Advertenties


Kort inhouden bij vol gas geven

Gestart door Nosmo, 7 februari 2015, 19:46:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nosmo

Hallo allemaal,

Ik heb hier al veel nuttige tips etc. van de site gehaalt voor een aantal kleine "probleempjes".
Nu heb ik voor mijn volgende situatie al verschillende topics hier doorgelezen maar kom daarbij niet tot een oplossing wat zich nu bij mij plaatsvind.
Het probleem doet zich niet altijd voor en gebeurt bij willekeurige situatie zoals bv. weertype.
Mijn Renault Megane Grandtour 1.5 dci uit 2004 geeft af en toe de storing inspuiting controleren, hij doet dit dan vooral als ik even vol gas wegrijd (warme motor) bij ongeveer 3000 toeren, hij houd dan heel kort in en dan verschijnt de melding. Ik verlies geen kracht en de motor gaat ook niet in noodloop. Na de eerste melding heb ik de egr klep schoongemaakt omdat ik daar eerder al een probleem mee had en dacht dat dit verband met elkaar had maar de storing komt nog steeds af en toe terug. De auto start trouwens redelijk goed, ook bij een koude start na minus temperaturen.
De auto door een vriend laten uitlezen en volgende codes kwamen naar voren:
P0380 Gloeirelais (verwarmingskring) onderbreking
P0235 Ladedruksensor sensor maximale regelgrenswaarde bereikt.

We hebben die laatste nog getest aan de meter door te kijken wat de verschillende meetwaardes zijn tussen hoe deze moet zijn en hoe die hem meet en daaruit bleek dat naarmate het toerental opliep de waardes verder uit elkaar liepen.
Ik hoop dat iemand het antwoord heeft om dit probleem op te lossen.

Alvast bedankt, Maurice
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

mark29

universele codes ben ik niet zo bekend mee.
als je egr reinigt. haal dat complete huis erbij los en reinig die ook. want die koeken ook dicht bij die k9k motoren van dat bouwjaar..gevolg is dat er te weinig lucht komt.
je hebt een turbo met variabele geometrie. die schoepen kunnen vast koeken. waardoor de auto minder trekt.
demonteer de turbo en haal eens de turbo uitelkaar.

Da Likita

Zijn de gloeiers in orde ? Soms is de eerste code daarmee opgelost, nog niet vaak voor gehad dat het relais kapot was, wel draadje door. Weerstand te hoog

Voor je de turbo los gaat halen, de sensoren gaan en kunnen kapot. Wat de meetwaardes betreft, zitten deze binnen de waardes of enkel gekeken of de waardes veranderden. Als ze niet in een regelbereik zitten is het ook niet goed.

Mark, de 1.9dci 2004 (f9q) heeft die een variabele turbo dat je weet ?

mark29

Dacht het niet, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
Maar ik vond het wel moeilijk te zien, ik weet toevallig dat de 1500 die wel had, en die schoepen moeten verstellen om de opbrengst te vergroten, die gingen vast zitten.


Da Likita

Klopt ja, krijg volgende week een 1.9 die ook minder vermogen levert ineens, heeft lang stil gestaan dus kan ook zoiets zijn en naar het schijnt flink rookt bij overschakelen. Zal het wel zien haha.
Zal eens op zoek gaan naar een antwoord aangaande de schoepen, thanks !

matthew

Eerste storing staat voor een gloeibougie stuk. mjjn advies als je vervangd dan alle 4.
Al gaat het je probleem niet oplossen m.b.t. inhouden.

Dat kan weer de raildruksensor zijn.

Nosmo

Citaat van: Hellspawn op  8 februari 2015, 13:07:21
Zijn de gloeiers in orde ? Soms is de eerste code daarmee opgelost, nog niet vaak voor gehad dat het relais kapot was, wel draadje door. Weerstand te hoog

Voor je de turbo los gaat halen, de sensoren gaan en kunnen kapot. Wat de meetwaardes betreft, zitten deze binnen de waardes of enkel gekeken of de waardes veranderden. Als ze niet in een regelbereik zitten is het ook niet goed.

Mark, de 1.9dci 2004 (f9q) heeft die een variabele turbo dat je weet ?

De werkelijke waardes liepen op tov de waardes die het moeten zijn, nu weet ik niet of deze verschillen binnen een bepaalde marge lag/viel?
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

Nosmo

Citaat van: matthew op  8 februari 2015, 13:56:28
Eerste storing staat voor een gloeibougie stuk. mjjn advies als je vervangd dan alle 4.
Al gaat het je probleem niet oplossen m.b.t. inhouden.

Dat kan weer de raildruksensor zijn.

Ik dacht zelf ook al dat de gloeistiften niet het probleem van het inhouden konden zijn maar meer van het moeilijk starten bij koud weer.
Wel zal ik voor de zekerheid ook eens het huis waar de egr klep aan vastzit gaan schoonmaken, maar met de turbo durf ik zelf niet zo snel aan te beginnen  :)
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

Nosmo

Citaat van: matthew op  8 februari 2015, 13:56:28
Eerste storing staat voor een gloeibougie stuk. mjjn advies als je vervangd dan alle 4.
Al gaat het je probleem niet oplossen m.b.t. inhouden.

Dat kan weer de raildruksensor zijn.

Misschien een stomme vraag maar is de raildruk sensor hetzelfde als de ladedruksensor die bij mij als storing werd uitgelezen?
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

Nosmo

Zo even een Update,
Ik heb vorige week van Forté een flesje turbo cleaner voor in de brandstof tank gehaalt en dit bij de diesel toegevoegd.
Er zit een advies bij hoe dit te gebruiken en heb dit dan ook netjes nageleefd  o-) Ik heb er deze week ongeveer 380 km mee gereden en het pluimen uit de uitlaat was wel een stuk minder als voorheen.

Gisteren ook het advies opgevolgt om het complete huis van de egr klep ook eens schoon te maken.
Het eraf halen van de behuizing was makkelijker dan ik dacht, toen ik dit gedaan had was wel duidelijk dat deze
een schoonmaak beurt nodig had.
Pas na flink met remmenreiniger en een borstel aan de gang te zijn geweest zag je de eigenlijke vorm binnenin de
behuizing weer terug komen, hier kwam echt een heleboel roet en andere troep uit.
Gelijk de slangen etc. waar ik nog meer bij kon komen ook even gedaan. Toen ik alles weer in elkaar had gezet ook gelijk maar even alle stekkers en bedrading gecontroleert en voor de zekerheid met kontactspray ingespoten.
Als laatste heb ik met een turbo reiniger (spray) het geheel via de luchtinlaat extra gecleaned, er kwam nog aardig wat vuil uit de uitlaat.

Daarna de grote weg op om eens te kijken of de storing inspuiting controleren weer te zien was, en helaas JA  :') .
Ik ga nu maar de sensor vervangen die de storing aangeeft.
Ik weet nu wel waar het niet meer aan kan liggen en het heeft nog een voordeel gehad want de auto heeft wel weer een heel stuk meer vermogen terug en hij loopt een stuk rustiger !
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

mark29

Inderdaad 1 voordeel, je auto heeft geen copd meer en kan gewoon ademhalen.
Die huizen koeken gewoon dicht, vies he!

Nosmo

Zo nu zijn we een poosje verder en heb hier even een update hoe het er nu voorstaat.

Ik heb in de tussentijd ongeveer 500 km erbij gereden en wat opvalt is dat ik de storing inspuiting controleren niet meer heb terug gehad, ook is de storingscode niet meer in de computer uit te lezen! Wel die van de gloeistift (1 Stuks) maar die vervang ik binnenkort allemaal even. Ook heeft het cleanen zoals ik hierboven al vermeld had mijn brandstof verbruik omlaag gebracht. Daar waar ik voor het schoonmaken op 5.9/100km zat zit ik nu weer op 5.5/100km. Het is niet zo heel veel maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb. De auto rijd weer een stuk rustiger en heeft ook niet meer van die erge blauwe pluimen als je hem even op zijn staart trapt.
Iedereen bedankt voor de geboden hulp en informatie, wie weet dat iemand anders hier ook nog wat aan heeft. !-!
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev