rechthoekje kastje van 2x5 cm zou ik zeggen ) gewoon stekker ontkoppelen en eruit trekken.
3. Verwijder nu de aanzuiglucht temperatuur sensor, deze zit aan de voorkant van je spruitstuk meestal een grijze stekker. Mocht deze stuk gaan, bij mij waren alle klemmen op de sensor afgebroken. Later gewoon terug plaatsen door de onderdruk in het spruitstuk wordt deze op zijn plek gehouden. Op www.carpartsdirect.nl kan je een nieuwe voor 6 euro kopen.

4. Nu spuit je in alle openingen van het spruitstuk de carburateur cleaner. Verwijder eventuele vervuiling vooral bij de behuizing van de stappenmotor.
Let op! Je hoeft niet te zuinig mee te zijn maar laat hem ook niet afzuipen. Laat het even rusten ( inweken )

5.Monteer nu alles in omgekeerde volgorde terug let er vooral op dat alle pakkingen en O-ringen vrij van vuil zijn.

6.Verwijder nu de luchtfilterbehuizing. Gewoon dat riempje loshalen waar de aanzuigslang mee fixeert is. Die zwarte box naar de slang zit gewoon gestekt even los trekken en beetje bij zij leggen. Die slang hoef je niet los te halen. Nu haal je die twee torx schroeven los waarmee de luchtfilter kast vast zit even nog de onderdrukslang van rembekrachtiger van het spruitstuk los. Stekker even goed inknijpen komt ie zo los, luchtfilterkast kan je nu op zij leggen, die onderdrukslang wel weer terug plaatsen.

7. Start nu de motor mocht ie nu wat vervelend doen komt dat omdat het spruitstuk vol zit met carburateur cleaner help hem anders met beetje gas geven tot ie fatsoenlijk stationair draait.
Laat hem vooral nu goed warmlopen de aanstaande werkzaamheden vindt die zeker niet leuk bij koude motor. 
Zodra ie warm is kan je beginnen de carburateur cleaner in te spuiten bij de gasklep. Hij moet dan wel rond de 3000 toeren draaien. Of je hebt een vriend die even gas geeft of je zet het gaskabel op het spruitstuk klem, ik heb dat met een wasknijper gedaan. Je zult merken zodra je die cleaner inspuit hij de nijging heeft in de toeren te zakken dit komt omdat hij minder zuurstof kan binnenhalen. Spuit die carburateur cleaner met beleid in korte afstanden met een afstand van 20cm in. Je moet ervoor zorgen dat die cleaner mistachtig bij de gasklep aankomt zodat dat zij ook alles zo goed mogelijk kan aanzuigen.   

Als je klaar bent alles weer terug monteren en klaar.

Ik kan alleen voor mij zelf praten die mijne loopt nu zijden zacht vooral stationair. Motor loopt ook visueel gezien erg rustig En mijn Stappenmotor doet het weer.

Misschien heeft hier iemand wat aan hoop dat ik iemand mee kan helpen.

   

Lars

 :woohoo:Maar nu is het echt goed :woohoo:

De boosdoener waren de O-ringen van de gasklep. Deze heb ik vandaag vervangen. Ik had ze al n tijdje liggen maar nog geen zin om te monteren.

Die gasklep demonteren is idd een klote gedoe zonder spiegel of iets moet je gewoon blind werken maar het is wel te doen.

Toen ik klaar was om alles terug te monteren, sleutel gedraaid en hij liep meteen rond.  :sturen:

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev