Advertenties


Nieuwe behuizing voor m'n Sub

Gestart door erik161, 20 juni 2005, 17:00:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik161

Ik ben bezig om m'n kofferbak wat mooier in te kleden. Nu vind ik het een nadeel dat ik een megane coupe heb, met LPG..........

Nu zou ik graag een behuizing om de gastank willen bouwen, maar ik heb totaal geen idee hoe groot de kist moet zijn. Is er iemand die weet hoe je zoiets kunt berekenen?

Je hoort zoveel verschillende meningen. In het boekje van m'n sub staat:  Gesloten kist:  14Liter.
Laatst heb ik een RTA meting laten doen en toen zeiden ze dat ik zeker naar 60Liter toe moet. Dat vind ik nogal een verschil.


Erix

Hey Erik,

Heb je misschien de T/S parameters van je subwoofer (vast wel, anders ben ik erg benieuwd hoe zij aan die 60 liter komen :) )?! Zonder deze zal er nooit echt iets realistisch uitkomen.

Als je ze hebt, post ze dan ff. Heb je ze niet post dan zoveel mogelijk info over de subwoofer (merk, type, afmetingen, enz)
Mocht dat nog geen resultaat geven en je hebt er wat voor over dan ben ik eventueel wel bereid om de T/S parameters voor je te meten.
ZX-Audio · the finest audio products around

erik161

Ik wil SQ gaan spelen in een gesloten kist. De sub is aangesloten op een Audison Srx-2S, met 600W RMS op 4 Ohm.

Recommended amplifier power 50-1100Watts

Resonantie Frequentie (Fs) 34Hz
Equivalent Volume (Vas) 35 Liter
Total Q (Qs) 0.53
Electrical Q (Qes) 0.57
Mechanical Q(Qms) 7.8
Compliance (Cms) 255 um/N
Moving mass (Mms) 86g
Cone Area (Sd) 315cm2
Voice Coil diameter 51mm
Voice Coil DCR (Re) 3.1 Ohm
Voice Coil Inductance @ 1Khz (Le) 0.55mH
Linear Excursioon -One Way(Xmax) 8.5mm
Peak-to-peak Maximum excursion 35mm
Reference efficiency 0.25

Volgens Boston moet de inhoud 14Liter zijn.

Nu moet ik deze speaker in gaan bouwen in een hele kleine kofferbak met gastank. Hierbij een schematische tekening hoe ik denk de speaker in te moeten bouwen.


erik161

Iemand heeft mij ondertussen het programma WINISD aanbevolen. Het is een lastig programma, want als je teveel invult kun je het project niet opslaan.
Ik ben even aan het klooien geslagen, maar het volume varieert tussen de 30 en 50 liter, afhankelijk welke waarden je weglaat.
http://www.linearteam.dk/default.aspx?download=winisdpro

Ow ja, volgens Boston moet je een kleine (14Ltr) maken en deze in een hoek plaatsen. Dan levert de sub meer druk.

Ik heb de sub nu in een 14liter box zitten. Daarmee heb ik laatst een RTA meting laten uitvoeren en het viel me op dat ik rond de 40-50Hz ongeveer 3dB boven de nullijn zat.

Erix

WinISD is leuk tooltje om een idee te krijgen. Echter alleen met zo'n 'simulatie' tooltje als WinISD kom je er niet... Bij het ontwerpen van een behuizing komt er wel wat meer kijken.


Boston Acoustics helemaal gelijk met die 14 liter voor een gesloten behuizing. Hiermee krijg je een vlakke response met een F3 punt van ongeveer 55 Hz in free-space (dus zonder room-gain). Door de cabine eigenschappen van je Megane zal dit F3 nog een stukje dalen.

Wat betreft de plaatsing (in een hoek) ben ik het totaal niet eens met Boston Acoustics. In een huiskamer heeft dit wel nut doordat de subwoofer nu in quarter-space komt (reflecties tegen vloer en muren). Echter is de cabine van je auto wat erg aan de kleine kant voor dit principe.

Wil je een lager F3 punt hebben ga dan aan een 4e orde band-pass behuizing denken. Deze speakerunit is hier erg geschikt voor.
ZX-Audio · the finest audio products around

erik161

Bedankt Erix, het leek me al zo vreemd om zo'n grote behuizing te maken. De richtlijn voor een 10" woofer met gesloten kist is ongeveer 20 liter.
Mijn huidige sub heeft een standaard vorm, maar de bruto inhoud (Dus zonder speaker en verstevigingen) is precies 14 liter.
De Speaker is ongeveer 2 liter en de verstevigingen ongeveer 1 liter. Dan houdt je netto ongeveer 11 liter over.


Bij mijn nieuwe sub ga ik wel rekening houden met deze volumes, maar moet je bijv. noppenschuim ook aftrekken van het volume?

De vorm die ik gekozen heb is veel moeilijker te maken, omdat bijna alles scheve hoeken heeft. Dit is het pasmodel geworden:



Robin

Noppenschuim hoef je niet af te trekken van het vollume.

Als je SQ wilt gaan spelen kun je het beste voor een kist gaan die zo strak mogelijk is. Veel bracing )wall to wall is het mooiste.
Dit betekend dus van de voor kant naat de achterkant van zij naar zij en het liefst via boven en onderkant en in het midden. Op die manier is je kast het `doodst`en  zal hij weinig resonantie gegeven. I.P.V noppenschuim liever glas of `lamswol`gebruiken. Echter niet teveel want dit vergroot je vollume.

M.V.G

Gerard Paas

lamswol is gewoon het beste wat je kunt gebruiken als dempings matteriaal :D :D
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

erik161

Er ligt nog genoeg schaapswol, vanuit een paar thuis speakers die het loodje hebben gelegd.
Ik werk nu gelukkig bij een bedrijf welke gespecialiseerd is in afdichtingstechniek, dus ik voor alle naden iets leuks gaan ontwikkelen.
Ik ga aan het eind wel m'n behuizing onder druk zetten (Zonder woofer natuurlijk ;)) Zo kun je mooi kijken of ie luchtdicht is.

Ook kan ik aan elk schuim komen wat er is. Er ligt een proefstukje wat ik misschien ga gebruiken als noppenschuim.
Dit bestaat uit 3 lagen:? 1 laag schuim (?10mm)? 1 laag bitumen of lood van (?2mm) en daarop noppenschuim. Eerst gebruikte ik altijd hoogpolig tapijt (lekker goedkoop), maar ik denk niet dat je zo'n verschil zult gaan horen. Toch is het leuk om ermee te gaan hobbi?n ;)

Om de sub straks goed te kunnen plaatsen (in de auto) ga ik hem met trillingsdempers aan het chassis bevestigen. Misschien is het wel leuk om alle details eens in een topic te plaatsen. Kunnen anderen misschien ook ideeen opdoen.

Erix

Citaat van: erik161 op 22 juni 2005, 07:32:26
Bedankt Erix, het leek me al zo vreemd om zo'n grote behuizing te maken. De richtlijn voor een 10" woofer met gesloten kist is ongeveer 20 liter.
Mijn huidige sub heeft een standaard vorm, maar de bruto inhoud (Dus zonder speaker en verstevigingen) is precies 14 liter.
Bij mijn nieuwe sub ga ik wel rekening houden met deze volumes, maar moet je bijv. noppenschuim ook aftrekken van het volume?

Zoiets als behuizingsrichtlijnen voor bepaalde speakerunit maten bestaan niet.

De inhoud van een behuizing die uit een berekening komt voor een gesloten behuizing is gebasseerd op de kracht die ontstaat bij overdruk (conus beweegt behuizing in) en bij onderdruk (conus beweegt behuizing uit). Hierbij wordt uitgegaan van ideale situatie's (behuizing heeft geen doorbuiging) en gemiddelde luchtdruk en temperatuur.

Wanneer er absorbtie dempingsmateriaal wordt gebruikt zal deze als een soort buffer werken tussen de lucht in de behuizing en de wanden van de behuizing. De verhouding tussen de kracht die op de conus komt te staan en mate van luchtdruk verandering veranderd dus (kast lijkt groter door de absorbtie). Deze absorbtie wordt bereikt door zacht dempingsmateriaal te gebruiken als bijvoorbeeld verschillende soorten wol. Als je een wol soort gebruikt waarbij vezels los kunnen komen, glaswol bijvoorbeeld, spuit deze dan in met spuitlijm om te voorkomen dat deze vezels losraken. Deze wil je absoluut niet in de aandrijving van je luidsprekerunit hebben. Voor de eigenwijzen onder ons... ik heb hier nog wel een aantal aandrijvingen liggen van figuren die ook eigenwijs waren (waaronder ikzelf een aantal jaren terug).

Wanneer er diffusie dempingsmateriaal wordt gebruikt worden de geluidsgolven binnen de kast van richting veranderd. Dit heeft als doel om bij reflectie binnen de kast staande golven in de interferentie te voorkomen. Het materiaal hierbij is een stuk stijver en bevat een hoge reli?f structuur, meestal noppen. De hoogte en steilheid van deze reli?f structuur bepaald te brekingsindex. Dit principe heeft voor een subwoofer absoluut geen effect doordat de golflengte van deze toonsoort veel te lang is. Voor de eigenwijzen ... merk je toch verschil, dan is het doordat je behuizing niet goed klopt. De klankkleur veranderd nu door het absorberend vermogen van je dempingsmateriaal en niet door de diffusie waar dit type dempingsmateriaal voor gemaakt is.

Wat kun je nou wanneer gebruiken?! Als je geen genoeg ruimte hebt voor een bepaalde behuizing kun je je behuizing kleiner laten uitvallen en virtueel vergroten met absorbtie materiaal. Echter hierdoor verlies je wat detail en wat rendement. Om je mid-hoog wat meer helderder te krijgen gebruik je diffusie materiaal om de interferentie patronen binnen de behuizing te beinvloeden.


Veel plezier met bouwen verder ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

erik161

Leuk om dit soort dingen allemaal te horen, ik steek er heel wat van op. Ik dacht eerst altijd dat je een bekisting altijd zo vol mogelijk moest stoppen met dempingsmateriaal, maar dat is dus niet altijd het geval.

Ik ben nog lekker aan het klussen, het zal nog wel ff duren voordat ie helemaal af is. Ik heb gelijk maar even een topic gemaakt voor het bekleden van m'n sub. Werken met hout lukt me prima, maar werken met stof...........


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev