Advertenties


OBDII foutcodes...

Gestart door Jackioo81, 20 februari 2015, 14:40:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jackioo81

Goedemiddag,

Om te beginnen: ik heb het forum afgezocht, maar niets kunnen vinden. Ook niet iets relevants op andere fora, vandaar dat ik de vraag hier stel. Wel heb ik de (generieke) foutomschrijvingen kunnen vinden en erbij gezet.

onze Mégane I phase II cabriolet 1.6 sport uit 1999 klinkt en ruikt opeens vreemd en ik kreeg na het uitlezen de volgende foutcodes:

P0029 - Aandrijfsysteem
Exhaust Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance Bank 2

P004C - Aandrijfsysteem
Turbocharger/Supercharger Boost Control "B" Circuit Low
(de laatste keer dat ik checkte had 'ie geen turbo- of supercharger...)

P0050 - Aandrijfsysteem
HO2S Heater Control Circuit (bank 2 sensor 1)

DTC Renault P0050 codeHO2S Heater Control Circuit
Code Meaning:
Oxygen Sensors (O2S) or Heated Oxygen Sensors (HO2S) need to reach a minimum operating temperature of 750 degrees F to produce an accurate voltage signal. The faster the heated oxygen sensor reaches that temperature the faster the sensor will start sending an accurate signal to the Engine Control Module (ECM). In order to achieve the require temperature, a heater element is included inside the heated oxygen sensor. The ECM controls the heated oxygen sensor heater element based on signals from the engine coolant temperature and engine load. The ECM controls the heater element circuit by allowing current flow to ground. The ECM monitors the voltage signal received through the heater element circuit and determines the state of the circuit by comparing the voltage detected with the factory specifications.
Code Symptoms:
- Engine Light ON (or Service Engine Soon Warning Light)
Code Causes:
- Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 2 Sensor 1 circuit open shorted to ground - Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 2 Sensor 1 circuit poor electrical connection - Faulty Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 2 Sensor 1 circuit - Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 2 Sensor 1 circuit fuse - Faulty Engine Control Module (ECM) The Error code is generally activated on detection of the following conditions: The P0050 is set when the ECM detects an open or shorted to ground condition on the heated oxygen sensor heater circuit
Code Solutions:
The code means that there is a problem with the heater element circuit of the heated oxygen sensor. Water getting inside the heated oxygen sensor connector can caused the heated oxygen sensor fuse to blow, which is a very common problem for this type codes. Before replacing the sensor, check for the condition of the heated oxygen sensor fuse and connectors. HO2S Heater Control Circuit Bank 2 Sensor 1 is the generic definition for the P0050; however your vehicle's manufacturer may have a different definition and information for the P0050 code.


Er branden geen lampjes op het dashboard.
Iemand dit wel eens meegemaakt? En wat is er aan te doen?

Alvast bedankt!!!

Groeten!

fitz

Lijkt mij dat je moet beginnen met je lambdasonde, zoals in dat onderste verhaal staat. Aansluiting controleren en de zekering.

mark29

loopt ie niet op 3 cilinders? motor stoten enzo.
kan zijn dat er een bobine kapot is.
dan zijn die storingen een gevolg.
focus je niet alleen op de storing!

Jackioo81

Hoi hoi,

druk geweest; late reactie, excuus!

Hij loopt gewoon op 4 cilinders, hij ruikt wel wat vreemd, maar ik denk dat dat komt doordat de ECU verkeerde waardes doorkrijgt van de lambdasonde waardoor hij een te rijk mengsel krijgt. Ik heb m een paar weken geleden ook uitgelezen, gewoon omdat het kan, en toen kwam er geen fout tevoorschijn.

Ik denk dat ik van de week eens de lambdasonde eruit haal en kijk of er wat aanslag ofzo op zit en eventueel een nieuwe opsnor en eens ga proberen of dat effect heeft...

Nogmaals kei bedankt alvast voor jullie hulp!!

Da Likita

Met een goed diag apparaat kun je ook de waardes opvragen van de lambda. Lijkt mij de eerste stap om eens te proberen  ;)

De fout kan er ook anders zijn ingekomen. Vorige keer geen storing, nu misschien door vocht of iets een vals signaal dus ecu ziet dat als fout. Nu eerst fout wissen (koude motor ivm waardes vanaf startpunt), stuk rijden (beetje ruwer als normaal) en goed warm rijden zodat de lambda zn werk gaat doen. Daarna nogmaals afvragen en kijken wat dat geeft. Hoe vaak wij valse fouten tegenkomen door een kapotte zekering, dat de klant een stekker los heeft gehad, platte accu etc

Niet zomaar van alles gaan vervangen. Heeft geen zin en daarmee hoeft de oorzaak niet meer opgelost te zijn.

Succes

Lars

Ik had de laatste tijd altijd een benzine geur rond mijn auto hangen vooral als ie koud was. Had een nieuwe ttemperatuur sensor verbouwd, probleem opgelost...

Het mengsel was dus te rijk...

Jackioo81

Nou, inmiddels denk ik dat ik "veilig" kan concluderen dat het inderdaad een kwestie van de ECU resetten was.

Ik heb de foutcodes gereset, de auto gestart en sindsdien doet 'ie 't weer gewoon goed. Ruikt weer normaal, loopt weer goed stationair, klinkt normaal enzovoorts.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat het motormanagementcontrolelampje (hoeveel scrabblepunten zou dat waard zijn??  ;) ) nooit melding heeft gegeven van een fout, en dat de fout er in bleef staan totdat ik 'm had gereset.

Renault, réparateur d'automobiles :P

Jackioo81

#7
Gloeiende gloeiende.... Had ik maar niks gezegd vanmorgen....

Ik lees 'm voor de zekerheid nog 1 keer uit, storing P004C - Aandrijfsysteem
Turbocharger/Supercharger Boost Control "B" Circuit Low

Het kreng moet naar de APK (eigenlijk afgelopen week al...), dat zul je dus altijd zien...

Iemand nog suggesties, tips, ideeën?

Zou het de luchtmassameter of temperatuursensor kunnen zijn?

Thx....

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev